הלימוד היומי

הלימוד היומי: היכנסו, והיום שלכם ייראה אחרת (יום שישי, כ"ב בכסלו)

גם אם אתם עסוקים ואין לכם זמן, הקדישו כמה דקות ביום ללימוד היומי. שתפו משפחה וחברים

  • כ"ב כסלו התשפ"ג
אא

הציטוט היומי

"כל השומר את השבת, הקב"ה מוחל לו על כל עוונותיו"".

(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף יז עמוד א)

 

2 הלכות ביום מתוך 'בהלכה ובאגדה', עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מה מדליקים קודם - נר חנוכה או נר שבת?

בערב שבת נכון להדליק קודם נרות חנוכה, ואחר כך נרות שבת ואם הזמן דחוק דיי בהדלקת נר אחד למצות נר חנוכה, ובעודו ממשיך להדליק שאר הנרות, תוכל האשה לברך ולהדליק נרות שבת, ואינה צריכה להמתין עד שיסיים הדלקת כל הנרות.

אשה מבנות אשכנז שנוהגות לקבל שבת בהדלקתן נרות שבת, והקדימה והדליקה נרות שבת תחילה, כיוון שדרכה לקבל שבת בהדלקתה, אסור לה להדליק נר חנוכה, אולם בעלה או אחד מבני ביתה יכולים להדליק נר חנוכה.

מתי מדליקים נרות חנוכה בערב שבת?

בערב שבת צריך לתת כמות שמן מרובה, כדי שיספיק לדלוק לפחות עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים, וכן אם הוא מדליק בנרות שעוה, יקח נרות גדולים שיספיקו לדלוק כפי הזמן הזה.

בערב שבת צריך לתת שמן בנרות החנוכה שיעור שידלקו חצי שעה אחר צאת הכוכבים בליל שבת, ולכן ידליקו נרות חנוכה כרבע שעה לפני השקיעה, לאחר שיתנו שמן בנרות חנוכה שיעור שידלקו לכל הפחות שעה אחת, באופן שנרות החנוכה יהיו דולקים במשך רבע שעה לפני השקיעה ורבע שעה של בין השמשות וחצי שעה אחר צאת הכוכבים, בסך הכל שעה אחת.

אם אין הנרות יכולים להכיל שמן כל כך או שהנר שעוה קטן, ולא יספיק לדלוק כשיעור חצי שעה אחר צאת הכוכבים, אין יוצאים בזה ידי חובה, והברכות שבירך על הנרות הרי הן ברכות לבטלה, ולכן יש להיזהר בזה מאד שלכל הפחות באחד מהנרות יהיה השיעור הנ"ל, ואם אי אפשר בלאו הכי, ידליק בלי ברכה, ורק אם יש לו על כל פנים נר אחד שידלוק כשיעור שעה אחת, ידליק בברכה.

הבדלה והדלקת הנרות

במוצאי שבת של חנוכה, בבית - תחילה מבדילים על היין, ואחר כך מדליקים נרות חנוכה, אבל בבית הכנסת - מדליקים נרות תחילה, ואחר כך מבדילים על היין.

 

חיזוק לנשמה

הרב יגאל כהן: "אם תזכרו את זה – אתם מסודרים לכל החיים"

 

פרשת וישב – דבר תורה קצר לשולחן השבת

וכל אשר הוא עושה, ה׳ מצליח בידו״ - כאן מתוארת הצלחתו של יוסף בבית פוטיפר. לעומת זאת בשהייתו בבית הכלא נאמר ״ואשר הוא עושה ה׳ מצליח״ – מדוע כאן השמיטה התורה את המילה "בידו"?

ישנם שני סוגי הצלחות:

1. הצלחה של האדם במעשיו דרך הטבע, שבה אין ספק שהשם סייע בידו.

2. הצלחה שבה הבורא פועל כביכול דרך האדם, וזוהי הצלחה שמימית, ואין לשייך הצלחה זו לפעולותיו של האדם בדרך הטבע, אלא ברור כי יד השם מעורבת.

כשיוסף שהה בבית פוטיפר, זכה להצלחה הראשונה, ולכן מוזכר "בידו". כלומר, הצליח בכל מעשיו.

לעומת זאת בבית הכלא הצלחתו של יוסף הייתה הצלחה אלוקית, וכולם ידעו בבירור כי הקב"ה פועל כביכול דרכו. מדוע דווקא בכלא ההצלחה הייתה מעל הטבע?

הסיבה לכך היא תחושת ההתבטלות של יוסף - בכלא הרגיש התבטלות רבה יותר משהיה בבית פוטיפר, ומשום כך זכה להצלחה אלוקית, שהבהירה מעל לכל ספק כי השם עמו.

ככל שהאדם מבטל את הרגשתו העצמית ונאחז בבורא, כך ההצלחה האלוקית מתגלה בו יותר.

 

הלימוד היומי, כ"א בכסלו

תגיות:הלכותהלימוד היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה