הלכה

האם מותר לאכול ברחבת הכותל? האם אפשר לטוס מעל הר הבית? מקבץ הלכות לביקור בכותל המערבי

מה לא כדאי לשכוח כמתכננים ביקור בכותל המערבי? האם אפשר לטוס מעל הר הבית, ולהסתכל על מקום בית המקדש מלמעלה? והאם מותר לשתות מהמים השאובים מהבור שנמצא בעזרת בית המקדש? מקבץ הלכות ההנהגה בכותל המערבי, מתוך ספר ההלכה "קיצור ילקוט יוסף" של מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אמרו חז''ל ''מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי של בית המקדש'', ואמרו עוד ''הנה זה עומד אחר כתלינו, אחר כותל המערבי של בית המקדש, שנשבע לו הקדוש ברוך הוא שאינו חרב לעולם''. מקום הכותל המערבי סמוך לבית קדש הקדשים, שמכוון כלפי בית מקדש של רקיע של מעלה. והמתפלל במקום מקודש זה כמתפלל לפני כסא הכבוד של הקב''ה, שמשם פתח פתוח לרווחה לשמוע ולקבל תפילתם של ישראל, כמו שנאמר "אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמים". ולכן מנהג שלומי אמוני ישראל שמתפללים ושופכים צקון לחשם ורחשם ליד הכותל המערבי, שהוא שריד בית מקדשינו, ואשר נוסד על ידי דוד ושלמה. וקדושת המקום גורמת לבאים בחצרות ה' להתעורר בהתלהבות קודש ברשפי אש שלהבת יה, ולהתפלל בכוונה באימה וביראה. ואשרי המכוון דעתו בתפילה זכה וברה לפני ה' יתברך, שאז מובטח הוא שלא תשוב תפלתו ריקם, כמו שנאמר "תכין לבם תקשיב אזניך") תהלים י). כלומר, אם סייעוהו משמי מרומים לכוון לבו בתפילתו, אז בוודאי שאזני ה' כביכול קשובות לקול תחינתו. ומצוה לנשק אבני הכותל, ולחונן את עפרה, שנאמר "כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו".

 

האם צריך להקפיד על לבוש מסוים כשהולכים לכותל המערבי?

לפיכך חובה קדושה להיכנס ליד הכותל המערבי ביראת כבוד ובכובד ראש, וחלילה להקל ראש כלפי הקודש. ולכן אסור מעיקר ההלכה להיכנס לשם בגילוי ראש, בין אנשים ובין נשים. וכמו שאמרו חז''ל "וירם יד במלך, שחלץ תפילין בפניו", ופירש רש"י – שגילה ראשו לפניו. והנשים אשר מוזהרות ועומדות שבכל הליכתן חייבות ללבוש בגדי צניעות, כל שכן שמוזהרות בלכתן אל הכותל המערבי, לבל יכנסו בבגדים ללא שרוולים, או במחשוף, לא תהא כזאת בישראל. ולמוכיחים ינעם ותבוא עליהם ברכת טוב. וחובה קדושה מוטלת על האחראים על קדושת המקום להקפיד על קיום המחיצה הקיימת בין גברים לנשים.

 

האם אפשר לאכול ולשתות ליד הכותל?

אסור לבוא ליד הכותל לשם ביקור של טיול, או לשם צילום בלבד, וכן אסור בהחלט לדבר שם בשיחה בטילה, כי המקום קדוש לתורה ולתפילה. ואסור לאכול ולשתות על יד הכותל, במקום שנתקדש על ידי רבבות ישראל לתפילה. והמיקל ראשו בשיחה בטילה או באכילה ושתיה ועישון, עוונו גדול מנשוא, ועליו נאמר "מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי". ואם עושים ברית מילה על יד הכותל טוב שלא לכבד שם בממתקים ומגדנות, אלא רק מחוץ לתחום הסמוך לכותל.

 

האם מותר לנו, שכולנו טמאים כיום בטומאת מת, להכניס יד בסדקים שבין אבני הכותל?

מעיקר הדין מותר למתפללים שעל יד הכותל המערבי להכניס יד בתוך הסדקים שבין נדבכי הכותל. וכן מותר לאיש לא טהור, אפילו שהטומאה יצאה מגופו, כגון זב ובעל קרי, להיכנס בלי טבילה על יד הכותל להתפלל שם, וכן הדין לאישה יולדת לפני טבילתה. כי הכותל המערבי הוא חומת הר הבית, והעומדים לפניו עומדים מחוץ לחומת הר הבית. ולכן מותר להיכנס לשם עם נעליים. ויש להיזהר שלא לנתוץ אפילו חלק קטן מאבני הכותל, וכן שלא לקחת מעפר שבין נדבכי הכותל.

 

האם מותר להיכנס להר הבית?

אסור להיכנס בזמן הזה להר הבית, שהוא מקום המקדש, כולל כל שטח ההיכל והעזרות והחיל, מפני שכולנו טמאי מתים. וקדושה ראשונה שקידש שלמה את בית המקדש קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא, וקדושת המקדש מפני השכינה, ואין השכינה בטילה לעולם, שנאמר "והיו עיני ולבי שם כל הימים", ונאמר "והשימותי את מקדשיכם, אף על פי שהם שוממים, בקדושתם הם עומדים". לפיכך, הנכנס למקדש בזמן הזה מתחייב באיסור כרת, ומצוה לפרסם הדבר ברבים להסיר מכשול מדרך עמנו.

 

האם מותר לשתות מהמים שהערבים מוכרים מהבור שבעזרת בית המקדש?

ענבים הגדלים בהר הבית בזמן הזה, ומובאים למכירה על ידי הערבים, מותר לקנותם ולאוכלם. וכן מים שנשאבו על ידי הערבים מהבור שבעזרת בית המקדש, מותר לשתותם.

 

האם אפשר לטוס במסוק מעל שטח הר הבית, ולהתבונן בהר הבית מלמעלה?

אסור לטוס במטוס או בהליקופטר על שטח הר הבית להשקיף עליו, כי קדושת אוויר העזרה וההיכל נמשכת עד לרקיע, והרי הוא כעזרה.

 

האם יש קדושה בעשבים שגדלים בין אבני הכותל?

כשיש צורך בדבר, מותר לחתוך בזהירות את העשבים הגדלים בין אבני הכותל, ואין שום קדושה בעשבים אלה. 

 

מדהים: ביקור בבית המקדש ב-360 מעלות. בית המקדש מעולם לא היה מוחשי יותר. היכנסו ותוכלו לנווט בעזרת החיצים בזווית שבה רואים את בית המקדש, תוך כדי תנועה. היכנסו:

תגיות:הלכותהכותל המערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה