הלכה

האם צריך להחזיר גניבה מגיל קטן? האם מותר לעשות גורל הגר"א? והאם מותר לבקש ברכה מסנדק שאינו שומר מצוות?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #12, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אמא ששומעת את בנה הקטן מבזה את אביו, או שאינו מכבדו כיאוּת, האם היא צריכה לגעור בו? וכן האב השומע את בנו הקטן מבזה או לא מכבד כיאות את אמו, האם צריך לגעור בו?

  • כדי שיורגל הבן מקטנות לכבד את הוריו כראוי ויזכה להאריך ימים (ילקוט יוסף כרך דיני חינוך קטן עמוד רצ"ה).

 

בעל תשובה, שבִּהְיוֹתוֹ פחות מגיל בר מצווה גנב סכום כסף מחנות והוציאו לצרכיו האישיים, ולאחר שגדל זכה לחזור בתשובה - האם הוא חייב להחזיר את הכסף שגנב בהיותו קטן לאותה החנות שממנה גנב?

מעיקר הדין הוא פטור, ואינו חייב אפילו לצאת ידי שמים. אך מכל מקום מידת חסידות היא שיתן איזה סכום לכפרתו (שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק חושן משפט סימן ו').

 

מי קודם באמירת קדיש לאחר קריאת התורה בימי שני וחמישי? האם העולה, הקורא בתורה או אָבֵל?

  • בתוך שנים עשר חודש קודם לאמירת קדיש זה (חזון עובדיה אבלות ב', עמוד שנ"ג).  ובהערה כתב: וכך מנהגנו. וקדימה זו היא אפילו כאשר האָבֵל בכלל לא עלה לתורה.

 

אדם שיש לו ילדים קטנים מאוד ורוצה להביאם עמו לבית הכנסת, אך יודע שהם עלולים להפריע לציבור להתפלל, אך אם הוא לא יביא אותם עמו לבית הכנסת הוא לא יוכל להתפלל בציבור, מה יעשה?

יתפלל ביחיד (ילקוט יוסף כרך דיני חינוך קטן עמוד פ"ח).

 

לחם שנאפה במאפיה שאין בה השגחה, האם יש לחוש לתולעים המצויים בקמח, או שיש לסמוך על הפיקוח הממשלתי של משרד הבריאות לעניין זה ולאכול את הלחם?

אם ברור שלא מערבים דברים אסורים בשעת הלישה - מותר לאכול את הלחם, כיוון שישנם כמה ספיקות בדבר, וגם בעלי המאפיה שאין בה השגחה מפחדים להיתפס על ידי משרד הבריאות (שו"ת שמע שלמה לראשון לציון הרב הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט"א, חלק א' חלק יורה דעה סימן א').

 

האם מותר לאדם לעשות גורל הַגְּרָ"א, דהיינו שעל ידי פתיחת ספר תנ"ך לדעת באמצעות הפסוק שיצא בראש העמוד הימני שייפתח בו הספר מה רצון שמיים לגבי התלבטות שיש לו?

  • , וגם בענייני ממון מועיל גורל בהסכמת הצדדים. אך אין לעשות גורל בענייני נפשות (ילקוט יוסף תפילה כרך ב' סימן ק"י, עמודים ז'-ח').

 

האם נכון לבקש ברכה מסנדק מחלל שבת בפרהסיה? האם גם על אדם כזה אומרים "אַל תִּהְיֶה בִּרְכַּת הֶדְיוֹט קַלָּה בְּעֵינֶיךָ"?

שב ואל תעשה עדיף, כי לא תועיל שום מצווה מן המצוות כדי לכפר על האדם, בלי תשובה מצידו.

ובמקרה שכזה יבקש ברכה מהמוהל. אולם אם כבר ניגש אותו סנדק בעצמו אל האדם וברכו - יענה אמן על ברכתו (שו"ת 'מרכבות ארגמן' לרב הגאון הרב מאיר אליהו שליט"א, חלק א' חלק יורה דעה סימן י"ג).

 

לפני שאדם מתחיל להתפלל תפילת שמונה עשרה - האם הוא חייב לפסוע שלוש פסיעות אחורה ואז שלוש פסיעות קדימה חזרה למקומו, ורק אז להתחיל תפילתו?

מן הדין הוא אינו צריך לעשות כן (ילקוט יוסף תפילה כרך א' בסימן צ"ה, עמוד ש"נ.), אלא שיש אומרים שצריך לעשות כן, ולכן הרבה נוהגים כך.

 

סגולה לכפרת עוונות?

הזיעה שאדם מזיע בעבור הכנת צרכי שבת (חיד"א מחזיק ברכה סימן נ', סעיף א').

 

זוג שרוצים לְאַמֵּץ ילד, מה עדיף שיאמצו: בן או בת?

עדיף שיאמצו בת, מאחר שרוב הזמן האישה בבית, וכך היא משמרת את בעלה מאיסור ייחוד (ילקוט יוסף כרך חינוך קטן עמוד של"ה).

 

בני זוג שהדליקו נרות שבת, ומיד לאחר מכן הלכו לבית ההורים, וכאשר חזרו הנרות כבר היו כבויים. מה יעשו בשבת הבאה שבה הם הולכים לבית ההורים לאחר ההדלקה?

האישה תכבה את החשמל לפני הברכה, ותכוון בברכתה גם על אור החשמל, ותדליק את החשמל והנרות. וכך כאשר הם יחזרו, הם יוכלו ליהנות מאור החשמל (הליכות שבת חלק א' פרק ב' אות ט"ז).

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הלכותמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה