חדשות בארץ

אחרי הבחירות: מהו לוח הזמנים להרכבת הממשלה?

בית הנשיא פרסם את לוח הזמנים הפוליטי לאחר הבחירות בדרך להרכבת הממשלה. לרשות הנשיא יצחק הרצוג יעמדו שבעה ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות הרשמיות לצורך קיום התייעצויות, קבלת ההחלטה והטלת התפקיד על אחד מחברי הכנסת

הרצוג (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)הרצוג (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
אא

בבית הנשיא פרסמו אחר הצהריים (רביעי) את לוח הזמנים לקראת קבלת ההחלטה על ידי הנשיא יצחק הרצוג על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה הבאה.

על פי סעיף 11 לחוק יסוד הכנסת, המועד האחרון לפרסום רשמי של תוצאות הבחירות הינו תוך שמונה ימים מיום הבחירות. בהתאם לכך, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, צפוי להגיש להרצוג את התוצאות ביום רביעי הבא, ה-9 בנובמבר.

על פי הקבוע בחוק, הנשיא יקיים התייעצויות בבית הנשיא עם נציגי הסיעות השונות שנבחרו לכנסת. בסיום הסבב, יטיל הרצוג את תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת. הליך ההתייעצויות הקבוע בחוק יועבר בשידור חי מבית הנשיא. אם יידרש לכך, ישקול הנשיא סבב התייעצויות נוסף.

על פי החוק, לרשות הנשיא מוקצים שבעה ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות – עד ה-16 בנובמבר – לצורך קיום ההתייעצויות, קבלת ההחלטה והטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת. בבית הנשיא ציינו כי ייתכן שהטלת התפקיד תיערך עוד לפני תום שבעת הימים המוקצים לכך בחוק.

לפי סעיף 8 לחוק יסוד הממשלה, לרשות חבר הכנסת עליו הוטלה הרכבת הממשלה נתונים 28 ימים להשלמת המלאכה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה ב-14 יום נוספים – ובסך הכל לא יותר מ-42 יום. אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון – עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש אחת מהן בתוך שלושה ימים: האחת, להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, ולחבר כנסת זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה; השנייה, להודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

בהודעת בית הנשיא צוין כי בהתאם לחוק יסוד הממשלה "אם בחר הנשיא להודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, או שהטיל על חבר כנסת שני את הרכבת הממשלה (בסיבוב השני) ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהוא הודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב חברי הכנסת לבקש מהנשיא, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים, שהסכים לכך בכתב, תוך 21 ימים. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים שצוין בבקשה, תוך יומיים, ולחבר הכנסת עליו הוטל התפקיד נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה".

עוד ציינו בבית הנשיא, כי "אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שחבר הכנסת שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה (בסיבוב השלישי), או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון – יראו את הכנסת כאילו החליטה על התפזרותה לפני תום הכהונה, ויתקיימו בחירות תוך 90 יום".

בתוך כך, בליכוד מתחילים בהתארגנות לקראת חילופי השלטון, ומתכוננים תחילה להחליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי באחד מחברי הכנסת של המפלגה. השגריר לשעבר וחבר הכנסת המיועד, דני דנון, הודיע היום על כוונתו להתמודד על תפקיד היו"ר. חבר הכנסת אופיר אקוניס צפוי להתמודד על התפקיד מול דנון.

"הכנסת היא הריבון", מסר דנון. "אזרחי ישראל בחרו אתמול כנסת חדשה. על הכנסת הנבחרת להחליף מיד עם השבעתה את יו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי, על מנת שנשיב את השליטה על המהלכים בכנסת לידי הליכוד, מפלגת השלטון. אחרי שנה בה נרמס מעמד הכנסת על ידי ממשלת לפיד, בכוונתי להתמודד על תפקיד יו"ר הכנסת ולהחזיר את הכנסת למקומה הראוי".

תגיות:יצחק הרצוגבית הנשיאבחירות 2022

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה