חדשות בעולם

תחת אש רוסית, בכבישים לא סלולים: כך חולצו ספרי התורה מאוקראינה המופצצת

כך חולצו שני ספרי תורה מבית הכנסת בעיר אוקראינית, דרך מדינה שלישית, בעזרת שכנים גויים שרכבו על אופניים תחת אש כשבידיהם ספרי התורה

  • ט' טבת התשפ"ג
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מבצע מורכב לחילוצם של שני ספרי תורה, שנמשך קרוב ל-9 חודשים, הגיע לסיומו: שני ספרי תורה שחולצו מעיר במזרח אוקראינה הועברו לישראל, ובשבת האחרונה כבר קראו באחד מהם את פרשת השבוע ביישוב במרכז הארץ. שם העיר, ממנה חולצו ספרי התורה, לא מתפרסם, כיוון שהיא נמצאת בלב אזור שנכבש על ידי הרוסים, ונעשים מאמצים רבים לחלץ ספרי תורה נוספים שנותרו בה.

תחילתו של הסיפור עם פרוץ המלחמה באוקראינה. כאשר החלו ההפצצות הרוסיות על אחד מהערים במזרח אוקראינה, החליט רב העיר לקחת לביתו את שני ספרי התורה שנמצאים בארון הקודש בבית הכנסת בעיר, ולאחסן אותם עד יעבור זעם.

לאחר חודש ספג בית הכנסת פגיעה ישירה בהפצצה רוסית ונהרס. בהמשך נכבשה העיר כולה על ידי הרוסים. הרב, שהספיק להיחלץ מהעיר עם בני משפחתו, שוחח טלפונית עם בני קהילתו, וביקש מהם שינסו להוציא את ספרי התורה מביתו ולהעבירם לישראל. בני הקהילה נעזרו בשכנים גויים שסיכנו את חייהם למען המשימה: הם לקחו את ספרי התורה הכבדים, תוך כדי רכיבה על אופניים ותחת אש רוסית, עד שהצליחו להגיע למקום קרוב שבו הכבישים עדיין לא נהרסו, וניתן היה לנוע במכונית. כך הועברו ספרי התורה למדינה במזרח אירופה.

על פי הדיווח ב-ynet, ספרי התורה ניתנו לעולה חדש שהעלה עימו את הספרים. אך כיוון שעבר במסלול הירוק ולא הצהיר על הספרים, עובדי המכס החרימו את ספרי התורה.

יהודי שמתגורר באותה עיר שמע על המקרה, והחליט לסייע. הוא הגיע מידי יום למכס בשדה התעופה המקומי, ולבסוף הצליח לשכנע את העובדים שישחררו את הספרים. לפני שבועיים הם נעתרו לבקשתו, והוא עלה מיד על טיסה לישראל, כדי להביאם לידי הרב.

גם בשדה התעופה בן גוריון הוחרמו הספרים, מתוך חשש שהם גנובים. זאת למרות שהאיש החזיק בידיו מכתב מהרב ובו השתלשלות האירועים. כל פניותיו של הרב לא הועילו, עד שהוא פנה לעזרתם של "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה".

נציג הפדרציה בישראל העביר את הנושא לידיעתו של ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס), יו"ר אגודת הידידות אוקראינה-ישראל. מלכיאלי, כיום השר לשירותי דת, שוחח עם הרב האוקראיני וסיפק אסמכתאות לבכירי רשות המיסים כי מדובר בספרי תורה מבית כנסת שחרב באוקראינה.

ביום חמישי שעבר שוחררו הספרים ממכס. מלכיאלי מיהר לעדכן את הרב, שהגיע מידית לנתב"ג ואסף לחיקו באהבה את ספרי התורה. כבר בשבת האחרונה, כאמור, נקראה באחד מהם פרשת השבוע ביישוב חרדי במרכז הארץ.

תגיות:אוקראינהרוסיהספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה