חודש אלול 2023

סיון רהב-מאיר: הטיפים הכי טובים ששמעתי לאלול

סיון רהב-מאיר פותחת סדנת הכנה לנשים לחודש אלול. היא משתפת לקראת מפגשי הזום הקרובים בעצות הטובות ביותר ששמעה על החודש המיוחד הזה

אא

הנה רעיון ששמעתי מפרופ' אבי לוי, נשיא מכללת שאנן בחיפה: "האומן המפורסם מיכֶּלָאנְגֶ'לוֹ אמר פעם על מלאכת הפיסול שלו כך: 'אני רואה את הפסל הסופי כבר בתוך האבן הגולמית. הוא כבר נמצא שם, אני רק מגלף אותו לחופשי'. בעצם, זוהי המהות של החינוך, וזוהי המהות של חודש אלול: הפוטנציאל הטוב כבר טמון שם, גם אם רואים רק אבן גדולה וגסה. צריך רק לפסל החוצה את מה שמסתתר בה. לראות את היופי ולתת לו לצאת".

***

זה אחד הטקסטים הפשוטים והיפים על החודש הזה, מתוך לוח "היום יום":

"חודש אלול הוא חודש החשבון. הנה הבעל-עסק, בכדי שיהיה העסק כדבעי וייתן רווח רב, צריך מזמן לזמן לעשות חשבון ולתקן את כל החסרונות - כן הוא גם בעבודה הרוחנית בעבודת השם יתברך, שכל השנה הנה כל ישראל עוסקים בתורה ומצוות ובמידות טובות, וחודש אלול הוא חודש החשבון, אשר כל אחד ואחד מישראל, כל חד וחד לפום שיעורא דיליה [=כפי ערכו]... צריכים לעשות חשבון-צדק בנפשם מכל אשר עבר עליהם במשך השנה, ולדעת המעלות בעבודתם ולחזקם, ואת החסרונות שבהם ובעבודתם לתקנם... ועל ידי הכנה טובה זו זוכים לשנה טובה ומתוקה בגשמיות ורוחניות".

מה יפה פה לדעתי? הביטוי "חשבון צדק בנפשם". לא "חשבון נפש" אלא "חשבון צדק". ומהו חשבון צדק? ההיפך מביקורת עצמית נוקבת. מתחילים בו במה שאתה טוב בו ("המעלות בעבודתם") ומחזקים אותו, ורק אז עוברים לחסרונות ומתקנים אותם. קודם כל צריך לדעת במה אנחנו טובים, ולחזק את הטוב הזה. ככה מתחילים.

***

את הקטע הבא כתב הרב איתמר חייקין: "היה לי חבר בצבא שהמקצוע שלו היה מתקן טלוויזיות. בעבר הוא התפרנס יפה, אבל עם הזמן אנשים הפסיקו לתקן טלוויזיות. אם מתקלקלת – קונים חדשה. כך גם כמעט נעלם מקצוע הסנדלרות, כי אף אחד לא מתקן נעלים, וגם מתפרות וחייטים לתיקוני בגדים יש פחות ופחות. לא מדובר רק על חפצים. התרגלנו להתנהג כך גם במערכות יחסים עם בני האדם. התקלקל? נחליף. המורה מעצבן? נחליף מורה. קשה עם הבוס? נעבור עבודה. חווים קושי בזוגיות? נפסיק אותה. וזו החמצה גדולה, כי כך בעצם אף פעם לא נצליח להעמיק את מערכת היחסים. לפעמים משברים וקשיים הם חלק מהסיפור, והאדם מפסיד את ההזדמנות ללימוד ולתיקון עצמי שלו (כי באמת כל מערכת יחסים היא מערכת הדדית של מראות...).

וזהו החידוש הגדול של אלול. זה קרה לראשונה כשיצאנו ממצרים: קיבלנו את התורה עם המון תקוות וציפיות, אבל חטאנו ועשינו את עגל הזהב. כל מה שנבנה – נשבר והתרסק למרגלות ההר. אבל משה רבינו עלה שוב אל ההר, ואחרי ימים ולילות של תפילה וסליחה, ביום הכיפורים – הוא ירד בשנית מהר סיני, עם הלוחות השניים. הרעיון הגדול כאן הוא שאדם יכול לתקן את אשר קלקל, לבנות את אשר הרס. גם אם פישלתי וחטאתי בגדול, ניתן לשקם את מערכת היחסים בין אדם לאלוקיו ובין אדם לחברו. זהו סודה העמוק של התשובה.

אלול בא ללמד אותנו שאם משהו התקלקל - בדוק אם אפשר לתקן. אל תמהר לטרוק את הדלת, תן צ'אנס להזדמנות שנייה, תן סיכוי לאהבה".

***

יש רעיון יפה, לפיו בחודש אלול צריך להפנות את תשומת הלב לשני כיוונים שבשאר השנה אנחנו מזניחים: פנימה ולמעלה. בדרך כלל אנחנו מדברים החוצה, אבל עכשיו מגיעים ימים שנקראים "ימי רצון", ובהם התדר משתנה. אז לאן לדבר?

פנימה – במהלך השנה אנחנו נוטים לקטר על המערכות ועל האנשים שסביבנו. לפעמים הביקורת גם מוצדקת, אבל כעת זהו זמן גם לבדיקה פנימית, עצמית. לבדוק מה אנחנו עושים, ולא רק הם. לכן, בימים הנוראים אומרים "אָשַׁמְנוּ, בָּגַדְנוּ", ולא "הוא אשם, הוא בגד".

ולמעלה – בתפילה. שערי שמיים פתוחים תמיד, אבל החודש הזה נחשב זמן מיוחד. עת רצון. אנחנו רגילים להתלונן ולדבר באופן מעשי, מוחשי ריאלי. זה הזמן להוסיף גם תפילה, תקווה ובקשה לחלומות שלנו.

שנה טובה!

סדנת ההכנה של סיון רהב-מאיר לאלול ולחגי תשרי, לפרטים ולהרשמה, לחצו כאן.

תגיות:אלולסיון רהב מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה