כתבות מגזין

מה הקשר בין דבוראים לחוני המעגל? הדבוראי בראיון מפתיע

הדבוראים תלם גלילי ואהוד לוי יוזמים בימים אלו תפילה ייחודית בקברו של חוני המעגל. למה הם חושבים שהדבש חשוב כל כך למשק הישראלי, איך נראה סדר יומם, ואיך הם מתמודדים עם העקיצות הבלתי פוסקות?

הדבוראים תלם גלילי ואהוד לויהדבוראים תלם גלילי ואהוד לוי
אא

בימים אלו של תחילת החורף מקובל להתבונן על מגדלי הפירות והירקות שנושאים עיניים בציפייה לגשמי ברכה. הרי הם אלו שמרגישים יותר מכל אחד את הצורך בגשמים. אולי לכן מפתיע לשמוע דווקא על שני דבוראים מקיבוץ איילת השחר – תלם גלילי ואהוד לוי, שמארגנים בימים אלו תפילה של דבוראים רבים מכל רחבי הארץ שמתכנסים יחד בקברו של חוני המעגל.

"זו לא פעם ראשונה בה אנו מקיימים תפילה כזו", מספר גלילי, "אנחנו מגיעים לקברו של חוני המעגל בכל שנה מחדש, עורכים במקום סעודה גדולה, מבקשים ומתפללים שיהיו גשמי ברכה ושתהיה לנו פרנסה".

אבל מה הקשר בין דבורים למזג האוויר?

"הקשר הוא ישיר. הרי הדבורים נמצאות בטבע ושטח המרעה שלהן הוא באחו ובשדות הבר. כדי שהן יוכלו להתפתח ולתת לנו דבש איכותי אנחנו חייבים מזג אוויר טוב. כשעובר עלינו חורף ללא גשמים זה פוגע ישרות ביבול הדבש, אך גם כשיש גשמים חזקים וקיפאון זה עלול לפגוע. הצלחת הדבש שלנו תלויה לגמרי בגורמי שמיים. יבול הדבש בכוורת יכול לנוע בין 15 ל-50 קילו לשנה, הכל משתנה בהתאם למזג האוויר".

 

גלילי נולד בקיבוץ איילת השחר, דור שלישי לדבוראים. "הוריי עבדו במכוורת איילת השחר", הוא מספר, "וגם סבתא שלי עבדה כדבוראית במשך שלושים שנה. מדובר בעבודה קשה מאוד, אך סבתא הייתה חזקה. ילדיי הם דור רביעי לדבוראים. אגב, בתי השתתפה לפני כארבע שנים בתחרות עולמית לדבוראים צעירים בפראג". 

העבודה לדבריו אינה קלה. "זו עבודת כפיים לכל דבר שנעשית תחת כיפת השמיים", הוא מפרט, "אתה צריך לסחוב כוורות ולעבוד בשמש או בגשם במשך שעות. אתה גם חייב שתהיה לך תקשורת ואמפתיה כלפי בני אדם כדי לשמר את הצוות שלך לאורך שנים, ויש גם אכזבות. כמו למשל כשניסוי מסוים שעשית עם הדבורים לא מצליח, או כשריסוסים פוגעים בכוורות או כשמתרחשות גניבות חקלאיות. לפעמים אתה מתחייב על כמות מסוימת של דבש ולבסוף יש עונה לא גשומה והיבול נמוך".

ומה נותן לך כוח בזמנים כאלו?

"קודם כל צוות העובדים שהוא כמו משפחה והשותף שלי שעובד אתי כבר 15 שנים. בזכותו יש לי עם מי להתלבט ולהתייעץ. אבל יותר מכל אני מקבל כוח מהסיפוק שיש בעבודה. כי לבוא מידי בוקר, לפתוח כוורות ולראות דבורים במצב חיוני – זהו דבר שנותן כוח בכל יום מחדש. לא רק אני אומר את זה, כל מי שמתעסק עם דבורים יוכל להעיד על כך".

קורה לפעמים שאתה נעקץ בעבודה?

"בוודאי. אני נעקץ בכל יום ורק שמח על כך, כי העקיצות נחשבות לתרופות. כיום יש מודעות גבוהה לנושא ואנשים בכל הארץ משתמשים בעקיצות כדי להבריא. אלינו מגיעים בעיקר אנשים עם מחלות אוטואימוניות שמבקשים להיעקץ. הם מעידים מקרוב שאמנם העקיצה כואבת, אך לאחר מכן הם מרגישים שיפור מאוד גדול במחלה. מעבר לכך, גם ההתמודדות עם הכאב היא דבר שחשוב לגוף ומחזק אותו. אגב, גם אני מרגיש עד היום כאב בכל פעם שאני נעקץ. זה לא שהניסיון מקנה לי חסינות, אבל זה לא משבית אותי מעבודה. אני לוקח נשימה עמוקה וממשיך לעבוד".

 

גלילי מציין כי העבודה עם הדבורים היא למעשה עבודה מסורתית. "אמנם היא מתקדמת עם השנים ויש טכנולוגיות שלא היו בעבר", הוא מבהיר, "אבל למרות ההתפתחות הגדולה, העבודה נעשית עדיין בידיים ובשטח. למעשה, זוהי עבודה שמחייבת הרבה אמונה, כי בסופו של דבר שום דבר לא תלוי בנו. אנחנו רק מקימים את הכוורות, ויבול הדבש שיהיה הוא אך ורק משמיים".

איך נראה יום עבודה שלך?

"כדבוראי התפקיד שלי הוא ללמוד את אורח החיים של הדבורים ואת יכולת ההתקשרות שלהן. כי בכל כוורת יש עשרות אלפי דבורים ומוכרחים לוודא שכל אחת מהן יודעת את העבודה שעליה לבצע. בכל יום אני קם לפנות בוקר, נוסע מכוורת לכוורת ומבצע פעולות שונות במטרה להיטיב את חיי הדבורים, כדי שיהיו בריאות, שמחות וחיוניות. לצד הטיפול בכוורת הפרטית, אני גם צריך לראות באופן כוללני את כל 1500 הכוורות שלנו שפזורות בגולן ובגליל במרחק של כ-40 קילומטרים מאחת לשנייה. כמובן שלכל אזור יש את הצרכים שלו ובכל עונה הטיפול בכוורת משתנה".

באופן אישי מציין גלילי שהוא מחובר מאוד לעבודה. "1500 כוורות זה נשמע המון, אבל למעשה אנחנו נחשבים יצרנים לא גדולים, בכוונה לא מתפתחים מעבר לכך, כי חשוב לנו להקפיד לשמור על איכות הדבש. אנחנו מייצרים עשרה סוגים שונים של דבש, ביניהם דבש פרמיום ונהנים מוותק של 101 שנים שמקנה לנו הרבה ניסיון".

גלילי אינו עובד לבדו. "אנחנו צוות של שמונה אנשים ויש לנו גם שני עובדים זרים", הוא מפרט, "גם אני כבעלים לא מוותר על היציאה לכוורות. אני מרגיש שזו זכות עצומה לראות את פלאי הבריאה מקרוב, כי הדבורה היא ברייה כל כך קטנה אבל כל כך חכמה. על פי נתונים מספריים היא תורמת לעולם האבקת הגידולים החקלאיים בישראל בין 2 וחצי ל-4 מיליארד שקלים, ובעולם כולו מעורכת התרומה שלה במיליארדי דולרים. זה לא רק שהיא מייצרת את הדבש, אלא היא גם משפרת ומפרה גידולים נוספים – מפלפל ומלונים ועד אבטיחים, שזיפים ונקטרינות. החקלאים נעזרים בהאבקה של הדבורים כדי לקבל יבול איכותי וטוב יותר. באופן אישי מדהים ומרגש אותי בכל פעם מחדש לראות את פלאי הבריאה. לעבוד עם דבורים זו מתנה משמיים ואני מודה על הזכות הזו".

תגיות:דבוראיםכוורת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה