אמונה

יש מיליוני יהודים. האם אני והפעולות הקטנות שלי באמת כאלה קריטיות לה’?

יש בעולם 7 מיליארד אנשים. האם אדם יחידי באמת משמעותי עבור ה'? והאם זה בכלל משנה לקב"ה מה אני עושה? מה זה קריטי מה יש לי בצלחת, ואם זה כשר או לא, או אם אני נוסע או חותך נייר בשבת? זה באמת מעניין את האלוקים הגדול והאינסופי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למה הקב"ה ברא בימי בראשית הבריאה רק אדם אחד ולא שניים? לשאלה זו משיבה הגמרא (סנהדרין לז) "ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל – מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא... לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם". האדם נברא יחידי כדי ללמד אותנו שכל העולם כולו התחיל בנפש אחת, ומכאן נבין מהי חשיבות של אדם אחד בודד. בשביל הקב"ה כל אחד ואחת מאיתנו הוא עולם ומלואו, וזוהי ההסתכלות שאנו צריכים לאמץ על אחרים, וגם על עצמנו.

בשביל הורה כל אחד ואחד מילדיו הוא עולם ומלואו, ואין זה משנה כלל אם הם התברכו בילדים מרובים. כל אחד מהילדים הוא 'כל העולם' עבור הוריו, וכך גם הוא כל אחד מאיתנו עבור הקב"ה. אין אף אחד בעולם שיכול להחליף את ייעודו ומקומו של יהודי בעיני ה', כמו שאף בן לא יכול לשמש כחלופה עבור בן אחר בעיני הוריו.

אהבתו של ה' אלינו מתוארת בתנ"ך כאהבת אב לבנו: "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד, כב), "הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם [כינוי לעם ישראל], אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים, כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד; עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ, רַחֵם אֲ‍רַחֲמֶנּוּ נְאֻם ה'" (ירמיה לא, יט), "בָּנִים אַתֶּם לה' אֱלֹקֵיכֶם" (דברים יד, א), ועוד מקומות רבים שבהם קורא לנו בורא עולם, כמו אב שאוהב את בנו היקר. הקב"ה אוהב כל אחד מאיתנו אהבת אינסופית, שאנו אפילו לא מסוגלים להבין או להרגיש במושגים אנושיים. זו אהבה הגבוהה מכל אהבה אנושית הקיימת בעולמנו. בזוהר הקדוש נאמר "אילו היו יודעים בני האדם את גודל האהבה שאוהב הקדוש ברוך הוא לישראל – היו שואגים ככפירים לרדוף אחריו" (זוהר, חלק ב, דף ה).

הקב"ה יכול היה לברוא את העולם עם אינספור 'אדם הראשון', אך הוא ברא דווקא אדם אחד בודד, כדי שנלמד על חשיבות כל אחד מאיתנו עבורו, ונוכל לומר לעצמנו "בשבילי נברא העולם. אני חשוב עד כדי כך שבשבילי ה' ברא את העולם כולו". כאשר נדע כמה כל אחד מאיתנו יקר בעיני ה' ואהוב עליו, נדע גם כן את המשמעות של מעשינו עבורו.

כל מעשה שאדם עושה, מצווה או עבירה, הינו בעל משמעות גדולה על העולם כולו ואף בעולמות עליונים, וכמובן שגם בעל השפעה ישירה על עולמו רוחני של האדם, וכן על יחסי הקירבה-ריחוק שבינו לבין אביו שבשמים. כל מעשה חיובי וקיומה של מצווה מקרבים אותנו אל אבא, וכל עבירה מכאיבה לה' ומרחיקה אותנו מאיתו.

הקב"ה משקיף על כל אחד מאיתנו, רואה את מעשיו ומשגיח עליו בהשגחה פרטית, כפי שנאמר "ה' מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹקִים" (תהילים יד, ב). כל מעשה שלנו נצפה משמים, ואין דבר הנסתר ממנו. גם המעשים הקטנים ביותר אינם נעלמים ממנו. הוא משגיח על כל אחד מאיתנו כאילו הוא בנו יחידו. ומכאן החשיבות לכל פרט ומעשה קטן שאנו עושים, לחיוב וחלילה לשלילה, בעיני הקב"ה.

יש הרבה אנשים בעולם. האם הקב"ה באמת צריך את המצוות שלי? הרב זמיר כהן משיב:

 

עוצמתי: מה קורה כשעושים מצווה? הרב יגאל כהן במסר חזק

 

למה הקב"ה ברא את כל בני האדם שונים אחד מהשני, ומדוע האדם נברא יחידי? הרב זמיר כהן בקטע קצר ומחכים. צפו:

תגיות:יהודיםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה