הפסקת הריון

הפלה בחודש תשיעי עם צירים: לא ייאמן שזה כאן בישראל 

מדוע הוצע ליעל ולערן להפסיק את חיי העובר בחדר הלידה, ומה היתה תגובתם?  

  • ה' אב התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"את רוצה לעשות הפלה עכשיו?", שאל הרופא את יעל בחדר הלידה. יש לה צירים, היא בחודש התשיעי, והרופא, ששליחותו היא לרפא, שאל אותה אם להפסיק את חיי התינוק, כאשר בכל רגע הוא אמור לצאת לאוויר העולם. כן, כאן בישראל. לקח ליעל המזועזעת זמן מה כדי להתאושש מההלם עד שענתה: "בשום פנים ואופן! תציל את התינוק בכל מחיר!". 

יעל הגיעה עם צירי לידה לבית החולים, וכשהאחות במיון שאלה אותה אם ההיריון היה תקין – השיבה יעל שכן, אף על פי שהיו לפני כן תחזיות מפחידות של רופאים שונים, תחזיות שתועדו במחשבי הצוות הרפואי.  

"אמרתי 'כן' מתוך ידיעה שיהיה פה נס", משחזרת יעל, ומוסיפה כי בעת שהגיעה ללדת, פנה הרופא לבדוק את הרישומים הרפואיים המתועדים במחשב, ואז קרא בדחיפות למנהל המחלקה, ואמר שהמצב ממש גרוע.

 

האבסורד: מחשש שהתינוק לא ישרוד את הלידה – רוצים להפסיק את חייו מראש

הוצע ליעל להפסיק את חיי התינוק, כי אולי הוא לא ישרוד את הלידה. הרי כל עוד העובר בבטן, אף על פי שכבר יש צירים, ומדובר בחודש תשיעי – נעשים "היתרים" ליטול נשמה. שניה אחרי שכבר רואים אותו, לאחר שיצא לאוויר העולם – אז נזכרים ב"לא תרצח". מה שאף פעם לא מובן במקרים כאלו הוא – אם הרופאים סבורים שהעובר לא ישרוד את הלידה, מדוע הם לוקחים על עצמם את פשע נטילת נשמתו? יש בורא לעולם, ומפתחות החיים הם בידיים שלו.

"סירבתי בתוקף להפלה, והרופא שאל אם להציל את התינוק בכל מצב". בנוסף, הודיעו ליעל שעליה לעבור ניתוח, כי במצב כזה אין לידה רגילה. יעל היתה נחושה ונחרצת, ואמרה שוב: "תעשו הכל כדי להציל אותו!". הובטח לה שכך יהיה. 

 

"בכיתי, והוא אפילו לא הסתכל עלי" 

הסיפור של יעל וערן החל בבדיקה הראשונה שנעשתה בהיריון. בגלל הקורונה ובגלל הסגרים, יעל העדיפה להימנע מבדיקות מוגזמות, והגיעה לסקירת מערכות.

"הרופא אמר לי שהעובר עטוף בבצקות, ונשלחתי לבדיקות מקיפות יותר. כשהגעתי לסדרת הבדיקות הנוספת, הייתי רגועה, האמנתי שהכל יהיה בסדר, ולכן הגעתי לבדיקה לבדי", משחזרת יעל. בבדיקה הרופא אמר לה ביובש שהמצב חמור: הבצקות עוטפות את העובר, והוא "מנופח כמו בלון". 

"הוא היה ממש לא נחמד, ולא חסך במילים קשות", אומרת יעל. "הרופא ציין שמדובר באחד מהמקרים הגרועים שראה מעודו, ואת כל המילים האיומות האלו הוא עשה תוך כדי שהוא מכין את חדר הבדיקות למטופלת הבאה". מתארת יעל את האווירה שבה היא התבשרה בבשורה שהפחידה אותה. "בכיתי, והוא אפילו לא הסתכל עלי".

 

"הילד הזה לא ישרוד" 

יעל וערן נועצו והתחזקו לאחר שנפגשו עם רבנים, ביניהם גדולי הדור - רבי דוד אבוחצירא, המקובל הרב דוד בצרי והרבנית קוק, שתמכו בהם ובהמשך ההיריון. הם דיברו על לבם אמונה וביטחון שבע"ה הכל ילך כשורה, ושמחשבה יוצרת מציאות. בזכות כך, בני הזוג התחזקו באמונה שמה יקרה – יקרה לטובה, וניסו לחזור למסלול חיים תקין. 

זה הרגיע אותך? 

"החיזוקים מהרבנים נתנו לי תקוה. הרגשתי שהניסיון נגמר, ואני יכולה לחזור לחיות על מי מנוחות. תרמה לכך העובדה שלאחר כמה שבועות, בדיקת הלב של העובר נמצאה תקינה. הרופא הרי אמר שהוא מעולם לא ראה עובר עם בעיה רפואית הקשורה לבצקות, ובכל זאת האיברים שלו נמצאו תקינים".  

השלווה של יעל ובעלה לא נמשכה זמן רב: יעל נשלחה למעקב הריון בבית חולים. כשהגיעה לשם להמשך בדיקות נוספות, ישבה מולה רופאה שהסבירה לה ש"לפעמים זה לא מסתדר". היא דיברה על הפסקת הריון, ואמרה: "יש לך עוד ילדים בבית, את אישה בריאה, ותוכלי להביא עוד ילדים בעתיד".

בבדיקה נוספת, הרופא אמר ליעל שהמצב ממש חמור. הוא קרא למנהל המחלקה, שהודיע לה ש"הילד הזה לא ישרוד".

 

"אני שולח אותך עכשיו להפסקת היריון"

"הרופא אמר לי: 'את מדברת איתי אם לעשות או לא לעשות בדיקות מעמיקות יותר? המצב גרוע כל כך, שאני שולח אותך עכשיו להפסקת הריון. לא ראיתי מעודי מקרה כזה'".

איך הגבת באותם רגעים? 

"הוא היה כל כך פסימי, שאני כבר נהייתי אנטי. חשבתי לעצמי: 'מי אתה שתגיד אם הוא ישרוד או לא? לא אתה תחליט!' בדרך הביתה דיברתי עם ה', ואמרתי לו שלא אוותר על ההיריון הזה. הילד הזה הוא שלי כמו כל הילדים שיש לי בבית. יחד עם זאת ביקשתי שלא יעמיד אותי בניסיון הזה, ושהתינוק ייוולד בריא ושלם".  

בשלב הזה, יעל וערן עולים מדרגה במבחן האמונה שלהם. "התחלנו לחפש מידע על אותו מום שהרופאים דיברו עליו, וראינו תוצאות של תמונות מזעזעות. מצבנו הנפשי לא היה טוב, וביקשנו פגישות נוספות עם גדולי ישראל.  

 

עזרה ממחלקת אמ"א: הרגעה, עידוד וחיבור לרב קניבסקי זצ"ל ולרב זמיר כהן שליט"א

הרבנים עודדו וחיזקו, אבל מכבש הלחצים המשיך להדאיג. יעל ובעלה החליטו להמשיך לבטוח בה'. "יצרנו קשר עם הגב' קלינה שוורץ ממחלקת אמ"א של ארגון הידברות. היא ליוותה אותנו לאורך הדרך, הרגיעה, עזרה ועודדה". 

בנוסף, במחלקת אמ"א קישרו את בני הזוג לברכת הרב חיים קניבסקי זצ"ל ולרב זמיר כהן שליט"א. הרב קניבסקי נתן את ברכתו, והרב זמיר כהן אמר שמה שרואים במסך, זה לא בהכרח מה שיהיה.

"הגענו לכל הרבנים שיכולנו, וביקשנו ברכה, אבל כשהגיע חודש תשיעי, ממש פחדתי. בכיתי כל יום", מודה יעל. 

במוצ"ש, יום לפני לוויית הרב קניבסקי, התחילו צירי הלידה. יעל ובעלה נסעו לבית החולים. כאמור, האחות שאלה אם ההיריון היה תקין, ויעל השיבה בחיוב, מתוך ידיעה שיהיה פה נס. 

 

כשאת שואלת מה קורה עם הילד, ואף אחד לא עונה

איך עמדת במתח הזה? 

"נכנסתי לרופא, וציפיתי שהוא יאמר שאין כלום, אבל הדופק היה על 200". כזכור, הרופא בדק את מעקב ההיריון של יעל, נבהל, והחליט על ניתוח  מידי. "אפילו לא הרשו לבעלי להיכנס לניתוח. אמרתי לה': 'אני בידיים שלך, אין עוד מלבדו'".  

לניתוח נכנסו גם רופאי ילדים שחיכו לקבלת התינוק עם מכשירי הנשמה. "בעת הניתוח שמעתי את הבכי של הבן שלי. לא הראו לי אותו, והוא נלקח מיד לבדיקה של רופא ילדים". בינתיים, הניתוח של יעל נמשך. היא  שאלה מה קורה עם הילד, ואף אחד לא ענה. לאחר זמן מה ניגש אליה רופא ילדים. "תוך כדי הניתוח שאלתי אותו: 'נכון שהמצב לא גרוע כמו שאמרו לנו? והוא ענה לי 'נכון'".

 

הרופא אמר:"ישנםרק 6 מקרים כאלה בכל העולם"

הרופא סיפר ליעל שהעובר נושם בכוחות עצמו, ושיש לו נפיחות קטנה בזרוע ובחזה שמאל אבל לא בכל הגוף כמו שחשבו. "לקחו אותו להמשך טיפול, וראיתי אותו רק לאחר 18 שעות. התחלתי לבכות, וברכתי אותו בברכת כהנים".  

למחרת, פרופ' לגנטיקה בדק את התינוק, ואמר שיש רק שישה מקרים כאלה בכל העולם - תינוקות שנולדו עם נפיחות שכזו, אך ללא השפעה על הגוף. "התינוק שלנו אכל, שתה ונשם בכוחות עצמו. הם לא ידעו מה הנפיחות הזו. היום אנו יודעים שזה נוזל לימפתי שניתן לשאוב אותו בהמשך".

זה הכל. ברית המילה הגיעה בשעה טובה. ערן ויעל קראו לבנם הבריא חיים, על שם הרב חיים קניבסקי זצ"ל, שנתן את ברכתו עוד בחייו, ושביום לווייתו הוא נולד, "וגם כי בחרנו בחיים - החיים שלו", הם מחייכים.

 

נס: ההשערות בבדיקות ההיריון לעומת התוצאה בפועל – שמיים וארץ 

ערן: "אמרתי לגב' קלינה שוורץ מהידברות: אני חייב להתראיין לצורך כתבה לזיכוי הרבים, שידעו שהבוטח בה' חסד יסובבנו. היא נענתה בשמחה, והנה אנחנו כאן משתפים ומתרגשים על הבחירה בחיים". 

היום, חיים התינוק בן 4 חודשים, והוא תינוק רגיל לחלוטין. "אני שוכחת לפעמים שיש לו את הנפיחות הזו", אומרת יעל. "בקושי רואים את זה. הרופאה בבית החולים לילדים אמרה לנו שתוצאות הבדיקות שעשו לי כשהייתי בהריון, לעומת מה שרואים לתינוק לאחר לידתו, זה הבדל של שמים וארץ".  

"לא כל מה שהרופאים אומרים זה נכון. גזרות אפשר לשנות. אני לא מכירה אף הורה שהיה מבצע הפלה בגלל מה שיש כיום לתינוק שלנו. זה נס", הם מסכמים. 

 

גילית שאת בהריון? צריכה לקבל החלטה? שוקלת הפלה או מכירה אישה / נערה במצוקה? בבקשה, אל תעמדי מנגד.קחי רגע אחד למחשבה. מחלקתאמ"א בהידברות: כאן פועלים ופועמים חיים של אמ"א: לפניות, בקשת סיוע, ייעוץ והכוונה ללא עלות טל' 073-222-1333 נייד 052-955-1591 דוא"לkalina@htv.co.il 

תגיות:הפלהצירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה