חדשות בארץ

דיון דרמטי בשידור חי: בג"ץ דן בעתירות נגד דרעי בהרכב מורחב. עדכונים שוטפים

בהרכב מורחב של 11 שופטים דנים שופטי בג"ץ בעתירות נגד המינוי של אריה דרעי לשר הפנים והבריאות

  • י"ב טבת התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

(עודכן: 11:00)

בג"ץ ידון היום (חמישי) בעתירות נגד המינוי של אריה דרעי לשר הפנים והבריאות. הדיון יתקיים בהרכב מורחב של 11 שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות. לאחר הדיון יכריעו השופטים בפסק דין האם דרעי יוכל לכהן כשר או שמא יפסל, כשלהחלטה השלכות פוליטיות דרמטיות.

הנשיאה חיות פתחה את הדיון והציגה את לוח הזמנים שלו: "לפנינו 3 עתירות לגבי מינויו של ח"כ דרעי לשר. הראשונה, עילה אחת חוקתית – שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת בנוגע לתיקון חוק יסוד הממשלה באופן שמכשיר את מי שנגזר עליו מאסר על תנאי ולא פועל לשמש כשר. השניה, עילת הסבירות- שמינויו לשר בלתי סביר בנסיבות העניין בהתייחסות לעברו הפלילי והרשעתו האחרונה. השלישית, עילה של השתק שיתופי הטענה היא שנגזר דינו על פי הסדר הטיעון התחייב לפרוש מהחיים הציבוריים וחזרתו עכשיו בעצם חסומה בפניו נוכח הצהרתו עליה".

ראש מחלקת הבג''צים ונציג הפרקליטות, עו"ד ענר הלמן, אמר בדיון: "מה שהולך כברווז וכולי - ברור שזה ברווז. אין ספק שהחוק תוקן באופן פרסונלי, כדי לאפשר לדרעי להיות שר. משנים חוק יסוד כדי לתקן פסק דין פלילי. 'בעתירות שהוגשו בזמנו נגד מינוי דרעי לשר בשל עברו הפלילי נפסק שזה היה על גבול מתחם הסבירות; השיקולים היו חלף זמן, אדם צעיר שעוד יש לו דרך וכדומה, לא ידעו שיחזור לבצע עבירות''.

במהלך דבריו של הלמן העירה הנשיאה חיות: "העבירות הישנות של דרעי נמחקו", כלומר אין לתת להן משקל משמעותי כשבאים לדון בעילת הסבירות סביב המינוי לתפקיד שר.

עו"ד מיכאל ראבליו, שמייצג את נתניהו, אמר בדיון: "אין מקום להתערבות שיפוטית בשיקול דעת של ראש הממשלה בעניין הרכבת הממשלה, בעיקר כי הוא אושר על ידי הכנסת. מדובר בעניין פוליטי. העובדה שמתערבים במקרים קיצוניים ביותר לא נתונה במחלוקת. שני מיליון בוחרים של מפלגות שהלכו בגוש אחד וללא הפתעות אמרו מראש: 'אנחנו רוצים את דרעי כשר'. ש"ס עצמה קיבלה 11 מנדטים, מאות אלפי בוחרים. אפשר לפסול את החלטתם?!''.

השופטת ברק ארז הגיבה: ''האם בשם הרוב אפשר לסחור בהכל? האם למשל, ואני לא אומרת שזה המצב, אפשר למשל להגיד שבשם הרוב אפשר לפטור שר מתשלום מס הכנסה?!''.

לקראת הדיון הגישה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה את עמדתה לבג"ץ במסמך שמתפרש על פני 77 עמודים. לדבריה, מינויו של דרעי לשר "חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות". בהרב-מיארה הדגישה כי יש לדחות את העתירות בעניין "חוק דרעי", וכי אף שלדבריה מדובר בתיקון בעייתי מאוד לחוק יסוד הנובע מצרכים פרסונליים – לבית המשפט העליון אין סמכות להתערב בחקיקת יסוד, גם אם הכנסת עשתה בה "שימוש לרעה", כלשונה.

היועמ"שית נימקה כאמור את התנגדותה למינוי ב"סבירות" שלו, אותה עילה שכעת מבקש שר המשפטים יריב לוין לבטל במסגרת הרפורמה שחשף אמש. לדברי היועמ"שית, המינוי אינו סביר כיוון שדרעי כבר הורשע בעבר שלוש פעמים בעבירות פליליות. "הרשעתו האחרונה מלמדת שאין המדובר במעידה חד-פעמית. התנהלותו של השר דרעי בעודו משמש בתפקידים ציבוריים בכירים, ובשנים 2015-2013 עת בוצעו עבירות המס כששימש השר דרעי כחבר כנסת, משקפת תמונה של אי-ציות לחוקי המדינה ולאיסורים פליליים שנקבעו בה, המלמדים על דפוס חוזר ונשנה של פגיעה בשלטון החוק", מסרה.
עוד הודיעה בהרב-מיארה כי למרות שאינה יכולה להגן על המינוי בבג"ץ, היא תאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להביע את דעתו בנושא. נתניהו, באמצעות עו"ד מיכאל ראבילו, טען כי "התערבות בחקיקת חוקי יסוד היא דבר תקדימי וחריג". לדבריו, מדובר ב"סוגיה פוליטית מובהקת", ולכן מטבעה היא אינה שפיטה. ראש הממשלה הדגיש כי הוא רואה בדרעי "עוגן של ניסיון, חוכמה ואחריות", וחשוב בעיניו שהוא ישמש כשר וחבר הקבינט הביטחוני בממשלתו.

דרעי עצמו כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על תגובת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שהתפרסה על עשרות עמודים, אשר הפריכה את הטענות הכוזבות שנשמעו נגדי בשבועות האחרונים, לפיהן הולכתי שולל את בית המשפט. היועצת המשפטית מאשרת בתשובתה כי מעולם לא התחייבתי לפרוש מהחיים הפוליטיים לצמיתות וכי לא הפרתי את הסדר הטיעון ולא הולכתי שולל את בית משפט השלום בהתפטרותי מהכנסת ה-24.

"אני בוטח בבורא עולם, מאמין וסומך על בית המשפט העליון בירושלים שיתכנס מחר בהרכב מורחב של 11 שופטים, שישמע את קולם של למעלה מ-2 מיליון אזרחי ישראל ובכללם 400 אלף מצביעי ש"ס שרוצים לראות אותי שר בממשלת ישראל", הוסיף דרעי.

"אני סמוך ובטוח שביהמ"ש העליון יאפשר לי להמשיך ולפעול לצמצום הפערים בחברה וישים קץ למסע הרדיפה כנגדי וכנגד בני משפחתי שנמשך כבר למעלה מ-6 שנים. שנים מייסרות של חקירות קשות שלי ושל משפחתי, שנים של חשדות כבדים כנגדי שכדברי היועמ"ש לשעבר ד"ר אביחי מנדבליט, 'ההר לא הוליד אפילו עכברון'", סיים דרעי את דבריו.

תגיות:דיוןבג"ץאריה דרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה