חדשות כלכלה

רגע לפני סיום שנת המס: כך תוכלו להציל את הכסף שלכם

מגיעים לכם דמי לידה שלא קיבלתם, או החזרי מס מהביטוח הלאומי? שכחתם לעדכן פרטים אישיים לצורך נקודות להטבות מס או לנצל את כל ימי המחלה המגיעים לכם? רגע לפני סיום השנה תוכלו עדיין להציל את הכסף. מדריך מפורט

)צילום: shutterstock))צילום: shutterstock)
אא

שנת הכספים קרבה לסיומה, ולא מעט שכירים (וגם עצמאים) תוהים לגבי זכויות המגיעות להם שטרם נוצלו, כספים שלא שולמו או הטבות מס שונות שלא טרחו לקבל. האם ייתכן שעדיין ניתן לנצל את הימים האחרונים של השנה כדי לקבל את מה שמגיע, ומהם הסכומים שניתן לדרוש גם לאחר סיום השנה?

קבלו את המדריך המפורט שנועד בעיקר כדי לעורר את שימת הלב. כמובן שעם כל שאלה ספציפית יש לפנות לבעל מקצוע או לגוף הממשלתי שאליו נוגעים הדברים.

 

זכות שהיא חובה

החזרי מס – מס ההכנסה חייב למיליוני שכירים בארץ סכומים של כ-8000 שקלים בממוצע. הסיבה: הם שילמו יותר מידי במהלך השנה וכעת מגיע להם החזר.  להחזר מס זכאי כל אדם ששילם מס הכנסה עודף במהלך שנת 2022. מצב כזה נוצר במקרים בהם ניכוי המס במקור על ידי המעביד, אינו תואם את ההכנסה השנתית של העובד, בגלל סיבות כמו פיטורין, לידה, מחלה, ולפעמים בגלל טעויות בסעיפי הפטור השונים להם זכאי העובד. במשרדי רשות המיסים מפרסמים מידי שנה את רשימת הפטורים, הניכויים, נקודות הזיכוי והזיכויים ממס לאותה שנה. על סמך רשימה זו ניתן לבדוק ולדעת לקראת סיום השנה את סכום החזר המס המגיע לפני הגשת הדו"ח למס הכנסה. שימו לב: אף אחד לא יתאמץ כדי לאתר אתכם ולדווח על כך, לכן אם נראה לכם שאתם זכאים עליכם להגיש בקשה.

עדיין לא הגשתם את הדו"ח? אל דאגה. בנוגע להחזרי מס ההתיישנות חלה לאחר שש שנים מתום שנת המס לגביה הוגש דו"ח על הכנסות. כלומר - בשנת 2023 ניתן לקבל החזר על שנת המס 2017 ואילך, אך לא בגין שנים מוקדמות יותר. הכסף חייב לעבור אליכם על פי החוק, לא יאוחר מתוך 90 יום או עד 31 ביולי בשנת המס שלאחר שנת המס שלגביה הוגש הדו"ח, לפי התאריך המאוחר שבהם.

מס הכנסה שלילי – בכל שנה מעניק מס הכנסה תשלום של מס הכנסה שלילי (יש שמכירים אותו בשם "מענק עבודה") בגובה של כ-4000 שקלים בממוצע. מדובר בשורה ארוכה של קריטריונים שיש לענות עליהם כדי לקבל את הכסף. חשוב לדעת כי תביעה למס ההכנסה עבור שנה מסוימת ניתנת להגשה במשך השנתיים הבאות לאחריה ולא לאחר מכן. כלומר עד סוף שנה זו (2022) ניתן להגיש בקשות להחזר מס על שנת 2020. אם תיזכרו מאוחר כבר לא תוכלו לקבל את התשלום.

הבטחת הכנסה – זהו תשלום שמשולם למי שעונה על שורת קריטריונים, ביניהם מגורים בישראל במשך 24 חודשים לפחות, גיל 20 ומעלה, וסכום הכנסה נמוך שנמדד בהתאם למספר הנפשות בבית. בחישוב ההכנסות מתייחס הביטוח הלאומי להכנסות שאינן ממקור עבודה וכן נלקחים בחשבון נכסי נדל"ן, נכסים פיננסיים ובעלות על רכב. הבטחת הכנסה משולמת רק החל מהחודש בו הוגשה תביעה. תשלום רטרואקטיבי מתאפשר רק במצבים בהם בחודש שלפני הגשת התביעה חתם התובע בשירות התעסוקה על כך שהוא מחוסר עבודה. במצבים כאלו הוא יקבל תשלום רטרואקטיבי גם על אותו חודש, אך לא מעבר לכך.

דמי לידה – אם ילדתן במהלך שנת 2022 ודחיתן את קבלת דמי הלידה, מכל סיבה שהיא, כדאי שתדעו שעל פי החוק ניתן להגיש את טופס התביעה לדמי לידה בסמוך ליום הפסקת העבודה, אך לא מוקדם מ-9 שבועות לפני יום הלידה המשוער. על כל פנים, אין להגיש את הטופס לאחר יותר מ-12 חודשים מיום הזכאות הראשון לדמי הלידה. תביעת לידה שתוגש באיחור, ואפילו של יום אחד, עלולה להותיר את היולדת ללא תשלום. אגב, לנשים עצמאיות הכסף ייכנס לחשבון ללא דרישה, והנוהל הוא רק לגבי נשים שכירות.

נקודות מס – אם התווסף לכם ילד למשפחה, הילד שלכם הוכר כנכה, אתם מציינים בימים אלו לפחות 12 חודשים רצופים של מגורים ביישוב המזכה בהטבת מס, או כל סיבה אחרת לקבלת הטבה כזו – כדאי שתבדקו אם מגיעות לכם נקודות להטבת מס. את ההטבה תקבלו רק אחרי שהפרטים יעודכנו בטופס 101.

ימי חופשה – אם לא ניצלתם את כל ימי החופשה שהייתם זכאים להם בשנת 2022 (אתם בטוחים? רוב העובדים מתמודדים עם בעיה הפוכה...) עליכם לדעת שהחוק אוסר מלכתחילה לצבור ימי חופשה, אך אם המעסיק מאשר רשאי העובד במצבים שבהם הוא ניצל לפחות שבעה ימים בשנה, לשמור את היתרה ולצרפה לשנתיים הבאות של העבודה. כאמור, הדבר מתאפשר רק אם קיים אישור של המעסיק.

תאונת עבודה – אם חלילה עברתם תאונת עבודה וברצונכם לגבות את הכסף שמגיע לכם מהביטוח הלאומי, עליכם להגיש את התביעה בתוך 12 חודשים מהיום בו התרחשה התאונה. הגשת תביעה לאחר מועד זה עלולה לפגוע בזכות לקבלת חלק מהגמלה, ולעתים אף לשלול מכם את הגמלה כולה. ככלל, מומלץ תמיד להגיש את התביעה בסמיכות לפגיעה.

מחלות מקצוע (מחלה שהתפתחה בעקבות תנאי עבודה) – מכיוון שאלו מחלות שקשה להצביע על היום המסוים שבו הן החלו להתפתח, יש להגיש את התביעה כמה שיותר קרוב למועד האבחון שלהן. במידה והתביעה הוכרה והוכח שיש קשר בין המחלה למקצוע, ייתכן שתוכלו בהמשך (אפילו בעוד עשרות שנים) להגיש תביעה נוספת על החמרת מצב רפואית. לכן גם במצבים שהפגיעה נראית לכם כעת כבלתי משמעותית, כדאי להגיש תביעה בהקדם.

תגיות:ביטוח לאומישנת מס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה