חדשות בארץ

צעד חריג: ה-FBI יחקור את מותה של עיתונאית אל-ג’זירה בג’נין

הבולשת הפדרלית תפתח בחקירה פלילית באשר לנסיבות מותה של שירין אבו עאקלה, שנהרגה בעת שסיקרה מבצע מצערים של צה"ל באזור ג'נין. שר הביטחון בני גנץ: "טעות קשה. לא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית"

צילומים (פלאש 90)צילומים (פלאש 90)
אא

הממשל האמריקני הודיע לישראל כי הבולשת הפדרלית, ה-FBI, החליטה לפתוח בחקירה פלילית באשר לנסיבות מותה של עיתונאית ערוץ אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, שנהרגה בעת שסיקרה מבצע מעצרים שערך צה"ל במחנה הפליטים ג'נין. כך דווח אמש (שני) בערוץ 14. במסגרת החקירה החריגה, ייתכן ותוגש בקשה אמריקנית לחקור את לוחמי צה"ל שהיו מעורבים בתקרית.

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה: "ההחלטה של משרד המשפטים האמריקאי לחקור את מותה המצער של שירין אבו עאקלה היא טעות קשה. צה"ל ביצע חקירה עצמאית ומקצועית, שהוצגה לאמריקאים ששותפו בפרטים. הבהרתי לנציגי האמריקאים שאנו עומדים מאחורי חיילי צה"ל, שלא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית, ולא נאפשר התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל".

התקרית בה נהרגה אבו עאקלה התרחשה ב-11 במאי השנה. לעבר כוח צה"ל, שנכנס למחנה הפליטים ג'נין, נפתחה אש נרחבת, שכללה ירי חי מכוון והשלכת מטענים. אבו עאקלה נהרגה במהלך חילופי האש בין לוחמי צה"ל והמחבלים.

לפני כחודשיים פרסם צה"ל את המסקנות הסופיות של התחקיר הצבאי בנוגע למותה של העיתונאית. מהתחקיר עלה, כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי פגע באבו עאקלה, אולם ישנה סבירות גבוהה יותר לכך שהיא נפגעה בשוגג מירי של לוחם דובדבן, שבוצע בשל טעות בזיהוי.

תיעוד מקסדות הלוחמים ביום התקרית (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל הדגישו כי "לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו. אפשרות נוספת שנותרה בעינה היא כי שירין אבו עאקלה נפגעה מירי של חמושים פלסטינים". מסקנות התחקיר הועברו לפרקליטה הצבאית הראשית, שקבעה כי אין חשד לביצוע עבירה פלילית, ולכן לא תיפתח בנושא חקירת מצ"ח.

דובר צה"ל ציין, כי במסגרת התחקירים בוצע ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח הסאונד בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינלאומיים, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו.

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הקליע שפגע באבו עאקלה הועבר מהרשות הפלסטינית. ב-2 ביולי נערכה לו בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים. בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

מדובר צה"ל נמסר, בנוסף, כי במסגרת התחקיר נבדקו נהלי הפתיחה באש ואופן יישומם ולא נמצאה חריגה: "הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקיר, וסיכם כי התחקיר שבוצע היה יסודי ומקיף, וכי צוותי התחקור הפכו כל אבן במטרה להגיע לחקר האמת. בנוסף קבע הרמטכ"ל בהמשך לממצאי התחקיר כי בשום שלב לא זוהתה העיתונאית, וכמו כן לא בוצע ירי מכוון של לוחמי צה"ל באופן שנועד לפגוע בעיתונאית".

תגיות:בני גנץארה"בצה"לשירין אבו עאקלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה