חדשות בארץ

המחטף של לפיד: הסכם הגבול הימי עם לבנון מעורר סערה

ההסכם הנרקם בין ישראל ללבנון על מסירת "משולש המריבה" הימי בשלמותו ללבנון מעורר זעם באופוזיציה. גם ידידי ישראל בארה"ב בהלם מההסכם

  • ח' תשרי התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ההסכם הנרקם בין ישראל ללבנון, לפיו לבנון תקבל 100% מהשטח הימי השנוי במחלוקת בין שתי המדינות, מעורר סערה באופוזיציה בישראל ובקרב תומכי ישראל בארה"ב. העסקה, שנרקמה בתיווך אמריקני, כוללת העברה של השטח עד קו 23 ללבנון, כלומר, כל "משולש המריבה" הימי ייוותר בידי לבנון, כולל חלק נוסף הכולל חלק משדה הגז קאנא.

גורם מדיני בכיר אמר לפני כשבוע וחצי כי היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, אישרה כי אין צורך להציג את ההסכם בפני הכנסת, ומספיקים דיון והחלטה של הקבינט המדיני-בטחוני בעניינו, וכן כי אין גם צורך במשאל עם, על אף החוק הקובע כי יש צורך במשאל כאשר מדובר במסירת שטחים בריבונות ישראלית. הקבינט יתכנס ביום חמישי הקרוב, ככל הנראה כדי לדון בהסכם.

באופוזיציה תקפו בחריפות את ההסכם. יו"ר הליכוד בנימין נתניהו טען כי "לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לאזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', זעם אף הוא: "לפיד נכנע טוטלית לאיומי חיזבאללה ומוכר במחטף ובחוסר סמכות נכסים טריטוריאליים וכלכליים גדולים של מדינת ישראל לארגון טרור ששולט במדינת לבנון. אני קורא לחבריי ראשי המחנה הלאומי להודיע רשמית שההסכם הזה לא יחייב אותנו ולא יכובד על ידינו כשנחזור בעזרת השם לשלטון".

לפיד מצידו טוען כי מדובר בהסכם שיסייע לישראל: "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות", אמר.

יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון בני גנץ, תקף: "ביבי, אל תפריע. רק שיקולים פוליטיים חסרי אחריות מובילים אותך. אנחנו נמשיך לדאוג לאינטרסים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל באחריות ובממלכתיות".

תומכי ישראל בארה"ב, השגריר האמריקני לשעבר בישראל דיוויד פרידמן והסנאטור הרפובליקני מטקסס טד קרוז, הגיבו בחריפות. לדברי פרידמן, "במשך שנים ניסינו להביא להסכם בין ישראל ולבנון על שדות הגז הימיים הנמצאים במחלוקת. התקדמנו מאוד בתהליך עם 55%-60% מהשטח ללבנון ו45%-40% לישראל. אף אחד לא דמיין לתת 100% ללבנון ו-0% לישראל. אשמח מאד להבין איך הגענו למצב הזה".

הסנאטור קרוז מתח ביקורת נוקבת על ממשל ביידן: "‏אני מוטרד מאוד מכך שפקידי ממשל ביידן לחצו על בעלת בריתנו ישראל למסור את שטחה לארגון הטרור חיזבאללה, שבשליטת איראן. זה נושא נוסף לחקירת הקונגרס הרפובליקני הבא".

תגיות:יאיר לפידלבנוןבנימין נתניהוהסכם גז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה