חדשות בריאות

מחסור חמור במאות תרופות ובחומר רדיואקטיבי הכרחי לביצוע בדיקות

מחסור חמור במאות תרופות, ביניהן: משחות, תרופות לסרטן, לדלקות ולכאבים. בנוסף, מחסור בחומר רדיואקטיבי הכרחי לביצוע בדיקות דימות כבר בשבוע הבא

  • י"ד חשון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחסור חמור בעשרות עד מאות תרופות בישראל, בין התרופות החסרות: מוסקול, נקסין ואטופן. יו"ר הסתדרות הרוקחים דודו פפו אמר ל-ynet כי המצב הידרדר ב-3 שנים האחרונות, מאז פרוץ מגיפת הקורונה, אבל בשבועות האחרונים המצב החמיר מאוד. "כמות החוסרים היא של עשרות עד מאות תרופות. כולם מדברים על האקמול, כי כולם מכירים אותו, אבל למעשה, החוסר הוא לכל אורך קשת התרופות: טיפות עיניים, משחות, תרופות לסרטן, לדלקות, לכאבים. הגיעו מים עד נפש".

לדבריו, מדובר בבעיה משולבת המתחילה במחסור עולמי בחומרי גלם, בעיות של אספקה, של שינוע. "אני מניח שגם מדובר באיזשהו חוסר תשומת לב, קצת אדישות, חוסר אכפתיות. הדברים מתגלגלים", אמר פפו. "אני כל יום מקבל מייל עם בין שלושה לעשרה פריטים שהופסק שיווקם".

"כשחסרה תרופה מסוימת, בתוך שבוע גם החלופה שלה נעלמת מהמדפים. ולא לכל תרופה יש 3-4 חלופות", הסביר פפו את המצוקה, והדגים: "תרופה פסיכיאטרית בשם קלונקס - אין לה חלופה. תרופה לכאבי שרירים שנקראת מוסקול - אין לה חלופה בישראל".

במקביל, ב-ynet דווח על מחסור חמור חומר רדיו-אקטיבי בשם טכנציום (Technetium), הדרוש לצורך ביצוע בדיקות למיפוי עצמות, סימונים להקרנות לחולי סרטן, מיפוי ריאות ועוד. בעקבות כך, בשבוע הקרוב לא יבוצעו בדיקות אלו בבתי החולים, וגם בהמשך יבוטלו או יצומצמו כלל הבדיקות בהן נעשה שימוש בחומר.

בין תפקידיו של הטכנציום הוא סימון לצורך מיקוד הבדיקות ומניעת חשיפה לקרינה מסוכנת שאינה הכרחית. החומר מוזרק לגוף בטרם ביצוע הבדיקות. בנוסף למיפוי העצמות, החומר משמש גם לבדיקות התרוקנות קיבה, מיפוי לב ומיפוי ריאות.

הסיבה למחסור היא בעיה באספקה העולמית של החומר, שמיוצר בכורים גרעיניים. בכיר במערכת הבריאות הסביר כי מדובר על מחסור עולמי שמתרחש מדי 4-5 שנים. "אני לא יודע מה הסיבות שיש מחסור כרגע, אבל הוא ישפיע על בדיקות למיפוי עצמות ומיפויי לב בעיקר. זו בעיה גלובלית ובבתי החולים בהחלט מוטרדים מהעניין וכבר מחפשים את החומר הזה, שקשה מאוד למצוא אותו כרגע. ההשלכה המיידית היא צמצום בבדיקות ובפרוצדורות הללו", אמר הבכיר.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לפני כשבוע הועברה הודעה מהכור הגרעיני בבלגיה לספק בישראל אשר העביר הודעה למרכזים הרפואיים. על פי ההודעה הכור לא מסוגל לספק את חומר הגלם ממנו מייצרים טכנציום, כתוצאה מתקלה שנתגלתה במהלך תחזוקה שוטפת בכור המספק את המוצר, ועל כן קיים מחסור כלל עולמי. הכורים הבודדים האחרים שמייצרים את חומר הגלם, נמצאים גם הם בטיפולי אחזקה או שאינם מסוגלים לגבות את הכמויות הנדרשות כך שכעת יש כ-20% מחומר הגלם הנדרש.

"הטכנציום הוא חומר רדיואקטיבי אשר משמש לבדיקות אבחון שונות. כרגע קיים חומר חלופי המסוגל לתת מענה לחלק מהדרישות הרפואיות. הצפי לחזרה לאספקה סדירה הוא בסוף השבוע השלישי של נובמבר. משרד הבריאות בודק אל מול גורמי מקצוע חלופות נוספות", לשון ההודעה.

כיצד שמירה על בריאות הגוף מהווה חלק מעבודת השם? הרב זמיר כהן מסביר את יחס היהדות לשמירת הבריאות:

 

תגיות:תרופותמחסור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה