חדשות בעולם

בחירות האמצע בארה"ב: הדמוקרטים בדרך להפסד בבית הנבחרים. ספירת הקולות בעיצומה

בבית הנבחרים צפוי ניצחון רפובליקני, אך הדמוקרטים הצליחו לשמור על כוחם בסנאט. נכון לעכשיו, ביידן צמצם משמעותית את ההפסד שחזו לו הסקרים

  • ט"ו חשון התשפ"ג
ביידן (צילום: shutterstock)ביידן (צילום: shutterstock)
אא

ספירת הקולות לבחירות האמצע בארה"ב בעיצומה, אך התמונה הולכת ומתבהרת: לתוצאות תהיה השפעה עצומה על הכוח שיוותר בידו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן למשך השנתיים הבאות. הן ישפיעו גם על המלחמה באוקראינה, ואף על הבחירות לנשיאות שייערכו ב-2024.

הסקרים בשבועות האחרונים צפו ניצחון ענק למפלגה הרפובליקנית, גם בסנאט וגם בבית הנבחרים. עם זאת, נכון לעכשיו נראה כי הדמוקרטים בדרך להפסד בבית הנבחרים, לאחר שהרפובליקנים הצליחו להעביר לידיהם 5 מושבים יותר מהדמוקרטים. בקרב על הסנאט, לעומת זאת, דווקא הדמוקרטים הצליחו להעביר לשליטתם מושב רפובליקני, כאשר בפנסילבניה ניצח המועמד הדמוקרטי ג'ון פטרמן. בכך, למרות התחזיות, ביידן צמצם משמעותית את ההפסד שלו.

בחירות האמצע בארה"ב נערכות פעם ב-4 שנים באמצע הקדנציה של הנשיא המכהן. בבחירות אלו נבחרים הנציגים לבתי המחוקקים, לתפקידי מושל, ולשני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים. כאשר מפלגתו של הנשיא הנכהן שולטת בבתים אלו, הנשיא וממשלו יכולים לקדם חוקים ויוזמות. כאשר המפלגה היריבה שולטת בהם – מאבד הנשיא את רוב יכולותיו להוציא לפועל את החלטותיו. כך, למשל, במידה וביידן ירצה להעביר חבילת סיוע לאוקראינה, אך לא יקבל על כך את אישור הסנאט – הוא לא יכול לעשות זאת.

הסנאט הוא הבית העליון של הקונגרס, ובו 100 מושבים, כאשר כל אחת מ-50 מדינות ארה"ב זוכה ל-2 מושבים בסנאט. בית הנבחרים הוא הבית התחתון, ובו 435 מושבים. מספר המושבים בבית הנבחרים מוענק לכל מדינה בהתאם לגודל אוכלוסייתה. החוקים הנחקקים בבית הנבחרים צריכים לקבל את אישור הסנאט ואת חתימת הנשיא.

בקונגרס היוצא היה לדמוקרטים רוב מוחלט בבית הנבחרים, ואיל בסנאט שרר שוויון של 50-50. כרגע, באמצע ספירת הקולות, נראה כי כרגע הרוב נוטה לטובת המפלגה הדמוקרטית. גם במידה והמפלגה הרפובליקנית תזכה ב-50 מושבים בסנאט היא תפסיד, מאחר וסגנית הנשיא קמלה האריס תוכל להצביע בכל פעם לטובת הדמוקרטים.

הרפובליקנים מאשימים את מנהיג המפלגה והנשיא לשעבר דונלד טראמפ בהפסד הצורב. "טראמפ קידם מועמדים קיצוניים, לא הצלחנו להביא אנשים מהמרכז הפוליטי", מאשימים בכירים במפלגה.

תגיות:ג'ו ביידןבחירות האמצע בארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה