חדשות בריאות

מפחיד | מחקר חדש מוכיח: זהו אחד הנזקים הגדולים של מגפת הקורונה

מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד מצביע על כך שמגפת הקורונה גרמה לשינויים מבניים במוחם של נערים ונערות

  • י"א כסלו התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית מצביע על כך, שהסטרס שעוררו סגרי הקורונה גרם למוחות של נערות ונערים להזדקן ב-3 שנים לפחות.

החוקרים זיהו כי השינויים המוחיים שנצפו במחקר בקרב בני הנוער דומים לאלה שנמצאו אצל ילדים שהתמודדו עם סטרס כרוני, טראומה והתעללות. ההשפעות של מצוקות כאלה מעלות את הסיכון ללקות בדיכאון, חרדה, התמכרויות והפרעות נפשיות אחרות, וכן גם לסרטן, סוכרת, ומחלות לב נוספות.

במהלך המחקר השוו החוקרים בין סריקות MRI של 128 ילדים, שחציין נעשו לפני השנה הראשונה של הקורונה וחציין לאחריה. ממצאי המחקר הצביעו על כך שלאחר מגפת הקורונה נצפים שינויים מבניים במוח, כאשר האמיגדלה וההיפוקמפוס - אזורים ששולטים בגישה לחלק מהזיכרונות ומסייעים בוויסות של פחד, סטרס ורגשות אחרים - גדלו.

בנוסף זיהו החוקרים כי רקמות בקורטקס, הקשורות בתפקודים הניהוליים, האחראיים בין השאר על ויסות רגשי ותפקוד חברתי ולימודי, נעשו דקות יותר.

תהליכים אלו, חשוב לציין, מתרחשים במוח במהלך התפתחות רגילה של גיל ההתבגרות. מחקר זה מצביע על כך שהקורונה האיצה את ההתפתחות הזו.

החוקרים מציינים כי הם מתכוונים לדגום סט נוסף של סריקות מוח בעוד שנתיים, כדי להמשיך במחקר, ולבדוק האם השינויים הינם מקומיים או קבועים.

החוקרים מדגישים כי יש לפרש את תוצאות המחר בזהירות, כיוון שמחקרי אורך שהתרחשו בזמן הקורונה עשויים להיות פגיעים להשפעות כלכליות-חברתיות, שנית, אזורים מוחיים יכולים לגדול באופן לא לינארי, כך שהשינויים המקומיים שנצפו לא בהכרח מעידים על התבגרות מואצת של המוח כולו.

תגיות:מחקרקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה