חדשות ומשמעותן

מדוע הודעתה של אוסטרליה משמעותית כל כך עבור ישראל? חדשות ומשמעותן

מדוע חשובה לישראל עמדתה של אוסטרליה כלפי ירושלים? האם ייתכן שבעקבות ביטול ההכרה בירושלים כבירה ישתנה מעמד ישראל בעולם? ומה צפויה לחוות הקהילה היהודית באוסטרליה? כל מה שמאחורי החדשות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחרי עשרות שנים שבהן ממשלת אוסטרליה נהגה במתינות ובסובלנות כלפי ישראל, וכארבע שנים אחרי שהודיעה באופן רשמי על הכרתה במערב ירושלים כבירת מדינת ישראל, הודיעה הלילה שרת החוץ האוסטרלית על כך שהיא מבטלת הכרה זו, ולמעשה חוזרת בה מההחלטה שקיבל ראש הממשלה הקודם סקוט מוריסון.

חשוב להדגיש כי גם אז הכיר מוריסון אך ורק במערב ירושלים כבירת ישראל, מה שעורר לא מעט תגובות נרגזות בקרב האוכלוסייה היהודית, מתוך טענה שירושלים כולה היא בירתה של המדינה. בנוסף, מוריסון הודיע בזמנו כי שגרירות אוסטרליה לא תעבור באותה עת לירושלים. אמנם הוא נתן את התקווה שהדבר יקרה בעתיד, אך למעשה עד היום נותרה השגרירות בתל אביב. מוריסון גם ציין באותה הזדמנות כי בכוונתה של אוסטרליה להכיר במזרח ירושלים כבירת מדינה פלסטינית עתידית, אך רק לאחר שיושג הסכם בין ישראל לפלסטינים בפתרון שתי המדינות. כך שבעצם מאז ומעולם לא הייתה הכרה מוחלטת וחד משמעית בירושלים השלמה כבירת ישראל.

 

האמת מאחורי ההחלטה

הודעתה של אוסטרליה הגיעה בלילה האחרון (בין שני לשלישי) באופן חפוז מאוד, בעקבות ידיעה שפורסמה בעיתונות ורק לאחריה הגיע האישור הסופי של אוסטרליה לדברים.

כשנשאלה שרת החוץ פני וונג מה ארע כעת שבעקבותיו החליטה לשנות את עמדתה של אוסטרליה היא הבהירה: "סוגיית המעמד הסופי של ירושלים היא סוגיה שצריכה להיפתר כחלק מכל משא ומתן לשלום בין ישראל לעם הפלסטיני. זה מה שגרם לנו לשנות את ההכרה של ממשלת מוריסון". עוד הוסיפה שרת החוץ: "אוסטרליה מחויבת לפתרון שתי המדינות שבו ישראל ומדינה פלסטינית עתידית מתקיימות זו לצד זו, בשלום ובביטחון ובגבולות מוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית. אנו מתחייבים מחדש לתרום למאמצים הבינלאומיים ולפעול למען פתרון שתי מדינות צודק ומתמשך". היא הדגישה שוב ושוב כי אוסטרליה לא תתמוך בגישה שתחתור נגד אפשרות של פתרון שתי המדינות במסגרת שיחות שלום בין ישראל לפלסטינים.

זה המקום לציין כי בראש ממשלת אוסטרליה עומדת בימים אלו מפלגת הלייבור שנחשבת למפלגה שמאלנית וותיקה, ובעקבות כך מורגש השינוי בעמדות כלפי ישראל. מאז חודש מאי האחרון, בו חזרה מפלגת הלייבור לשלטון, השמיע ראש הממשלה החדש אנתוני אלבנזה פעמים רבות הצהרות ביקורתיות כלפי ישראל. הוא גם גינה תגובות של צה"ל, ביטא את פליאתו על גיוס החובה לצה"ל ואפילו פרסם גילויי הבנה למניעי הטרור. אם כי יודגש כי לאורך כל הדרך המפלגה מעולם לא תמכה בחרם נגד מוצרים מישראל, וגם היום לא תומכת בכך.

נראה כי החלטת הממשלה להימנע מהכרה בירושלים כבירת ישראל מגיעה מתוך היכנעות ללחץ המוסלמי באוסטרליה ומחוצה לה. למעשה זוהי החלטה פוליטית, שנראה כי מטרתה בעיקר היא למצוא חן בעיני ההמון. אך יחד עם זאת היא משנה את המדיניות שהייתה קיימת באוסטרליה במשך עשרות שנים בנוגע למזרח התיכון.

ומה עם הקהילה היהודית באוסטרליה? האם ייתכן שהיא תושפע מההודעה הזו?

על פניו נראה שהקהילה היהודית תמשיך להיות בטוחה. דווקא בשנת 2018, בימים שבהם הוכרזה מערב ירושלים כבירת ישראל, נשמעו חששות בקהילה מפני פגיעה של מוסלמים שיבקשו למחות, אך כעת המצב בדיוק הפוך. גם שרת החוץ האוסטרלית הבהירה כי "הממשלה שלנו לעולם לא תתמהמה בתמיכתה בישראל ובקהילה היהודית באוסטרליה. אך באותה מידה, אנו תומכים באופן יציב בעם הפלסטיני ומספקים לו תמיכה הומניטרית. אני מצרה על כך שהחלטתו של ראש הממשלה לשעבר מוריסון לשחק בפוליטיקה הביאה לשינוי עמדתה של אוסטרליה, ולמצוקה שהשינויים הללו גרמו לאנשים רבים בקהילה האוסטרלית שאכפת להם מאוד מהנושא הזה".

 

מדינת ישראל: "ירושלים בירה נצחית"

בימים אלו של ערב בחירות אי אפשר גם להתעלם ממשמעות הדברים לגבי מערכת הבחירות בישראל. למרות שהדברים אינם נוגעים באופן ישיר לשר החוץ (הרי הוא ראש הממשלה יאיר לפיד), התחושה היא שהוא לא הצליח למנוע את ההצהרה הזו בעת מילוי תפקידו, ובעצם גרם לכך שמדינה בעולם שעד כה הביעה תמיכה בישראל, כעת נסוגה לאחור, מה שעלול להביא להפעלת לחץ דומה גם במדינות נוספות.

ומהי תגובת מדינת ישראל על כך?

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב הבוקר על ההחלטה: "לאור הדרך שבה התקבלה ההחלטה באוסטרליה, כתגובה חפוזה לידיעה בתקשורת, לא נותר לנו אלא לקוות שבעניינים אחרים ממשלת אוסטרליה מתנהלת יותר ברצינות. ירושלים היא בירת ישראל הנצחית המאוחדת ודבר לא ישנה זאת לעולם".

ואילו במשרד החוץ הגיבו: "ישראל מביעה את אכזבתה העמוקה לנוכח החלטת ממשלת אוסטרליה הנובעת משיקולים פוליטיים קצרי ראות. ירושלים היא בירתו של העם היהודי מזה 3,000 שנה ותמשיך להיות בירת ישראל הנצחית והמאוחדת ללא קשר להחלטה זו או אחרת".

במשרד גם הבהירו כי השגריר האוסטרלי יוזמן לשיחת בירור במהלך היום.

תגיות:אוסטרליהישראלחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה