סוכות 2023

מי אתם, ארבעת המינים של חג הסוכות?

המצווה של נטילת לולב בסוכות היא מן המצוות המרכזיות בחג. אך מהם בדיוק ארבעת המינים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התורה מצווה אותנו ליטול בחג הסוכות ארבעה מינים: "פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, וְעַרְבֵי נָחַל" (ויקרא כ"ג, מ'). מהם בדיוק ארבעת המינים הללו?

פרי עץ הדר – אתרוג. בגמרא מבואר שפרי עץ ההדר המוזכר בתורה הוא האתרוג, ומובאים גם טעמים שונים מדוע דווקא האתרוג הוא הפרי המדובר. האתרוג הוא מין של עץ פרי ירוק עד ממשפחת ההדרים. פרי האתרוג מוארך, וגודלו משתנה בהתאם לזני האתרוג השונים. הקליפה שלו עבה, מחוספסת וריחנית, והפרי עצמו מחולק לפלחים קטנים. לעומת פירות הדר אחרים, הציפה של האתרוג דקה ויבשה. לרוב, האתרוג אינו משמש למאכל כמות שהוא, אך ניתן להכין ממנו ריבת אתרוגים וגם קליפות אתרוג מסוכרות.

כפות תמרים – לולב. הלולב הוא ניצן של עלה דקל, שהעלעלים שלו עדיין לא נפרדו זה מזה. הלולב הוא המרכזי והבולט מבין ארבעת המינים, ולכן חז"ל מכנים לעיתים את כל ארבעת המינים בשם "לולב", וגם המצווה עצמה מוכרת בשם "נטילת לולב". רוב העלים של הלולב צריכים להיות סגורים ומחוברים כדי שיהיה כשר לברכה, ובנוסף, הוא צריך להיות ירוק לפחות בחלקו – לולב יבש אינו ראוי לנטילה.

ענף עץ עבות – הדס. ההדס הוא סוג של שיח ירוק עד. ישנם שלושה מינים מוכרים של הדסים, שהנפוץ בהם הוא ההדס המצוי. מלבד השימוש בו בחג הסוכות, ההדסים משמשים גם כבשמים, בזכות הריח הטוב שלהם, ועליו משמשים גם לייצור של מוצרים רפואיים וקוסמטיים שונים, בעיקר להקלה על מערכת הנשימה, ולטיפוח העור.

ערבי נחל – ערבה. תחת השם הכולל "ערבה" מצויים כמה סוגים של עצים נשירים, וכן כמה סוגי שיחים. בסך הכל ישנם כ-350 סוגי ערבות. הערבה המשמשת לארבעת המינים היא ערבה לבנה, והיא בעלת סגולות רפואיות רבות.

תגיות:סוכותארבעת המינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה