הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: תפילות בבית הכנסת – מה עושים כשאיבדנו ממזמן את איפה שכולם? 8 טיפים לדרך

אבודים בתפילה| מתפלל בבית הכנסת, אבל אתה ושאר המתפללים בשתי פלנטות אחרות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מתחזקים שמתחילים את דרכם בתפילות בית הכנסת לעיתים חשים מבוכה, כשהם נמצאים במקום אחד בתפילה ואילו שאר הציבור במקום אחר. הם חשים מבולבלים, מדפדפים קדימה, אחורה ושוב קדימה. לעיתים הקהל עומד ולעיתים יושב, והם מנסים לעקוב אחר תנועותיהם של אחרים ולחקות אותם, מבלי להבין כלל מדוע ולמה ומתי עושים כן. אין מתחזק שלא עובר את השלב הזה בתהליך ההתחזקות – היכרות עם הסידור ומחזורי התפילה.

תפילות ראש השנה ויום הכיפורים הן ארוכות במיוחד, משום גודל קדושתם של ימים אלו. התפילות של ימים אלו באות לעורר אותנו ולהזכיר לנו מהי תכלית חיינו, למה באנו לעולם ומהי שליחותנו כל עוד נשמתנו בנו. מטרתה של אותה התעוררות היא לגרום לנו לתקן את דרכינו ולשוב בתשובה. בנוסף, אלו הם ימים עוצמתיים בעלי חשיבות קריטית, שכן כל גורלנו הולך להיקבע בהם, ולכן יש להרבות בהם בתפילה.

אבל מה עושים כשאין היכרות מקדימה עם מחזור התפילה? מה עושים באמצע תפילה בבית הכנסת כשמתבלבלים ומרגישים אבודים? הנה כמה טיפים לדרך:

1. השתמשו בסוג הסידור שרוב מתפללי בית הכנסת משתמשים בו. לרוב, בתי הכנסת מוציאים לציבור המתפללים מחזורי תפילה, ובדרך כלל מדובר בסוג אחד. השתמשו בו, משום שאם תרצו לראות היכן כולם נמצאים תוכלו להעיף מבט למספר העמוד במחזור של המתפלל שלצידכם, ובקלות ליישר קו.

2. התיישבו ליד אדם שאתם חושבים שתרגישו בנוח לשאול אותו מדי פעם לאורך התפילה היכן נמצאים. אם אתם רואים אדם מבוגר שהשאלות עלולות להקשות עליו או ילדון שלא תוכלו להיעזר בו, עדיף שתמצאו כיסא אחר להתיישב בו. ואל תשכחו לוודא שאתם מתיישבים ליד מתפלל שיש לו מחזור תפילה כמו שלכם.

3. אם אתם חוששים שאי ההתמצאות שלכם בתפילה עלולה לגרום לכם לחוש מבוכה, עדיף שלא תתיישבו בקדמת בית הכנסת. שבו במיקום יותר אחורי, וכך תוכלו בקלות גם להבחין באילו חלקים נהוג לעמוד או לשבת.

4. לפני כניסת החג, מצאו זמן לאורך היום לערוך היכרות מהירה עם מחזור התפילה. עברו על החלקים השונים בתפילה, וקראו את ההערות הקטנות הרשומות. תוכלו להדגיש ולמתוח קו בעיפרון (לפני כניסת החג) מתחת להערות המורות על דברים הנהוגים בחלק הבא, כגון: ישיבה, עמידה, אמירת מספר פעמים של אותו חלק ועוד.

5. המשנה באבות אומרת "לא הביישן למד", וזה הטיפ הכי טריוויאלי אבל גם הכי חשוב – פשוט תשאלו, ומספיק לשאול בתנועת יד קלה של "איפה?". 

6. מצאו זמן טרם החג לקרוא מעט על חלקי התפילה השונים. הבנת משמעות וביאורם הפשוט של חלקי התפילה יעזור לכם להתחבר אל התפילה, ולהכירה יותר מקרוב.

7. השתחררו מתחושת המבוכה, וזכרו שהמתפללים לא שמים לב לכך שאינכם מתמצאים בתפילה. כולם נמצאים בתוך המחזור שלהם, ופחות מודעים למה שקורה במחזור של השכנים לתפילה.

8. גם אם פספסתם חלקים בתפילה, דילגתם על קטעים בטעות, והתבלבלתם, זכרו שהקב"ה רואה את המאמץ וההשתדלות והרצון שלכם, וכל זה כמובן נחשב, ואהוב על השם.

 

האתגר השבועי

תפילות ראש השנה ויום כיפור הן תפילות חשובות, שהשפעתן היא על השנה כולה. השתדלו להיות נוכחים בתפילות אלו בבית הכנסת.

הרב זמיר כהן בעצות אחרונות לקראת ראש השנה. צפו:

 

איך מנצלים את חודש תשרי כראוי? מה היה קורה אם לא היה לנו יום של משפט מדי שנה? הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת על משמעותו של ראש השנה, ועל הדרך לנצל את היום הגדול:

 

יום ראש השנה הוא היום בו מחולק "התקציב השנתי" בכל התחומים. כיצד עלינו להתכונן ליום זה? במה עלינו להשקיע? כל התשובות בהרצאתו המרתקת של הרב יצחק פנגר:

תגיות:תפילותהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה