חדשות כלכלה

"הפרויקט הזה יעניק אלפי שקלים לשכבות החלשות"

מדוע החליטו משרדי השיכון והרווחה להתקין פנלים סולאריים על גגות בניינים של הדיור הציבורי, ומה הדיירים ירוויחו מכך? ד"ר חן כהן, שליוותה את המחקר ואת הפרויקט הראשוני מסוגו, חושפת את הפרטים

(רקע: shutterstock)(רקע: shutterstock)
אא

אתם מתגוררים בבניינים המשויכים לדיור הציבורי? אם כן ייתכן מאוד שבקרוב תהיו שותפים לפיילוט ייחודי מסוגו שבמהלכו יוקמו מערכות סולאריות על הגגות של חלק מהבניינים. התוצאה תהיה משתלמת במיוחד, שכן דיירי הבניינים יקבלו חלק מהרווחים.

אמנם נכון שהדיור הציבורי שייך למדינה, לכן הרווחים היו אמורים לכאורה לעבור אליה, אלא שבמסגרת הפיילוט החדש הודיעו משרדי השיכון והרווחה כי הם יקצו חלק מהרווחים לטובת התושבים המתגוררים באותם בניינים, מה שיהפוך את הפיילוט להיות משתלם במיוחד.

אז איך באמת הדברים יתנהלו, מי יהיו זכאים לכך, ובמה יועילו לנו הגגות הסולאריים? שוחחנו על כך עם ד"ר חן כהן מהמחלקה לניהול מדיניות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון, שניהלה את המחקר שהוביל לפרויקט שעומד לצאת לפועל ממש בקרוב.

 

פרויקט על הגג

לצד הדיווחים על יוקר המחיה והעלאות המחירים התכופות, נחמד לשמוע מד"ר כהן על הפרויקט החדש בו המדינה מתכוונת לסייע דווקא לתושבים מהשכבות הנמוכות של האוכלוסייה ולשתף אותם ברווחים משמעותיים.

"הכל התחיל ממחקר שערכנו באוניברסיטה", מבהירה ד"ר כהן, "במהלכו ביקשנו לבדוק את הכדאיות של הקמת מערכות של חשמל סולארי על גגות הדיור הציבורי. הטענה שלנו הייתה שהבחירה להקים את המערכות הסולאריות דווקא על גבי בניינים בהם מתגוררים אנשים ברמה סוציואקונומית נמוכה, יכולה להוביל להגדלת הצדק החלוקתי וכמנוע לצמצום העוני האנרגטי". 

אבל מה הוביל אתכם לעסוק בנושא דווקא בתקופה זו?

"המנוע לעניין התעורר בשנת 2020, כאשר יצא תיקון שנקרא 'תיקון 90 לחוק מקרקעין', בו הוחלט שניתן להסתפק בהסכמה של 66% בלבד מבעלי הדירות ולא 100% כדי להוביל שינויים בבניין. בשלב זה בעצם נפתחו האפשרויות להתקנת פנלים סולאריים על גגות בניינים השייכים למדינה. עד אז לא הייתה אפשרות כזו, כי כמעט בכל בניין של הדיור הציבורי יש דירה אחת או שתיים בבעלות פרטית, והיה מספיק דייר אחד מתנגד כדי לעצור את הפרויקט. בעקבות החוק החדש היה ברור שהפקק משתחרר ובניינים רבים הופכים לאופציונאליים עבור התקנת הפנלים הסולאריים".

ד"ר כהן מציינת כי בשעה שהם ביקשו לבדוק את כדאיות העניין הם השתמשו בכלים של 'תורת המשחקים' ובדקו איך המהלך ישפיע על כל הגורמים הנוגעים בעניין, כלומר – על משרד השיכון, משרד הרווחה וגם על הדיירים. "כשהסתכלנו על הפרויקט מהעיניים של משרד השיכון בלבד ראינו בעיקר את החסרונות, שכן השטח של הגגות בדיור הציבורי אינו גדול, ומבחינת הכדאיות עדיף הרבה יותר להתקין את הפנלים הסולאריים על גגות של שכונת וילות. אבל ברגע שהוספנו למשוואה גם את השיקולים של משרד הרווחה והדיירים, הגענו למסקנות אחרות. כי בדקנו לא רק את התועלת הכלכלית אלא גם את התועלת הסביבתית והחברתית".

 

הפרויקט תורם לכולם

ד"ר כהן מוסיפה ומפרטת: "הצוות שהפעלתי נפגש עם כלל השחקנים בזירה, שוחחנו איתם ומתוך זה התרשמנו שהאוכלוסייה המתגוררת באותם בניינים אמנם חלשה מבחינה כלכלית, אך היא לגמרי מעוניינת להיות שותפה של המדינה בפרויקט ואם רק ייווצר צורך ללוות אותו, הדיירים ישמחו לעשות זאת. גם במשרדי הממשלה שבתחילה התנגדו לצרף את הדיירים כשותפים הבינו את התועלת שיכולה להיות, וכך הוחלט שנצא בפיילוט ייחודי מסוגו בו ישתתפו עשרות בניינים של הדיור הציבורי בפרויקט התקנת הפנלים. כל בניין יקבל בסופו של דבר אחוזים מהסכום שיתקבל הודות לפרויקט, והוא יוכל להשתמש בכסף לצורך שיפוצים חיצוניים של הבניין או אפילו לחלק בין הדיירים שיהפכו להיות שותפים של המדינה.

"ואגב, יש כאן גם תועלת עקיפה, כי קיימת בעולם תופעה שמכונה 'עוני אנרגטי' כאשר הכוונה לכך שאנשים לא מסוגלים לעמוד במחירי החשמל כדי לאקלם את הבית שלהם בצורה נאותה. כעת הפרויקט יסייע לדיירים להיחלץ מהתופעה הזו, שכן בזכות הפנלים שיותקנו על הגגות וצביעתם בלבן, הדירות פחות יתחממו וממילא הדיירים יזדקקו לפחות אנרגיה. זה בוודאי יסייע להם, והאמת היא שזה מה ששכנע את מנכ"ל המשרד לחתום בסופו של דבר על הצ'ק". 

תוכלי לגלות לנו מיהם הבניינים שיזכו להשתתף בפרויקט, וכמה כסף עומדים הדיירים לקבל?

"בשלב זה הדברים נמצאים עדיין במכרז ועדיין לא ברורים, אך מדובר בכמה עשרות של בניינים, רובם באזור הדרום, כאשר הרווח של כל בניין יגיע לאלפי שקלים. אם רק הפיילוט יצליח אז הפרויקט בוודאי יתרחב משמעותית ויצטרפו עוד הרבה מאוד בניינים נוספים".

תגיות:פנלים סולארייםד"ר חן כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה