שנת שמיטה

פרוזבול: הכסף שלכם ילך לאיבוד?! את זה אתם לא רוצים לשכוח לעשות בסוף שנת שמיטה

בסוף שנת שמיטה ישנה מצווה לשמוט את החובות הכספיים שחייבים לנו, כמו לדוגמא הכספים שמופקדים אצלנו בחשבון בנק, שהם למעשה חוב של הבנק כלפינו. מה עושים כדי שהלוואות שנתנו לאחרים לא ילכו לאבדון בסוף השנה? כל מה שרציתם לדעת על תקנת פרוזבול

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנה מצווה בתורה לשמוט את החובות הכספיים בסוף שנת שמיטה, כפי שנאמרמִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה :וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַה'" (דברים ט"ו, א'-ב'). משום מצוות 'שמיטת כספים' בסוף שנת שמיטה, לא ניתן לתבוע חובות כספים והלוואות שהוענקו מיהודי ליהודי אחר. לפיכך, אדם התובע חוב שעברה עליו שמיטה עובר במצוות לא תעשה "לא יגוש את רעהו ואת אחיו". מצווה זו באה להשריש בנו את מידת הנדיבות והעין הטובה, וכן לחזק בנו אמונה וביטחון בה'.

בניגוד לשמיטת קרקעות, שמיטת הכספים אינה מוגבלת ליהודי ארץ ישראל, אלא היא חלה על כל יהודי העולם. אומנם כיום, בזמן שאין כל עם ישראל יושב בארצו, לא קיים חיוב מן התורה לקיימה, אבל חז"ל קבעו שיש לקיימה לבל ישכחו מצוות השמיטה. ואכן כיום החיוב הוא מדרבנן בלבד.

בתקופת הלל הזקן החלו רבים להימנע מלהלוות לאחרים בהתקרב שנת שמיטה מהחשש שמא החובות לא יוחזרו עד סוף השנה, ואז יהיה עליהם לוותר על החוב משום שמיטת הכספים. הלל הזקן שראה זאת תיקן "פרוזבול" (שילוב מילים ביוונית שמשמעותן 'תקנה לעשירים ולעניים') -  תקנה שמונעת מהחוב להישמט, ואז החוב נשאר גם אחרי שנת השמיטה. הודות לכך המשיכו אנשים להעניק הלוואות זה לזה.

ואומנם אין הפרוזבול מועיל אלא רק בחיוב שמיטה בזמן הזה שהיא מדברי חכמים, אבל כאשר קיים חיוב שמיטה מן התורה - אין תקנת פרוזבול מועילה.

 

איך זה בדיוק עובד?

שמיטת הכספים מחויבת רק בחובות אישיים שהן בין אדם לרעהו, אבל לא בחובות שהוגשו לטיפול של בית דין. ולכן, בעריכת פרוזבול המלווה מעניק סמכות לבית הדין לטפל בגביית החובות שחייבים לו, ובכך הם לא נכללים בחובת שמיטת הכספים. את הטיפול בחובות האישיים שחייבים לנו מספיק למסור באופן הצהרתי לבית הדין, ואין צורך בהגשת מסמכים המעידים על החוב.

בפועל חותמים על 'שטר פרוזבול', שלמעשה מעניק ייפוי כוח לבית הדין על אחראיות גביית החובות. על הצהרה זו חותמים שני עדים כשרים, והיא מועברת לחתימתם של דיינים מטעם בית הדין המאשרים אותה.

 

מתי עושים את זה?

אין הפרוזבול מועיל אלא לחובות שנעשו לפני סידור הפרוזבול כתיבתו וחתימתו בפני הדיינים או העדים. אבל החובות שנעשו לאחר מכן צריכים פרוזבול אחר כדי שלא תשמטם השביעית. לכן המפקיד כסף או המחאות בבנק לאחר שכבר עשה פרוזבול, יצטרך לעשות פרוזבול נוסף. וזאת משום שעל ידי הפקדה זו נזקפת לזכותו יתרה נוספת שהבנק חייב לו, עליה טרם עשה פרוזבול.

את הפרוזבול נוהגים לעשות במהלך חודש אלול. ואם עשה פרוזבול בחודש אלול, ואחר כך הלווה עוד הלוואות אינו צריך לעשות פרוזבול נוסף.

מי ששכח לעשות פרוזבול בשנת השמיטה, ונזכר רק בערב ראש השנה סמוך לשקיעה בזמן שכבר אינו יכול לכתוב שטר פרוזבול, יאמר בפני שני עדים נוסח הפרוזבול, כדי שיוכל לגבות חובותיו.

 

מה לעשות עם הביצים שהשכנה החזירה אחרי ראש השנה?

מי שלא עשה פרוזבול, ולא קיבל את החוב שחייבים לו עד שקיעת החמה של ערב ראש השנה – אבד החובה ואין לדרוש אותו.

אם בא הלווה להחזיר את החוב לאחר שנת השמיטה, ואין המלווה עשה פרוזבול, יאמר המלווה "משמט אני". ואם הלווה אומר "אף על פי כן, רצוני שתקבל ממני" – יקבל ממנו, ובתנאי שלא אמר הלווה "בחובי אני נותן לך" אלא  "שלי הם, ובמתנה אני נותן לך". ואם הלווה לא אמר מצד עצמו "שלי הם, ובמתנה אני נותנם לך" – אין רשאי המלווה לקחת את הכסף.

הפרוזבול מגן על חובות קיימים שפירעונן חל עד סוף השנה, אך יוחזרו רק לאחר מכן. בכלל החובות הנשמטים הלוואת כספים, וכן הלוואת מוצרי מזון, וכל זאת כאמור בתנאי שהחוב הוגש לפירעון לפני ראש השנה. אבל הלוואות שזמן פירעונן אחרי ראש השנה, וכן קניות בהקפה שזמן הפירעון אחרי ראש השנה תשפ"ג – אינם נשמטים. כמו כן, חובות לקופות גמ"ח או לצדקות אינן בגדר "רעהו" ו"אחיך", ולכן אינם נשמטים. הלוואה שניתנה במשך חודש אלול, בלא קביעת תאריך לפירעון, אינה נשמטת משום שסתם הלוואה הינה לשלושים יום.

יש לך חשבון בנק? עליך לחתום על שטר פרוזבול בהקדם. היכנסו לטופס המהיר - שירות מטעם הידברות

צפו ברב אליהו עמר מסביר מהו פרוזבול:

 

פרוזבול: כדי שלא תפסידו כסף, צפו בסרטון הזה:

קראו גם:

דיני פרוזבול בשנת שמיטה

הלכות שמיטת כספים מתוך ילקוט יוסף

יש לך חשבון בנק? עליך לחתום על שטר פרוזבול בהקדם. היכנסו לטופס המהיר - שירות מטעם הידברות

תגיות:כסףשמיטהפרוזבול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה