הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: מה הסיפור של טקס הפרידה שעושים כל מוצ"ש?

ממה בדיוק נפרדים כל מוצאי שבת, ואיך מנחמים את הנשמה מצער הפרידה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא לכולם זה קורה, אבל להרבה כן – הנפילה במצב רוח במוצאי שבת. יממה שלמה היינו באטמוספירה אחרת, עם סעודות שבת ארוכות ומשפחתיות, עם זמן להתחבר לרוחניות בדברי תורה, בלימוד וקריאת דברי קודש. סוף סוף אחרי שבוע ארוך, הגיע אותו יום קדוש שנותן לנו אוויר לנשימה. בלי עבודה, בלי סידורים ומטלות על הראש, בלי המשימות היום-יומיות שלא נגמרות. היינו במשך יממה בתוך בועה של ניתוק מהכול, זמן של שקט וקדושה. ופתאום, ברגע אחד, נפרדים מהכול וחוזרים לשגרה.

הנפילה הזו היא לא רק מצב פסיכולוגי-נפשי, אלא תהליך רוחני ממשי שהנשמה עוברת. כל יהודי שזוכה לשמור שבת מקבל בשבת תוספת נשמה, המכונה 'נשמה יתירה', שזהו חלק רוחני גבוה שמתווסף לנשמתו. חז"ל מסבירים כי לנשמה היתירה יש השפעות רבות על האדם, וביניהן התעלות רוחנית, תוספת חוכמה, שמחה, וכן מובא בזוהר הקדוש שהיא יוצרת שמירה על האדם מפני רוחות רעות ומקטרגים רעים. עם צאת השבת עוזבת הנשמה היתירה, ואז הנשמה מרגישה בירידה הרוחנית ומצטערת מכך.

בהבדלה אנו מברכים את ה' על מתנת השבת שהעניק לנו, ומזכירים את מעלת וקדושת השבת בפרידתנו ממנה. כשם שאנו מצווים להזכיר את קדושת השבת עם כניסתה על ידי קידוש, כך אנו מצווים להזכיר את גדולת יום השבת והבדלתה משאר ימות השבוע גם כן בצאתה על ידי הבדלה.
החיוב נלמד מהפסוק "זכור את יום השבת לקודשו" (שמות כ, ז), כשהכוונה היא להזכיר בפה את קדושת השבת, והרמב"ם מסביר "'מצות עשה מן התורה לקדש את יום השבת בדברים שנאמר ''זכור את יום השבת לקדשו''. כלומר זכרהו זכירת שבח וקידוש, וצריך לזכרהו בכניסתו וביציאתו. בכניסתו - בקידוש היום, וביציאתו - בהבדלה'' (הלכות שבת, פרק כ"ט). ובספר החינוך מובאת מצוות ההבדלה במצווה "לקדש את השבת בדברים", וזה לשונו: ''לדבר דברים ביום שבת בכניסתו וכן ביציאתו, שיהיה בהם זכר גדולת היום ומעלתו והבדלתו לשבח משאר הימים''.

 

למה מברכים את 4 ברכות אלה בהבדלה?

בהבדלה נאמרות ארבע ברכות:
א. ברכת 'בורא פרי הגפן' – כל דבר הנאמר על כוס יין מקבל חשיבות, ולכן תיקנו חז"ל לומר את ההבדלה על כוס יין.
ב. ברכת הבשמים – הבשמים שמריחים בהבדלה מנחמים את הנשמה, וזאת משום שריח הוא הנאה רוחנית ולכן יש בכך כדי להקל על צער הנשמה.
ג. ברכת 'בורא מאורי האש' – ברכה זו היא ברכת הנהנין שמטרתה להודות לקב"ה על שהעניק לנו את האש, מקור האור והחום. במוצאי שבת הראשונה בבריאה הקב"ה גילה לאדם הראשון את האש, ולכן מברכים על אור האש בשעת בריאתה זו.
ד. ברכת ההבדלה – הברכה הרביעית היא הברכה העיקרית, בה אנו מודים לקב"ה שהבדיל אותנו, העם היהודי, מיתר אומות העולם, ונתן לנו את השבת, יום של קדושה המובדל מיתר ימות השבוע. מילות ברכה זו מדברות בעד עצמן: "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה. ברוך אתה ה' המבדיל בין קודש לחול".

 

האתגר השבועי

הצטיידו בגביע יין, בשמים (צמחים ריחניים או תבלין ציפורן), נר הבדלה ובו שתי פתילות, וערכו במוצאי שבת הבדלה.

למה צריך לעשות הבדלה? הרב זמיר כהן משיב:

 

הלכות הבדלה עם הרב זמיר כהן – חלק א':

 

הלכות הבדלה עם הרב זמיר כהן – חלק ב':

 

הלכות הבדלה עם הרב זמיר כהן – חלק ג':

קראו גם:

נוסח הבדלה מאוירת נוסח עדות המזרח, כולל ההלכות הבסיסיות

נוסח ההבדלה

תגיות:הבדלההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה