חדשות בארץ

לפיד נאם באו"ם: "תומך במדינה פלסטינית". נתניהו תקף בחריפות: "לא עשית כלום"

ראש הממשלה נאם בעצרת האו"ם, והביע תמיכה בפתרון שתי המדינות: "למרות כל המכשולים, גם היום רוב גדול של הישראלים תומכים בחזון פתרון שתי המדינות. אני אחד מהם"

  • כ"ו אלול התשפ"ב
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

ראש הממשלה יאיר לפיד נאם הערב (חמישי) בעצרת האו"ם בניו יורק. למרות הזעם הציבורי בישראל, התייחס לפתרון שתי המדינות, ואמר: "רוב הישראלים מאמינים בזה. אני אחד מהם".

"בנובמבר 1947 העצרת הזו התכנסה והחליטה על הקמת מדינה יהודית. בישראל חיו אז רק כמה מאות אלפי יהודים, בסביבה עוינת, מוכי הלם וצער אחרי השואה שבה נרצחו שישה מיליון מבני עמנו. 75 שנים מאוחר יותר, ישראל היא דמוקרטיה ליברלית חזקה, גאה ומשגשגת. איך זה קרה? זה קרה מפני שהחלטנו שלא נהיה קורבן. החלטנו להשקיע את האנרגיה שלנו בבנייתה של אומה, בבנייתה של חברה שמחה, אופטימית ויצירתית. לא רק הגענו לארץ המובטחת, אנחנו בונים את הארץ המובטחת", אמר לפיד.

"אנשי המזרח התיכון, אנשי העולם כולו, צריכים להסתכל סביבם ולשאול את עצמם: מצבו של מי טוב יותר, מי שבחר בדרך השלום, או מי שבחר בדרך המלחמה? מי שבחר להשקיע בעמו וארצו, או מי שבחר להשקיע בהרס של אחרים? מי שמאמין בחינוך, סובלנות וטכנולוגיה, או אלו שמאמינים בקנאות ואלימות?

"בממשלה שבראשה אני עומד יש שרים ערבים. יש מפלגה ערבית שהיא חברה בקואליציה שלנו. יש שופטים ערבים בבית המשפט העליון שלנו. רופאים ערבים שמצילים חיים בבתי החולים שלנו. ערביי ישראל אינם האויבים שלנו – הם השותפים שלנו לחיים", לשון לפיד.

"אך מעל ראשה של המדינה המופלאה שלנו תלויים שני איומים. הם תלויים גם מעל ראשכם, אפילו אם אתם מנסים להכחיש זאת. הראשון הוא האיום הגרעיני. החשש שמדינות טרור וארגוני טרור ישימו ידם על נשק גרעיני. האיום השני הוא מותה של האמת. הדמוקרטיות שלנו מורעלות אט אט בידי שקרים ופייק-ניוז. פוליטיקאים חסרי מעצורים, מדינות טוטליטריות וארגונים רדיקליים מערערים את תפיסת המציאות שלנו.

"ישראל היא אומה ריבונית גאה, וחברה שווה באומות המאוחדות. אנחנו לא נשתוק כשמבקשי רעתנו משתמשים בבמה הזו כדי להפיץ עלינו שקרים", הבהיר לפיד. "אנטישמיות היא הנכונות להאמין על היהודים את הרע מכל, בלי לבדוק. אנטישמיות היא לשפוט את ישראל לפי סטנדרטים שונים מכל מדינה אחרת עלי אדמות".

לפיד תקף את איראן: "יותר מ-40 שנה בכיכרות וברחובות איראן מצולמים מפגינים השורפים דגלי ישראל וארה"ב. תשאלו את עצמכם: מאיפה הדגלים מגיעים? מאיפה יש להם כל כך הרבה דגלים שלנו?" שאל. "התשובה היא: הם מייצרים אותם במיוחד, רק כדי שיוכלו לשרוף אותם. כך נראית תעשייה של שנאה. זהו משטר שעוסק בשנאה באופן שיטתי.

"איראן הצהירה פעם אחר פעם שהיא מעוניינת בהשמדה טוטאלית של מדינת ישראל. והבניין הזה שותק. ממה אתם פוחדים? האם היתה פעם אחת בהיסטוריה האנושית שבו השתיקה עצרה אלימות?!", תהה לפיד.

"איראן היא המדינה שמממנת את החמאס והג'יהאד האיסלאמי ועומדת מאחורי פיגועי טרור המוניים מבולגריה ועד בואנוס איירס. זו דיקטטורה רצחנית שעושה כל מאמץ להשיג נשק גרעיני. אם המשטר האיראני ישיג אותו – הם ישתמשו בו" הזהיר. "הדרך היחידה למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני, היא להציב בפניה איום צבאי אמין על השולחן. ואז – ורק אז – לקיים מו"מ על הסכם ארוך וחזק יותר איתם".

בהמשך דבריו התייחס לפיד לפתרון שתי המדינות: "הסכם עם הפלשתינים, המבוסס על שתי מדינות לשני עמים – הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלה הישראלית ולעתיד ילדינו" אמר. "השלום אינו פשרה, היא ההחלטה האמיצה ביותר שאנחנו יכולים לקבל. השלום אינו חולשה, הוא מגלם בתוכו את כל עוצמתה של הרוח האנושית.

מלחמה היא כניעה לכל מה שרע בנו, השלום הוא נצחונו של כל מה שטוב.

"למרות כל המכשולים, גם היום רוב גדול של הישראלים תומכים בחזון פתרון שתי המדינות. אני אחד מהם", אמר. "יש לנו רק תנאי אחד: שהמדינה הפלשתינית העתידית תהיה שוחרת שלום. שהיא לא תהפוך לבסיס טרור נוסף ממנו מאיימים על שלומה וקיומה של ישראל. שיהיה לנו את היכולת להגן על ביטחון אזרחי ישראל, בכל רגע".

לפיד ציטט מספר במדבר את הפסוק: "ישא השם פניו אליך וישם לך שלום", והוסיף: "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שספר הקים אותה. ספר הספרים. התנ"ך.

הספר הזה והעקרונות של הדמוקרטיה הליברלית מחייבים אותנו להושיט את ידינו לשלום. ההיסטוריה שלנו מחייבת אותנו לעשות זאת בראייה מפוקחת ובזהירות. כך עשינו שלום בעבר, כך נעשה שלום בעתיד".

"ישראל מעוניינת בשלום עם שכנינו. עם כל שכנינו. אנחנו לא הולכים לשום מקום. המזרח התיכון הוא ביתנו. אנחנו פה כדי להישאר לנצח. ואנחנו קוראים לכל המדינות המוסלמיות – מסעודיה ועד אינדונזיה – להכיר בזה, ולבוא לדבר איתנו. ידינו מושטת לשלום".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תקף בחריפות את נאומו של לפיד. ״אחרי שממשלת הימין בראשותי הורידה את המדינה הפלסטינית מסדר היום העולמי, אחרי שהבאנו 4 הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות ערב שעקפו את הווטו הפלסטיני, לפיד מחזיר את הפלסטינים לקידמת הבמה העולמית ומכניס את ישראל ישר לתוך הבור הפלסטיני. לפיד כבר אמר בעבר שהוא מוכן ׳לפנות 90,000 ישראלים כדי להקים מדינה פלסטינית׳. עכשיו הוא מתכוון לתת להם מדינת טרור בלב הארץ, מדינה שתאיים על כולנו״.

"אני וחבריי לא נאפשר זאת. לא ניתן להקים חמאסטן על גבול כפר סבא, פתח תקווה ונתניה. לא נחזיר את ישראל לאסון אוסלו. במשך יותר משנה הוא נרדם בשמירה. בניגוד אלינו, לפיד לא נלחם נגד איראן בקונגרס האמריקני, בתקשורת האמריקנית, בסנאט האמריקני. הוא לא עשה כלום״.

גם בציונות הדתית הגיבו לנאום, ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב לנאום לפיד באו״ם ואמר: ״המשמעות של נאום לפיד באו"ם היא חזרה לימי אוסלו הארורים. מילים גבוהות ונעימות לאוזן שעוטפות כניעה מבישה לטרור וחתירה לחלוקת הארץ, מסירת שטחים וגירוש רבבות יהודים מבתיהם.

״לפיד וגנץ החזירו את הרשות הפלסטינית למרכז השיח והבמה הבינלאומית, הפיחו תקווה במפרשי הלאומיות הפלסטינית ואת התוצאות אזרחי ישראל כבר חשים על בשרם בגלי טרור ובהסלמה מסוכנת ביהודה ושומרון. אלו בחירות קריטיות למדינת ישראל. אם המחנה הלאומי לא יתעורר – ההיסטוריה תחזור על עצמה חלילה ונמצא את עצמנו שוב עם אוטובוסים מתפוצצים וטרור בכל הארץ. אסור לתת לזה לקרות״, הוסיף סמוטריץ׳.

תגיות:יאיר לפידבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה