חדשות בעולם

בחירות האמצע בארה"ב | מכה קשה לרפובליקנים: הדמוקרטים שולטים בסנאט

המועמדת הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו הצליחה לגבור על יריבה הרפובליקני בבחירות במדינת נבאדה, בכך הצליחה המפלגה הדמוקרטית הצליחה לשמור על השליטה בסנאט

  • י"ט חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כלי התקשורת בארה"ב דיווחו הלילה (בין שבת לראשון) כי המפלגה הדמוקרטית הצליחה לשמור על השליטה בסנאט, לאחר שהמועמדת הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו הצליחה לגבור על יריבה הרפובליקני בבחירות במדינת נבאדה.

כרגע, המפלגה הדמוקרטית מחזיקה ב-50 מושבים בסנאט, וזאת בטרם התקיים הסבב השני לבחירות במדינת ג'ורג'יה, שם לדמוקרטים סיכוי גדול לנצח גם בסיבוב השני. נוסף לכך, סגנית הנשיא קמלה האריס תהיה האמצע ה-51 של המפלגה הדמוקרטית בסנאט.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה להבטחת הרוב בסנאט ואמר כי "אנחנו מתרכזים עכשיו במירוץ בג'ורג'יה. אנחנו מרגישים טוב בנוגע למצבנו".

בארה"ב מעריכים שגם בבית הנבחרים ירבדו הדמוקרטים את הרוב, אך הרבה פחות ממה שיפו להם בסקרים, כאשר המפלגה הרפובליקנית הצליחה לקבל רק 5 מושבים דמוקרטיים. יצוין כי הסקרים צפו איבוד של 50-40 מושבים דמוקרטים לטובת הרפובליקנים. תוצאות אלו אינן סופיות, ובשעה זו נמשכת ספירת הקולות. בינתיים, הרפובליקנים הבטיחו לעצמם 201 מושבים והדמוקרטים רק 179. בשביל רוב צריך 218 מושבים, וככל הנראה הרפובליקנים יגיעו לרוב.

הרוב שהשיגו הרפובליקנים בבית הנבחרים יאפשר להם לפגוע בסדר היום החקיקתי של הנשיא ביידן ושל מפלגתו, אם כי הליכים משמעותיים יוכלו להיבלם על ידי הסנאט, שם כאמור, הדמוקרטים הצליחו לשמור על הרוב. למעשה, התקוות הרפובליקניות ל"גל אדום" משמעותי של ניצחונות קרסו.

במחנה הרפובליקני מפנים אצבע מאשימה לעבר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמתכוון להכריז בשבוע הבא כי ירוץ שוב לנשיאות ב-2024. במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הביע טראמפ תמיכה רשמית ביותר מ-300 מועמדים רפובליקנים, ורבים מהם נכשלו בהתמודדות הנוכחית.

בחירות האמצע בארה"ב נערכות פעם ב-4 שנים באמצע הקדנציה של הנשיא המכהן. בבחירות אלו נבחרים הנציגים לבתי המחוקקים, לתפקידי מושל, ולשני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים. כאשר מפלגתו של הנשיא הנכהן שולטת בבתים אלו, הנשיא וממשלו יכולים לקדם חוקים ויוזמות. כאשר המפלגה היריבה שולטת בהם – מאבד הנשיא את רוב יכולותיו להוציא לפועל את החלטותיו. כך, למשל, במידה וביידן ירצה להעביר חבילת סיוע לאוקראינה, אך לא יקבל על כך את אישור הסנאט – הוא לא יכול לעשות זאת.

הסנאט הוא הבית העליון של הקונגרס, ובו 100 מושבים, כאשר כל אחת מ-50 מדינות ארה"ב זוכה ל-2 מושבים בסנאט. בית הנבחרים הוא הבית התחתון, ובו 435 מושבים. מספר המושבים בבית הנבחרים מוענק לכל מדינה בהתאם לגודל אוכלוסייתה. החוקים הנחקקים בבית הנבחרים צריכים לקבל את אישור הסנאט ואת חתימת הנשיא.

תגיות:ארה"בבחירות האמצעג'ו ביידןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה