חדשות בארץ

מחקר קובע: שליש מהאוכלוסייה לא מתכוונת להצביע בבחירות הקרובות, וזו הסיבה

2 מיליון אזרחים בעלי זכות בחירה לא יצביעו בבחירות הקרובות. מדוע? מה מאפייניה של אוכלוסייה זו?

  • כ"ח תשרי התשפ"ג
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

שליש מהאוכלוסייה לא מתכוונת להצביע – כך עולה ממחקר מקיף, שנערך במדגם אינטרנטי של 1,201 איש. המחקר, שהתבצע על ידי 'כאן חדשות', מגלה צפי לשיעור הצבעה דומה לזה של בחירות 2021 - כ-67%.

רובם של האנשים שיישארו בבית ביום הבחירות הם אנשי ימין: 53% משייכים את עצמם לימין, 31% למרכז הפוליטי ורק 5% לשמאל. כלומר, השמאל ממצה את אחוזי ההצבעה שלו. 2 מיליוני האזרחים שבוחרים לא להצביע הם מצביעים פוטנציאליים לימין והמרכז.

מן הנתונים עולה כי קבוצת האוכלוסייה שלא מתכוונת להצביע כוללת קצת יותר נשים (54%), ושיעור גבוה של צעירים עד גיל 29 (41%), בעלי הכנסה נמוכה (39%) ובעלי השכלה בינונית ומטה (53%). עדתית, 42% מגדירים את עצמם מזרחים או ספרדים, 10% כבעלי מוצא מעורב ורק 29% אשכנזים (היתר לא השיבו). רוב הציבור שלא מתכוון להצביע מרוכז בפריפריה, ובשכיחות גבוהה יותר בערים בדירוג סוציואקונומי 3-5, והינם בני מעמד חברתי וכלכלי נמוך.

במהלך המחקר נשאלו הלא-מצביעים אודות מצבם הכלכלי, הציפיות לעתידם והתחושות כלפי מוסדות המדינה. נראה כי הלא-מצביעים מעריכים את מצבם הכלכלי כגרוע גם באופן סובייקטיבי, וכשנשאלו לגבי העתיד, הם נטו להעריך שמצבם הכלכלי לא ישתפר. רק 25% מהם מאמינים שעתיד ילדיהם בישראל יהיה טוב משלהם, זאת לעומת 36% בקרב המצביעים.

עוד נשאלו משתתפי המחקר אילו נושאים הם החשובים להם ביותר. מקרב הלא-מצביעים, 48% השיבו שיוקר המחיה הוא הנושא החשוב ביותר, וכמעט איש לא התעניין בנושאים ביטחוניים או במעמד המערכת המשפטית, זאת לעומת המשתתפים שהשיבו שהם כן מתכוונים להצביע.

מאפיינים נוספים של קבוצת הלא-מצביעים: רק 57% מהם הצהירו כי הם מעוניינים שילדיהם יתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל, לעומת 76% בקרב מי שכן מתכננים להצביע. 38% מהם שוקלים להגר מישראל, לעומת 25% בקרב מי שיצביעו בבחירות. בשאלות נוספות, הם מגלים נכונות פחותה לתרום למדינה בדרכים שונות.

נוסף על כך מגלים הלא-מצביעים חוסר אמון במשטרה ובבתי המשפט: 69% מהם לא מאמינים שאזרחים זוכים ליחס שוויוני מהמשטרה, ו-63% מבתי המשפט, ורק 16% מהם מרגישים שביכולתם להשפיע על הממשלה, זאת לעומת 37% בקרב המצביעים.

נוסף על כך, 59% בקרב הלא-מצביעים השיבו שכל הפוליטיקאים מושחתים בעיניהם, ובמידה זהה.

על השאלה מדוע אינם מצביעים, השיבו המשתתפים את התשובות הבאות: 52% השיבו שהם לא מאמינים לפוליטיקאים, 45% שהמצב בכל מקרה יישאר כפי שהוא, 38% השיבו שנמאס להצביע שוב ושוב, 32% השיבו שאף מפלגה לא מייצגת אותם ו-12% אמרו שהם מאוכזבים מהמפלגה לה הצביעו בעבר, אבל לא רוצים להצביע למפלגה אחרת (נשאלים יכלו להשיב מספר תשובות יחד). רק אחוזים בודדים השיבו שהם מעדיפים לבלות ביום הבחירות, שהם מתוסכלים מהתורים הארוכים לקלפי או שאינם יודעים איפה הם אמורים להצביע.

קבוצת הלא-מצביעים היא אחת הסיבות למשבר הפוליטי המתמשך. ב-3 השנים האחרונות גוש הימין במדינה לא מצליח לקבל מספיק קולות כדי להרכיב ממשלה. שליש מהאוכלוסייה, כמעט כולה בימין ובימין הרך, שאינם מעוניינים להצביע, הינם חסרי אמון במערכות השלטון, ומצבם הכלכלי נמוך.

המפלגות הימניות והדתיות קוראות ללא-מצביעים לוותר על ההחלטה שלהם לוותר על ההצבעה. הם קוראות להם לצאת מאדישותם ולהשקיע מעט למען המדינה. עם זאת, נראה כי הפתרון הנכון אינו לקרוא לאזרחים אלו לצאת מאדישותם, אלא להעניק להם תחושת שייכות למצב במדינה, ותחושת אמון שיש בידה של אחת המפלגות את הדרך לשפר זאת.

תגיות:בחירות 2022שיעור הצבעהגוש הימין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה