פעילות הידברות

כי מפינלנד תצא תורה: מהפכת החינוך האיכותי שלא מדלג על היהדות

 מסכמים שנה בהידברות | תחנה ראשונה | ג'ואיש פינלנד סקול

  • י"ז אלול התשפ"ב
אא

בשנה החולפת הגיע לסיומו שלב הפיילוט של בית הספר החדשני לחינוך, המשלב מצוינות ולא מתבייש בערכי התורה והיהדות. התקשורת נכנסה ללחץ ולתחקירים, אך ההורים אמרו את שלהם. עכשיו, תתכוננו למהפכה שתכבוש את הארץ כולה. הידברות בחינוך

שנת תשפ"ב מגיעה לסיומה, והגיע הזמן לשתף אתכם, עם ישראל, שותפי הידברות היקרים, בסיכום השנה הזו.

במה להתחיל? שאלה לא פשוטה. ישנן מחלקות החסד, כמויות הנזקקים שלצערנו הלכו והתרבו, ואנחנו, היינו שם בשבילם בזכותכם. ומה עם מאות אלפי צופי הערוץ שזכו לשנה גדושה בתוכניות מרתקות, בהרצאות ומיזמים שהעצימו את היהדות בפופולאריות עצומה בכל רחבי הארץ, אולי בכלל נדבר על האתר ומיליוני הכניסות? על העלון הנפוץ ביותר שהפך לחלק מהשבת של יהודים מכל קצווי הקשת הישראלית והיהודית בארץ ובעולם? אולי על המבצעים המפחידים של מחלקת שבויות, ששוב ושוב חילצו בנות מהמקומות המסוכנים ביותר? רגע, ומה עם אלפי הבתים שנוספו למשפחות הטהורות בישראל? על הבתים שזכו לשלום בית? על דוכני התפילין? על מחלקת האירועים והכנסים? על המשדרים החיים שקיבלו רייטינג מפתיע? על ההגעה ליהודים מסביב לעולם לאורך כל השנה? ויש עוד כל כך הרבה על מה לדבר.

אז אולי, נתחיל בחינוך.

חינוך. הנושא שהוא אולי המלחיץ ביותר, ודווקא שם מסתמנת המהפכה המוצלחת הבאה של הידברות.

אחת המדינות בעולם המובילות במבחני השוואה בין מערכות חינוך, היא פינלנד. הגישה שם שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים. היא לא מתמקדת בעומס שעות הקשבה למורים ושיעורי בית, ומשקיעה בכיתות קטנות, בתשומת לב מרובה, בבחירה של צוות הוראה איכותי, אמון רב בתלמידים והעצמתם לעצמאות והגדלת ראש.

ובקיצור, במקום להציב את הידע שהתלמיד יכניס לראש כמטרה בלעדית, שמוחקת לעיתים את כל אופיו ויכולותיו של התלמיד לחשוב וללמוד בעצמו, ובמקום לכנס תלמידים בקבוצות ענק לפי גילאים – כאן, הכל נעשה אחרת.

התלמיד, על אופיו ויכולותיו, הוא הכל. בדיוק כמו שחז"ל ביארו את דברי שלמה המלך ע"ה: "חנוך לנער – על פי דרכו".

 חותמים על שטר שותפות עם הרב זמיר כהן, זוכים במיליוני הזכויות לשנה הקרובה ונחתמים בעז"ה לשנה טובה ומתוקה. לשותפות לחצו עכשיו כאן

 

החשיפה

מי שהרים את היוזמה להקמת רשת בתי ספר שיחנכו כך לכישורי חיים, מצוינות וטיפוח התלמידים, תוך דאגה להנאתם ולהעצמתם בהתאם לאישיותם ויכולותיהם, היה ארגון הידברות.

צוותי ההקמה של רשת "ג'ואיש פינלנד סקול" העתיקו את המודל הפיני אחד לאחד, בתוספת אחת: אין דבר מושלם יותר מהשקעה אדירה בחינוך לצד ערכים ויהדות. בדיוק הדברים שלמרבה הצער, נמחקים לפעמים, דווקא במערכת החינוך הישראלית.

לא, זה אינו "בית ספר תורני", אבל זה הרבה יותר מזה. כשיהדות ואיכות חינוכית נפגשים, זה מתכון לדור מיוחד שיכול לפרוח בארץ.

הבחירה הייתה לפתוח את הסניף הראשון בעיר הדרומית אשדוד. ההצלחה הגיעה מהר מהמתוכנן.

התוכנית לפיה מפרקים את הלחץ, העמוס והתחרותיות – מה שתמיד סימל לימודים טובים, כביכול – הוכיחה את עצמה.

כיתות קטנות, מספר מורים ומורות המלווים את מקצועות הליבה, סביבת לימוד נעימה, הפסקות ועידוד לתחביבים ולפנאי, תוך מעורבות הורים. כך גם שיעורים מיוחדים להפחתת לחץ ומתח. כן, גם מבחנים לא מתנהלים בשיטה המוכרת שבה בכל כמה ימים מגיע לחץ אימים שמשבית את התלמיד, מתוך לחץ אם ידע או לא ידע את התשובות. תתפלאו, אבל יש דרך הרבה יותר נעימה לבחון את התלמידים באמת.

"התפללתי לקדוש ברוך הוא בהדלקת נרות, אני לא אשכח את זה", מספרת בהתרגשות לורן, אמא של עידן. "אלוקים שלח לי נס שייפתח פה איזה בית ספר לפי היכולות והכישורים, ולא לפי השיטות הישנות".

אכן, חוקי המשחק השתנו. בסוף השנה הראשונה, התברר המודל של "פינלנד ויהדות" כמוצלח ביותר, עם מאות תלמידים והורים מרוצים.

ואז, הגיעה המלחמה: "תחקיר", פרץ אחד הערוצים הגדולים ב"חשיפה". דרמת ענק שגילתה כאילו סוד צבאי מסתורי: "לימודים ליהודים בלבד: הארגון החרדי שמסתתר מאחורי בית הספר 'פינלנד סקול'. הורים לתלמידים מבית הספר הופתעו לגלות כי במסווה של שאיפה למצוינות, שלחו את ילדיהם לחינוך דתי - ליהודים בלבד".

משרד החינוך מיהר משום מה להודיע על "צו סגירה לבית הספר הלא חוקי", דבר שכמובן התאדה מהר מאוד, כיוון שבית הספר הוא חוקי לכל דבר ועניין, גם אם יש כאלה שמלחיץ אותם לראות תלמידים ישראלים ששקועים בפריחה ולימודים בהנאה, לצד חיים יהודים ערכיים, במקום להיות שקועים בהבלים טכנולוגיים.

אבל ה"תגלית" הזו, שהידברות, מעצמת זיכוי הרבים הגדול בעולם, משקיעה גם כוחות רבים בתחום החינוך, יצרה באזז שהביא לביקוש עצום.

מכל רחבי הארץ פנו הורים, רבים מהם לא בהכרח עם רקע מסורתי, וביקשו שהסניף הבא יהיה בעיר שלהם.

עם תום שנת תשפ"ב, ניתן לומר בוודאות: פיילוט מיזם "ג'ואיש פינלנד סקול" נראה כהצלחה מיוחדת. מה שהחל כסנונית באשדוד, הולך להגיע לארץ הקודש כולה.

רשת פינלנד סקול תלך ותתרחב, ומי יודע, אולי עוד יבוא היום שבו ראשי מערכות החינוך יכירו בכך שמי שהעלה את הממוצע של מבחני ההשוואה ואת הגישה החינוכית מגדילת הראש, הם דווקא הלבבות החמים של הידברות.

ואם אתם עדיין מסתפקים על האפשרות של המהפכה הבאה, כדאי שבמקום לקרוא את מה שאנחנו כותבים, תבדקו מה אומרים התחקירים המבקשים להלחיץ את ההורים. הם עושים זאת אפילו טוב יותר.

איך אמרה אחת האמהות? "ניסו להפחיד אותנו שזה בא לשטוף את המוח למצוות. אז אם הילדה שלי שהולכת ללימודים באהבה ובשמחה, ומצטיינת כמו שלא חלמתי שהיא מסוגלת, עושה את זה בגלל שטיפת מוח - אז בבקשה, תציעו את שטיפת המוח הזו לכולם".

 חותמים על שטר שותפות עם הרב זמיר כהן, זוכים במיליוני הזכויות לשנה הקרובה ונחתמים בעז"ה לשנה טובה ומתוקה. לשותפות לחצו עכשיו כאן

 

ההצלחה

באחד הבקרים פגשנו בבית הספר אמא של אחת התלמידות, שבאה לסדר דבר מה במזכירות. אחת מנשות הצוות שאלה אותה אם היא מרוצה, וכיצד הילדה מתקדמת.

במקום תשובה, עיניה של האם נצצו. היא סיפרה כי בשבת האחרונה הם נסעו לבית סבא וסבתא שלהם, בית שאינו מסורתי, אולם הסב מקפיד על שמירת מסורת. הילדה, תלמידת בית הספר "ג'ואיש פינלנד סקול", עלתה על כיסא מול הסב, החלה לשיר "לכה דודי" וסיפרה להם על הדברים שלמדה. "סבא חיבק אותה", סיפרה האם, "ובבכי אמר לה שהוא מאחל לה שתזכה ליהנות עוד המון מהשבתות והחגים ומהמושגים ביהדות שלמדה, כשהוא אומר שנחת כזו לא חלם שיחווה".

והיה גם האב שביקש להסביר שבתו נעדרת לעתים מהלימודים בימי שישי, היות שלבקשתה הם ניסו להעביר את השבת ליום שישי, כלומר לא את "השבת", אלא את הנסיעות והטיולים, זאת כדי שתרגיש שבת מנוחה מה היא. בקשתו היתה שישלימו לה את הלימודים הללו שהפסידה.

איש כמובן לא ביקש מהם, רמז להם או ניסה להפציר בהם לכבד את השבת. אבל נראה שאווירה של מצוינות, כשהיא גם בערכי היהדות, היא מדבקת.

בימים הללו יושבים שוב צוותי הגיבוש של תוכנית "ג'ואיש פינלנד סקול" ונערכים לפתיחת הסניפים הבאים, שישנו את פני החינוך בישראל, לצד היכרות של הילדים ובני הנוער עם ערכי היהדות.

תשאלו מאות ילדים מרוצים.

ואת זה, יכולנו לעשות רק בזכותכם, השותפים שלנו.

בשנה הבאה, אנחנו מבטיחים, נכפיל את העוצמה, אם רק תמשיכו להיות איתנו.

חותמים על שטר שותפות עם הרב זמיר כהן, זוכים במיליוני הזכויות לשנה הקרובה ונחתמים בעז"ה לשנה טובה ומתוקה. לשותפות לחצו עכשיו כאן

תגיות:פינלנד סקולסיכום שנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה