אמונה

מהם ארבעת השלבים של מסע הנשמה?

איפה הנשמה הייתה לפני שהאדם נולד? מה היא עוברת אחרי שהיא נפרדת מהגוף? והאם יש המשך אחרי גן עדן?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנשמה עוברת מסע בין עולמות, מעבר בין רוח לחומר, בין קירבת אלוקים לריחוק והסתר. זוהי דרך ארוכה, שעד עצם יום זה לא הגיעה לקיצה. ניתן לחלק את המסע לארבעה שלבים:

1. אוצר הנשמות. במדרש (תנחומא, פרשת פקודי) מובא כי כל נשמות בני האדם, שחיו משחר ההיסטוריה ויחיו עד סוף כל הדורות, נבראו כבר ביום בו הקב"ה ברא את העולם, והן נמצאות בהיכל רוחני המכונה 'אוצר הנשמות'. כשמגיע זמנה של הנשמה לעשות את תיקונה, מוציאים אותה מאוצר הנשמות, ומסבירים לה את תכליתה – לזכור את בוראה ולחיות חיי נאמנות לו, ובזכות כך תזכה לעונג הנצחי בעולם הבא. מראים לה עולמות עליונים – גן עדן ושכר הצדיקים, גיהינום ועונש החוטאים, מראים לה את שחר ההיסטוריה ואת העתידות, ומלמדים אותה את התורה כולה. אז מורידים את הנשמה לעולם הזה לתוך גוף, כעובר ברחם האם. לפני צאתה של הנשמה לאוויר העולם מזכיר לה המלאך על זמניות וארעיות חיי העולם הזה: "דע שהעולם שאת הולכת בה נקרא חיי שעה, ואחר התחייה נקרא חיי עולם", ומשביעים אותה בשבועה להיות צדיקה, ולא חלילה להפנות עורף לקב"ה ולתורה ולשכוח את ייעודה.

2. העולם הזה. במשך שנות חיי הנשמה בעולם הזה עליה להתמודד מול ניסיונות וקשיים, לבחור בטוב למול הרע. פעם אחר פעם היא נדרשת לבחור לצאת מאזור הנוחות על מנת להתקדם, להתעלות, להתקרב לבוראה. וכל זאת מתוך הסתר, בתוך עולם של העלם. זהו העולם היחידי בו קיימת בחירה חופשית, בו נתונה האפשרות לצבור מצוות וזכויות שילוו את הנשמה לנצח נצחים. התקופה שניתנה לנו לשהות בעולם הזה היא למעשה תקופה של עשייה, אותה עלינו לנצלה להגשמה עצמית ומימוש ייעודנו.

3. תחנת ביניים בעולמות רוחניים. לאחר פטירת האדם, הנשמה עומדת בפני בית דין של מעלה, ושם היא נשפטת על כל מעשייה במהלך חייה: מצוות ומעשים טובים מצד אחד, ומאידך חטאים ומעשים שליליים. בסוף המשפט מוכרע מה יהיה דינה של הנשמה – האם תם מסע תיקונה, והיא זכאית להגיע לגן העדן, או שמא עדיין לא הגיעה לשלמותה. במידה וטרם הצליחה הנשמה להשיג את ייעודה, יהא עליה לעבור מסלול תיקון נוסף טרם הגעתה לתחנה המיוחלת – גן עדן.

4. העולם הבא האמיתי. גן עדן אינו התחנה האחרונה לנשמות, כמו שרבים עלולים לחשוב. גן עדן אינו אלא תחנת ביניים זמנית עבורן. השלב האחרון של הבריאה יתרחש לאחר ביאת המשיח ותחיית המתים. מה יקרה אז? זה יהיה גן עדן עלי אדמות, מציאות פיזית מושלמת שבה נשמות מתוקנות יחזרו לחיות בתוך גוף חיי נצח. העונג הרוחני שיהיה לאלו שיזכו לחיות כך יהיה כה אדיר ואינסופי, הרבה מעבר ליכולת שלנו לתפוס מושג קלוש בסוג זה של הנאה, שמקורה בחיבור מוחלט לבורא עולם.

באותו עידן לא כולם יהיו באותו מעמד רוחני, אלא כל אחד יהיה בעל דרגה רוחנית שונה מחברו על פי המאמץ המנטלי שהשקיע במהלך חייו להתחזקות רוחנית. כל אחד, במהלך השנים שהוקצו לו בעולם הזה, עמל בקצב וברמת מאמץ שונים בכל הקשור להתחזקות והתקרבות לבורא עולם. ועם אותה רמה רוחנית אליה הספיק להגיע בימי חייו הוא יקום בתחיית המתים, ויחיה ברמה זו לנצח נצחים. עם מה שהשגנו והתקדמנו כאן – נישאר לנצח. באותה דרגה.

איך מרגיש אדם שנמצא על ערש דווי, בעת שהנשמה יוצאת מהגוף? האם זה כואב? ולמה יש הבדל בין התחושה של רשעים לצדיקים באותו הרגע? הרב זמיר כהן מסביר:

 
האם בגן עדן כולם נמצאים באותו מקום? הרב זמיר כהן משיב:

 

שלושה סיפורים על העולם שמעבר, שישאירו אתכם נדהמים. צפו:

תגיות:נשמהמסע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה