חדשות בארץ

הבולען באיילון: "האזור די בטוח מבולענים"

"מה שקרה אתמול, שלא נבלעו כלי רכב עם היושבים בהם עד שגילו את הבולען, הוא לא פחות מנס", אמר עופר כהן, סמנכ"ל תפעול ואחזקה של נתיבי איילון

  • כ"ב אלול התשפ"ב
(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)(צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
אא

הבולען הגדול שנפער בנתיבי איילון יכול היה לגרום לאסון בלתי נתפס. סמנכ"ל תפעול ואחזקה של נתיבי איילון, עופר כהן, אמר הבוקר (ראשון) כי "מה שקרה אתמול, שלא נבלעו כלי רכב עם היושבים בהם עד שגילו את הבולען, הוא לא פחות מנס". עוד אמר כי "אנחנו יכולים להגיד בוודאות שהאזור די בטוח מבולענים". הבולען נאטם כבר בשעות הבוקר, ובשעות הקרובות הוא יכוסה באספלט.

במהלך הלילה ועד שעות הבוקר בדקו 3 חברות שונות את פני השטח, במטרה לגלות האם יש חללים נוספים מתחת לכביש. במספר מקומות התגלה חוסר איזון וקרקע לא הומוגנית. בשל כך התבצעו הבוקר קידוחים בכביש והכנסת חומר, כדי לוודא שאין מתחתיו חלל, אלא רק קרקע לא אחידה.

כצעד למניעת הישנות האירוע, הותקנו על הכביש מערכת ניטור לתנודות מתחת לפני השטח. המערכת תפעל רק באזור שקרוב לבולען שנפער.

הערכות המומחים הם שהבולען העצום נער בעקבות עבודות לבניית מגדל הספירלה בעזריאלי. "מה שמנחה אותנו זה קודם הבטיחות, לראות שאין חלילה סכנה למשתמשי הדרך", אמר ל-ynet ישראל שמש, ראש אגף ניהול תנועה בנתיבי איילון.

ההערכה היא שבתוך יומיים תיפתח רמפת העלייה לשלום לתנועת כלי רכב.

ד"ר רוני קמאי, מומחית לתנודות קרקע ותשתיות מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן גוריון, אמרה לערוץ 7 כי בולענים כדוגמת זה שנפער באיילון צצים בעקבות פרויקט הנדסי המפר את שיווי המשקל בתת הקרקע. לדבריה, "זו בהחלט סכנת נפשות. יכול להיות שזלגו מים שלא היו צריכים לזרום והייתה זרימה וסחף, יכול להיות דברים אחרים, בדרך כלל זה קורה בגלל התערבות אנושית שלנו בתת הקרקע, ולכן זה ניתן למניעה".

קמאי הסבירה כי יש הבדל משמעותי בין בולעניים טבעיים, הנפערים באזור ים המלח, לבין בולענים הנפערים באזורים אורבניים. "כל מהנדס מודע לעניין הזה והוא חייב להעסיק מישהו שזה תפקידו, לדאוג ליציבות הקרקע. בתל אביב בונים ללא הפסקה מבנים מאוד גבוהים ומורכבים ועדיין אירוע שכזה הוא אירוע חריג", אמרה.

"המבנה המדובר שחושבים שאליו זה קשור מאוד סמוך לאיילון, כלומר שלא היה צורך להרחיק לכת. מובן שלא כל מבנה שבונים בתל אביב בודקים את איילון, אבל אם נוצר חוסר יציבות, הוא נוצר קודם כל באתר שלך, אם הייתה חפירה לעומק, שאיבה של מי תהום וכו', ואז זה מתקדם לכיוונים שונים, במקרה הזה מתחת לכביש. בדרך כלל הכשל הוא בסמיכות לבניה", הדגישה.

תגיות:בולעןנתיבי איילון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה