חינוך ילדים

האוכל של הבריון: למה ילדים מתנהגים בבריונות?

ילד שמאכילים אותו בחוסר גבול, מתנפח עד שהוא מגיע לממדים גדולים, כשכל מי שסביבו נרתע ומפחד, נותן לו את בקשתו כדי לשמור על ה"שקט" המדומה, והבריון ממשיך את דרכו לאדם הבא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשמדמיינים בריון בראש, מה בדרך כלל נדמיין? ילד או נער גדול ממדים, שמתנכל ורודה בזולתו. נביט בו מהצד, לוקח מהאחר את מה שלא מגיע לו, כועס ומתפרץ על האחר כשמשהו לא מסתדר כפי שהוא ביקש. לאחר התפרצותו הגסה, הוא גם יקבל את מה שביקש מלכתחילה, כי כך "בריון" פועל. מסית בשתלטנותו את סביבתו לרצונותיו, מבלי להתחשב ולו מעט באחר.

הרבה פעמים אנחנו ההורים הופכים לקורבנות מול הילדים. פתאום הם גדלו והפכו להיות בריונים עלינו. האם הגזר התחיל להכות את הגנן? שהשקה והשקה והשקיע בו את מירב חייו?

כשנביט על הבריון מהצד, יש כאלה שאולי יביטו בו בהערצה, כיצד הוא משיג כל מה שהוא מבקש, כשאחרים מקבלים את המילה "לא", שותקים ומתגברים. אבל דווקא לא כל כך נעים לו כמו שאנחנו חושבים. אותו "בריון" שכולם חוששים ממנו, הוא דווקא רגיש כל כך מבפנים, והוא זועק. מה הדבר האחד הזה שהוא מבקש בצורה כל כך גסה ובכל מיני צורות לא נעימות? גבולות.

ילד "בריון" הוא ילד טוב ורגיש בטבע שלו, שהקליפה החיצונית שלו היא בריון. המאמצים שלו לחיפוש גבולות והרצון הגדול שלו שצרכיו הרגשיים יבואו לידי ביטוי, מביאים אותו לידי מעשים שהוא לא בהכרח מתכוון אליהם. הבריון גם רגשית וגם פיזית, מוזן מ"אוכל". האוכל זה היחס שלנו אליו.

אז מה הוא האוכל של הבריון? ההסכמה של החברה לכל רצונותיו ובקשותיו. ילד שמאכילים אותו בחוסר גבול, מתנפח עד שהוא מגיע לממדים גדולים, כשכל מי שסביבו נרתע ומפחד, נותן לו את בקשתו כדי לשמור על ה"שקט" המדומה, והבריון ממשיך את דרכו לאדם הבא.
כאשר הילד שלנו מבקש מאתנו משהו. הדבר הראשון שעלינו לבדוק, הוא האם אנחנו מסכימים עם אותה הבקשה. משהו בפנים יגיד לכם, האם הבקשה ראויה, מוגזמת, או שפשוט לא מתאימה לכם באותו הרגע. אנחנו צריכים כהורים, להקשיב לקול הפנימי הזה.
הקול הזה הוא כנראה הגבול שלי.
עד כמה אני מוכן לתת, עד כמה אני מוכן לקנות, כמה זה נכון עבורי ועבור המצב הכלכלי בבית, עד כמה זה ישרת אותי ואת הילד שלי מבחינה חינוכית.
לאחר ששקללתי את כל הפרמטרים, אני מחליט וכשאני הולך עם החלטה אני הולך איתה עד הסוף. לא בצורה תוקפנית, אלא בצורה תקיפה. החלטית.
הילד שלי מבקש, בהתנהגותו הגסה, לראות מולו אדם בוגר, החלטי, שעומד מאחורי ההחלטות שלו, שיש לו עמוד שדרה ביחס לעצמו וביחס לסובבים אותו. רק אדם החלטי עם עמוד שדרה הוא אדם שארצה, בתור ילד, לכבד. מי שמכבד את הגבול של עצמו, מכבד את עצמו, ויותר מכל, מכבד את סביבתו.

כאשר אני מתנהג אל העולם בבריונות, ומקבל בכל זמן נתון את מה שאני מבקש, אני מחנך את הבאים תחתי לנהוג כך גם כן. התנהגות בריונית היא התנהגות לא מכילה, לא מקבלת וחסרת אמפתיה לאחר.
"בריונות" היא מילה גסה, היא נשמעת קשה מאוד. האם ילד בריון אשם? לא.
מגיל צעיר חינכו אותו שכל מה שירצה יקבל. וגם אם הוחלט שלא יקבל - הוא ישכנע, יבכה, יצעק – ואז יקבל. כך או כך הוא יקבל, וזה האוכל של הבריון. כאשר כל גבול שנקבע מיטשטש ונעלם – הבריון נהפך לחזק יותר.
בריון הופך לבריון, על חלשים ממנו.
בריון לא יענה להגדרה של בריון, אם לא ימצא מישהו חלש להתנכל אליו ולהתחזק על חשבונו.
זכרו - בכל פעם שאתם קובעים גבול, והוא נעלם כי לא עמדתם בו, זכרו שאתם מאכילים את הילד שלכם באוכל של בריונים. הוא מתחזק על חשבונך, על חשבון הגבול שלך שנעלם.
ואף אחד בעולם לא אוהב בריונים, אז בואו נחנך אותם להיות אנשים.

תגיות:חינוך ילדיםילדים בריונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה