פעילות הידברות

האיש חשב לעשות מעשה נואש. נופש אחד שינה את תכניתו

הוא ישב בקהל עם פנים חמוצות, ובסוף ההרצאה המתין שכולם ייצאו, ורק אז גילה לרב יונתן גל-עד את הגזרה שבגללה הוא מדוכא כל כך. לאחר כמה חודשים הגזרה התבטלה, בין השאר בזכות מה שקיבל האיש באותה הרצאה

  • ח' אדר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אישה אחת ניגשה בערב שבת לרב יונתן גל-עד, וביקשה: "כבוד הרב, אני חייבת שתדבר עם בעלי. אני לא יודעת מה עובר עליו בתקופה האחרונה. הוא 'אנטי', לא רוצה כלום. ממש גררתי אותו לפה בכוח. דבר איתו, כי יש קצר ביננו". 

זה קרה באחת משבתות הנופש עם הידברות. "השבתי לה שבעזרת ה', היא תראה לי את בעלה, ואני אנסה לשוחח איתו ולראות איך אוכל לעזור", מספר הרב גל-עד.

השבת המשיכה בנועם ובנעימים עד לרגע שבו התחילה ההרצאה המרכזית, רגע שבו זיהה הרב שיש אדם אחד בקהל שנראה שונה מכולם. "היושבים בקהל נראו מאירי פנים, ניכר היה שהם שמחו לבוא, אבל אדם אחד ישב שם בפנים חמוצות ועם ידיים שלובות. הוא נראה מתוסכל, והביט הרבה על הרצפה. היה ברור שהוא לא רצה להיות שם. הוא נראה כמו ילד שהכריחו אותו להיכנס לשיעור".

 

"כשהבחין שהבטתי בו, הוא הוריד מיד את ראשו"

האיש ישב, והרב דיבר. זו היתה הרצאה מעניינת, ובה הרב נתן את מיטב הכלים המעשיים מתוך המקורות להתמודדות עם קשיים, לצמיחה, להתקדמות ולחיים מאושרים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"לאחר זמן מה, ראיתי את האיש מגניב אלי מבט, ובכל עת, כשמשהו שאמרתי צד את אזנו, הוא הרים את עיניו, הקשיב, וכשהבחין שהבטתי בו - הוריד מיד את ראשו כמאותת שהוא כאילו לא מעוניין לשמוע".

הדבר חזר על עצמו לאורך ההרצאה, אבל זה הספיק לרב גל-עד להבין שמשהו מהדברים שנשמעו בהרצאה, דיברו אל לבו של האיש. כשההרצאה הסתיימה, ניגשו אנשים אל הרב, שאלו שאלות, ואילו האיש שישב בקהל המשיך לשבת במקומו.

"אמנם הוא לא ניגש אלי, אבל הוא גם לא עזב את האולם. לבסוף, כשכולם יצאו מהאולם, שמתי פעמיי אל היציאה, וכשעברתי לידו, הנחתי את ידי על כתפו, ובירכתי אותו בברכת 'שבת שלום'. האיש תפס את ידי, ושאל: 'אתה יכול להישאר כמה דקות?'. השבתי לו: 'כמובן, למה לא? בשמחה!'".

 

"אני רוצה לגלות לך משהו שאף אחד לא יודע. בטח לא אשתי"

אז החל האיש לגלות לרב את סודותיו, ואמר: "תשמע, אני לא רציתי להיות פה. בכלל לא. האמת שרציתי להיות בנופש. התלהבתי ממה שהמלון מציע: האוכל, האירוח, הברכה, המחיר המצוין. רציתי לבוא כדי להתאוורר, לאכול טוב, אבל להיכנס להרצאות? בשום אופן. לא מתאים לי".

מתברר שאשתו ממש שכנעה אותו להגיע לפחות להרצאה אחת. "השם של ההרצאה שלך משך אותי מאוד להיכנס, אבל לא רציתי שאשתי תראה שאני מתלהב. ודאי שמת לב שנראיתי סגור מאוד, אבל למעשה, דיברת אלי, ולא סתם דיברת אלי. אני רוצה לגלות לך משהו שאף אחד לא יודע, בטח לא אשתי".

האיש מספר לרב גל-עד, ממש בפגישתם הראשונה, את סודו הכמוס: גילו לו את המחלה. חוץ ממנו ומהרופא – אף אחד עדיין לא יודע. מאז הבשורה, נחרב עולמו. הוא לא מסוגל כמעט לאכול, ואינו מסוגל לתפקד. הוא אמר שהוא מרגיש שנגמרו לו החיים. בנוסף, הוא לא יודע איך לבשר זאת לאשתו.


בשבת הקרובה תוכלו לפגוש את הרב יונתן גל-עד: כל המשפחה מול אחד הנופים היפים בארץ בשבת פרשת תצווה במלון נוף כנרת. מי שספונטני – מרוויח: מחיר מיוחד למהירי החלטה במקום 1,690 ₪ רק 1,490 ₪ לזוג. שישי-שבת י'-י"א אדר 3-4.3  לחצו כאן או התקשרו 073-222-1270

 

 

"אולי זו החופשה האחרונה שלו עם אשתו"

"בשלב מסוים הוא היה כבר עם דמעות בעיניים", מספר הרב גל-עד. "הוא אמר לי שהוא הגיע לשפל כזה של מחשבות לסיים את חייו מרוב ייאוש, ומכל מקום היה בו רצון כלשהו ללכת עם אשתו לנופש. אשתו אוהבת מאוד את הידברות, והיא הציעה לו נופש. האיש אמר שהמלון נראה לו, והוא רצה להתאוורר, כי מי יודע, אולי זו החופשה האחרונה שלו עם אשתו. עד כדי כך".

ואז פנה אליו האיש: "דע לך – הדברים שדיברת, נתנו לי תקווה. לא דיברת רק דיבורים בשמיים. דיברת דיבורים מעשיים, ולא רק דיבורים יפים: נתת כלים לחיים, דיברת כיצד להתגבר על ניסיונות, על התמודדות ועל פריצה קדימה גם ברגעים של חושך וקושי, ולא רק עידוד שהכל לטובה, אלא איך באמת לחיות את זה שהכל לטובה - איך להתמקד בטוב למרות הקושי".

 

"דע לך – אתה הצלת לי את החיים"

"אכן", אומר הרב, "דיברנו שם על כך שאדם לא מקבל ניסיון שהוא לא יכול לעמוד בו. אדרבא, ככל שהניסיון גדול יותר, האדם מגלה שיש לו כוחות נפש אדירים יותר, ומה שהוא עובר, זה מדויק עבורו, והוא יכול לצלוח את זה, וכך האיש המשיך, ואמר לי: 'כשדיברת איתי, זה נכנס לי ללב. אני האמנתי לך, ואני הולך לעשות עם זה משהו. דע לך - אתה הצלת לי את החיים. אני כולי נסער, ואני מבקש ממך שכשתכיר את אשתי, אל תגיד לה עוד כלום. אני צריך לחשוב מה לעשות עם זה'".

כך האיש חיבק את הרב, ועיני שניהם נתמלאו דמעות. במהלך השבת האיש נכנס להרצאה נוספת, והוא נראה משוחרר הרבה יותר. כאילו איזה סלע ירד לו מהלב. אמנם הוא היה עדיין מהורהר מאוד, אבל זה היה אחרת.

הרב יונתן גל-עדהרב יונתן גל-עד

 

"אני יודע שבזכות שינוי הגישה – הדינים נמתקו"

"האיש חייך מדי פעם", ממשיך הרב גל-עד לספר. "הוא פגש אותי פעמים נוספות בשבת ההיא, אמר לי כמה מילים, ואז ראיתי את אשתו, וגיליתי לתדהמתי שזו אותה גברת, שניגשה אלי לראשונה בערב שבת, וסיפרה לי על הקושי עם בעלה!". כך נסגר המעגל. הפעם האישה כבר סיפרה לרב שהיא רואה שמשהו השתנה בבעלה, ובע"ה הכל יהיה בסדר.

במוצאי השבת, הרב הפנה את האיש לאדם שבקי בתחום הסיוע לאנשים המתמודדים עם המחלה. "קישרתי אותו גם להידברות, שיהיה לו ליווי, והוא יצא לדרך. ממה שהתעדכנתי בהמשך, הוא אכן היה צריך טיפולים, אך תודה לה', את התמודדות הנפשית איתם הוא עבר בקלות. כמות הטיפולים היתה נמוכה משמעותית הרבה יותר ממה שצפו לו בהתחלה, וכך אמר לי האיש: 'אני יודע שבזכות שינוי הגישה וההסתכלות שלי – הדינים נמתקו! הכל הצטמצם למינימום שהייתי צריך לעבור'. ברוך ה', לאחר תקופה, האיש הבריא מהמחלה, ולאחר כמה שנים גם נולדו לזוג ילדים".

"אנשים באים לחוויה שהיא העולם הזה: מלון, אוכל, אירוח ברמה, אווירה טובה. אלו הדברים הכי טובים. אבל ישנו הערך המוסף, שלא מקבלים בשום מקום אחר באופן הזה: מקבלים תוכן, מקבלים ערך. מקבלים הרצאות שישבו עליהם, וחשבו עליהם.

"אני מבקש לציין שלאחר הפגישה עם האיש, כל ההרצאות שנתתי אחר כך – חשבתי על האדם הזה. ההרצאות האלו מכוונות לאנשים. אנשים שבאים להתנתק מהשגרה, לחזור עם מצברים מלאים, ולהגיע מוכנים להתמודדות עם הקשיים. אי אפשר לדעת מה כל אחד עובר. אז יש גם העולם הזה, ויש גם רוחניות, מילוי מצברים וגם הדרכה וליווי לאחר מכן למי שצריך. בקיצור – זו הבחירה הנכונה, וזה רק סיפור אחד קטן, אולי אחד מהעוצמתיים שחוויתי, אבל אחד מבין סיפורים רבים".

בשבת הקרובה תוכלו לפגוש את הרב יונתן גל-עד: כל המשפחה מול אחד הנופים היפים בארץ בשבת פרשת תצווה במלון נוף כנרת. בשבת ישתתפו גם הרב רפאל אוחיון ומשמח הלבבות, הרב יעקב חמו. מה עוד בנופש? הרצאות מרתקות במגוון נושאים, ארוחות עשירות, פעילויות לילדים, מרפסת כפולה - הגבוהה בטבריה, שקט של טבע על ההר והנוף כלול.

מי שספונטני – מרוויח: מחיר מיוחד למהירי החלטה במקום 1,690 ₪ רק 1,490 ₪ לזוג. שישי-שבת י'-י"א אדר 3-4.3  לחצו כאן או התקשרו 073-222-1270

תגיות:הרצאותפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה