פעילות הידברות

מדוע מלך מרוקו אהב יהודים? הרב שמעון פרץ במסע נוסטלגי למרוקו

על הסיבה שבזכותה לבו של מלך מרוקו היה רך ונתון היה בידיו של הקב"ה, על הקשר כיום לחיים שפועמים מתחת לאדמה, על הצבעים ועל המסורת עתיקת השנים של דורות יהודים יראי שמיים. הרב שמעון פרץ לקראת מסע הידברות למרוקו בדבר תורה מרתק, שפותח צוהר לימי הפאר של יהדות מרוקו דאז

  • ז' כסלו התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כך מכיר מלך גוי בגדולתו של העם היהודי: מלך מרוקו רצה לדעת מתי יום ההולדת של משה רבנו. למה וכיצד? קיים תיעוד וידאו נדיר שבו מספר המלך המנוח חסן השני לבני הקהילה היהודית כי ביקש מידידו היהודי לעדכן אותו מתי יום ההולדת של משה רבנו. המלך רצה להתפלל ביום זה, ולכן כל האומה המרוקאית תתפלל ביום הזה.

המלך מספר שידידו היהודי השיב לו, כי תאריך יום הולדתו של משה רבנו משתנה, היות שהוא נקבע לפי לוח השנה העברי. "אז ביקשתי ממנו שבכל שנה, יומיים-שלושה לפני התאריך, הוא יעדכן אותי את היום המדויק", סיפר המלך, וכי "מאז עברו שבע או שמונה שנים".

המלך משתף את הקהל כי בעת שהוא מתפלל על משה רבנו, הוא חושב על כל היהודים יוצאי מרוקו הפזורים בכל העולם, ומתפלל שיהיה להם טוב ואושר, ו"אני מבקש מאלוקים שהיהודים יחזרו לארצם - מרוקו, ויטיילו בה, ויבקרו בבית העלמין היהודי - בו טמונים אבותיהם".

 

"מלך מרוקו אהב את היהודים כי הוא ידע שהם עם סגולה"

"הישמעאלים, הערבים במרוקו, עשו כבוד גדול מאוד ליהודים", מספר לנו הרב שמעון פרץ. "הייתה להם יראה מהם, כי צדיקי היהודים שנפטרו במרוקו היו עושים ניסים גם למוסלמים, אז רוב המוסלמים היו רואים ניסים גדולים, והיו משרתים את הרבנים הצדיקים כמו רבי עמרם בן דיוואן, רבי אברהם מול נייש, הרב טולדאנו ועוד. המוסלמים אהבו מאוד מאוד את היהודים, עד כדי כך שהם היו עושים להם כבוד והערצה, בין השאר כי גם מלך מרוקו בכבודו ובעצמו אהב מאוד את היהודים, כי הוא ידע שעם ישראל הוא עם סגולה. הוא הבין שאמנם המוסלמים הם רבים בעולם, ולעומתם היהודים המעטים מפוזרים בעולם, אבל הם מאוחדים, ויש ה' יתברך שהוא 'אללה אכבר', האל היחיד, שאוהב את היהודים אהבה גדולה, ונותן להם סייעתא דשמיא בכל מכל כל: הסוחרים הגדולים ממרוקו היו יהודים, העשירים היו יהודים, היו להם ברכה ושפע גדול, ולכן המוסלמים הוקירו את היהודים כל כך".

סגולה נדירה (ומצחיקה) מפי הרב שמעון פרץ לישועה בזכות הרב המקובל יצחק אבוחצירא זצ"ל הקבור בטולאל שבמרוקו


כשמוסלמים מתפללים על קברות צדיקים יהודים

הרב פרץ מציין את בלעדיותו של מלך מרוקו בתודעה המרוקאית: "אצלם, אי אפשר לדבר על המלך. לא חולקים על דעתו, אי אפשר לצחוק על המלך, ולא לדבר על המלכה ועל ילדיו. אוי ואבוי. המלך זה המלך. בגלל שהמלך הזה אהב את היהודים אהבה גדולה מאוד מאוד, אוי לאותו מושל או ראש עיר שיזיק להם, ויעשה להם משהו לא טוב. הוא הרי יסתבך עם המלך, ועלולים להוציא את האנטישמי להורג".

הרב פרץ מספר שיראת הכבוד וההכרה בגדולת צדיקי מרוקו נמשכת עד ימינו אנו: "אפילו עד היום המוסלמים מנהלים את בתי העלמין של היהודים הצדיקים. שהרי שם, המוסלמים מאמינים באמונה שלמה בכוחם של אותם צדיקים לחולל ישועות מעל הטבע. מוסלמי שהייתה לו בעיה - היה הולך לקבר של צדיק יהודי, מתפלל בתמימות, והיה מאמין שהצדיק היהודי יעזור לו.

"מלך מרוקו הבין שכל מלך, כל שר וכל יועץ נתונים בידיים של ה'. הלב של הרוזנים והמלכים נתון בידיים של ה', לכן הלב של המלך המרוקאי היה בידיים של ה' יתברך, והוא ריכך לו את הלב, ונתן לו אהבה בלב לעם ישראל, כמו שה' נתן אהבה בלב של אחשוורוש כלפי אסתר המלכה. הרי שלושה ימים היא צמה, הייתה ירקרוקת, היא לא נראתה טוב, אבל המלך אחשוורוש אהב אותה. הקב"ה משך עליה חוט של חסד".

מלך מרוקו המנוח, חסן השני (צילום: shutterstock)מלך מרוקו המנוח, חסן השני (צילום: shutterstock)

 

הצטרפו להידברות למסע היסטורי במרוקו בעקבות צדיקימרוקולאורךהדורות: 8 ימים מרגשים של ביקור בקברות צדיקים, נופים, צלילים, צבעים ומטעמי גורמה בכשרות מהודרת ובסטנדרט גבוה. בהשתתפות הרבשמעוןפרץ בהרצאות מחזקות ומצחיקות, והפייטן משה דוויק בקונצרטשירהבליווינגנים ועוד הרבה נשמה. בואו למסע חייכם. י'-י"ז שבט 1.2-8.2. התקשרו 073-222-1202 או לחצו כאן

 

חוט של חסד נמשך על יהדות מרוקו: מדוע?

כך, באותו האופן, משך הקב"ה חוט של חסד על יהודי מרוקו. מדוע? הרב פרץ מספר על זכות אהבת החינם שהייתה בהם, ועל זכות השמירה על הזהות היהודית: "כתוב בתורה ששלומית בת דברי הייתה היחידה שהתבוללה בקשר שהיה לה עם השוטר המצרי, אבל שם במרוקו, אם חלילה גוי היה מעוניין בקשר אסור של התבוללות עם יהודייה – היו מבריחים אותה לספרד, לצרפת או לאיטליה. לא היה דבר כזה בעולם שיש קשר בין גוי ליהודייה. זה הסוד הגדול. בנוסף, כשמשה רבנו ראה גוי מרים יד על יהודי ומצרי רב עם יהודי, הוא אמר: 'איך זה יכול להיות? אנחנו כזה עם סגולה, עם מופת, איך בכלל מתקיים שגוי מרים יד על יהודי?'. כתוב שמשה רבנו הסתכל ימינה ושמאלה, ראה שלא יצא מזה כלום, וקבר אותו בחול. אחרי שבועיים, משה רבנו טייל במצרים, וראה שיהודי רב עם יהודי: דתן ואבירם רבו. יהודי רב עם יהודי? לא יכול להיות".


"צדיקי מרוקו לאורך הדורות הם השורש שלנו"

"משה אמר לו: 'למה תכה רעך?' והעברי שהיכה אמר לו: 'מה, אתה רוצה לעשות לי כמו שעשית למצרי?'. וכתוב 'אכן נודע הדבר'. מה הדבר שנודע למשה רבנו? כתוב שהלך שלושה ימים בארמון המלך פרעה, ואמר: זה לא יכול להיות, שגוי מרים יד על יהודי. אז אמר משה רבנו – 'אם יהודי רב עם יהודי, ומגיעים למצב של מלחמה ביניהם, אז הדבר פותח גם לגוי פתח להרים יד על יהודי'.

"שם במרוקו, היהודים שמרו על עצמם האחד עם השני, ואהבו האחד את השני: כולם עוזרים, נותנים. אם קורה משהו, כולם שם הולכים לצדיקים, שואלים את הצדיק שאלה. אין דבר כזה בעולם שיש מלחמה, שיש שנאה, שיש קיטוב: 'הוא בנה בית בלי אישור, אז בוא נתלונן לרשויות שהוא בנה'. אין דבר כזה. הייתה אהבה, אחווה ורעות. שם קיימו במלוא מובן המילה את מצוות 'ואהבת לרעך כמוך'".


תפילה בקבר של צדיק כתיקון רוחני למתפלל

"במרוקו קבורים צדיקים, שהם השורש שלנו. הם אבות אבותינו", מסביר בהתרגשות הרב פרץ.

"שם משפחתי הוא פרץ. אם אחפש לעומק, קרוב לוודאי שיש לי קשר לאילן היוחסין המפואר של יהדות מרוקו, וכך גם כל יהודי יוצא מרוקו ובן ליוצאי מרוקו. כל יהודי שמגיע לקבר של צדיק, ואומר משנה או תפילה מסוימת – הוא עושה תיקון. הוא עושה בירור לאותו מקום".

כך ממשיך הרב פרץ לתאר את ההבדל התהומי של מסע היסטורי באווירה של חוויה רוחנית עילאית ומרגשת לבין טיול תיירים פשוט: "יהודי, ברגע שאומר ברכת המזון, תפילת שחרית, ולומד דף גמרא – הוא בא עם כלים אחרים מאשר תייר רגיל שמגיע למרוקו. כשאנחנו מגיעים, קבוצה של יהודים מאמינים, ומתפללים בבית מלון, עושים הכנה רוחנית, מתפללים בציון, הולכים בצוותא, לומדים את המורשת של הצדיק, קוראים פרק ממה שהוא כתב – הרי כתוב ששפתותיו דובבות בקבר.

מרוקו (צילום: shutterstock)מרוקו (צילום: shutterstock)

"וכך, כמו שמשה רבנו בירך את יהושע, והוא ברח לקברות האבות, וביקש מהם שזכותם תעמוד למול עצת המרגלים, כך אנחנו, בסייעתא דשמיא, נעמוד בקברות הצדיקים ונבקש שיעמדו לנו זכויותיהם: התורה שלהם, האהבה שלהם לבורא עולם, החיבור שלהם עם ה', וכך בע"ה יהיו לנו הזכויות שלא יהיו מרגלים על עם ישראל, לא יהיו בלבולים על עם ישראל, ויבוא משיח ברחמים ולא בייסורים, בזכות כך שיהושע קיבל את האות י' ממשה והתפלל בחברון לאבות האומה, ככה אנחנו בע"ה נתפלל גם אצל אבותינו שקבורים במרוקו, הצדיקים, הקדושים והטהורים, שמסרו נפש באהבה כזו.

"המסע נקרא – המסע אל המדבר הקדוש. במדבר אין מים, אבל התורה שנביא, האהבה שנביא, יזרימו שם כמויות של מים, שבע"ה האוקיינוס יבקש מאיתנו להביא לו מהמים הקדושים האלה, ואז כל המדבר יהפוך לנווה מדבר, כל הדקלים יוציאו תמרים, והמדבר גם החיות והנחשים והעקרבים וכולם – אז ירננו עצי היער, כולם ישירו לה' יתברך. וכל המדבר בע"ה ירונן וישמח, ובא לציון גואל משיח צדקנו".

הריאיון מסתיים בפרץ של צחוק, האופייני כל כך למשמח הלבבות הרב תחומי, הרב שמעון פרץ. גם הוא ישתתף במסע החובה הזה לכל מי שפועל ופועם בו לב, שנפשו יוצאת להתחבר לשורש הנשמה של צדיקי הדורות הקודמים.

הצטרפו עם הידברות למסע היסטורי במרוקו בעקבות צדיקימרוקולאורךהדורות: 8 ימים מרגשים של ביקור בקברות צדיקים, נופים, צלילים, צבעים ומטעמי גורמה בכשרות מהודרת ובסטנדרט גבוה. בהשתתפות הרבשמעוןפרץ בהרצאות מחזקות ומצחיקות, והפייטן משה דוויק בקונצרטשירהבליווינגנים ועוד הרבה נשמה. בואו למסע חייכם. י'-י"ז שבט 1.2-8.2. התקשרו 073-222-1202 או לחצו כאן

תגיות:מרוקויהדות מרוקו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה