חדשות בארץ

יריב לוין הציג את הרפורמה במערכת המשפט: "הגיע הזמן לפעול"

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים הציג את השלב הראשון ברפורמה המשפטית שבכוונת הממשלה לקדם. הצעדים כוללים את שינוי שיטת בחירת השופטים, פסקת התגברות, ביטול עילת הסבירות ושינוי מעמד היועצים המשפטיים

לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)לוין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

(עודכן: 21:07)

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הציג הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים את השלב הראשון ברפורמות המשפטיות שבכוונת הממשלה לקדם בתקופה הקרובה. הצעדים עליהם הכריז כוללים את שינוי שיטת בחירת השופטים, חקיקת פסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות ושינוי מעמדם של היועצים המשפטיים.

"כמי שגדל על ברכיו של מנחם בגין, אני מאמין באמירתו שיש שופטים בירושלים", פתח לוין את דבריו, "אבל יש גם כנסת בירושלים, ויש גם ממשלה, והן הביטוי המובהק לבחירה הדמוקרטית של העם. אני מאמין שלא רק הכנסת והממשלה מכהנות מכוח אמון הציבור, אלא גם מערכת המשפט נשענת על האמון שהציבור נותן בה".

"המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת וגדלה של מערכת המשפט בהחלטות הממשלה ובחקיקת הכנסת דרדרו את האמון במערכת המשפט לשפל מסוכן, הביאו לאובדן המשילות ולפגיעה בדמוקרטיה. אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים, אבל פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו. ציבורים רבים נושאים את עיניהם למערכת המשפט - ולא שומעים בה את קולם. זו לא דמוקרטיה. אני עוסק בנושא הזה למעלה מ-20 שנה, במהלכן גיבשתי הצעות לרפורמה. לצערי, הסיכונים שמפניהם התרעתי התממשו. לכן, הגיע הזמן לפעול".

הצעד הראשון ברפורמה שהציג לוין עוסק בשינוי שיטת בחירת השופטים: "לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול. במקום זאת, ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים, מינוי שני נציגי ציבור על ידי שר המשפטים במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת החוקה של הכנסת למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון".

לוין ציין, כי הנושא השני במסגרת הרפורמה הוא הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות: "לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של 61, ומצד שני לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד".

הצעד השלישי עליו הכריז לוין הינו ביטול עילת הסבירות בה שופטי בג"ץ עושים שימוש: "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת, ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת".

הנושא הרביעי בשלב של הרפורמה עוסק ביועצים המשפטיים: "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר", הבהיר לוין. "היועצים המשפטיים, כשמם כן הם – יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה ולא את דעתם הפרטית".

"הרפורמה שאני מביא תחזק את מערכת המשפט ותשיב את אמון הציבור בה", הצהיר לוין בסיום דבריו. "היא תשיב את הסדר את כנו - תאפשר למחוקקים לחוקק, לממשלה למשול, ליועצים לייעץ ולשופטים לשפוט".

 

סמוטריץ': "עושים ריסטארט למערכת המשפט"

בקואליציה בירכו על הודעתו של שר המשפטים. שר התקשורת שלמה קרעי אמר כי הוא תומך באופן מוחלט ברפורמה שהציג לוין: "מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם. כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה. הגענו לשנות. הגיע הזמן לתקן".

שר האוצר ויו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן בירכו אף הם על הודעתו של לוין: "אנחנו עושים הערב ריסטארט למערכת המשפט", אמר סמוטריץ'. "תוכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית 'חוק וצדק' שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגויסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה".

רוטמן הוסיף: "הנחיתי את צוות ועדת חוקה להיות מגויסים לקידום הרפורמות לתיקון במערכת המשפט בחודשים הקרובים. בשם ה' נעשה ונצליח".

שר התפוצות והשוויון החברתי, ח"כ עמיחי שיקלי, מסר: "אהרן ברק, שכונה בידי קולגות שלו מעבר לים 'פיראט שיפוטי', חולל כאן הפיכה משטרית אנטי דמוקרטית. כעת, עם המנדט שביקשנו וקיבלנו מהציבור, אנו משיבים את סמכות ההכרעה לידי העם".

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, אמר: "מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם. התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם. מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין, שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת. ממשלת ימין מלא מלא".

מנגד, ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תקף בחריפות את הרפורמה שהציג שר המשפטים: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל. אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נילחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להילחם, נחזור, נבטל הכל".

תגיות:יריב לויןמערכת המשפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה