חדשות יהדות

הערב: הילולת האר"י הקדוש בצפת

אלפי מתפללים יעלו לציונו של האר"י הקדוש, הטמון בבית העלמין העתיק בצפת. עיריית צפת השלימה את היערכותה לקראת ההילולה

  • ד' אב התשפ"ב
אא

הערב (שני), אור לה' אב, חל יום ההילולא ה-450 לפטירתו של האר"י הקדוש. החל מהערב ובמשך שעות היום מחר יעלו המוני מתפללים לציונו שבצפת. 

לנוכח החום הכבד השורר בימים אלו, ארגוני החסד המקומיים פעלו להסדיר אוהלי הכנסת אורחים ומערך של אספקת שתייה קרה להמוני המתפללים. כמו כן יחולק מזון באריזות סגורות. כחלק מההיערכות להילולה, הוגדלה אספקת החשמל והתאורה בכל האזור, והוכפל מספר המאבטחים במקום. במקום הוכשרו מתחמי חניה נוספים, נוספו עמודי תאורה בכל מתחם בית החיים, וכל הדרכים פונו ונוקו.

רבי יצחק לוריא אשכנזי, המכונה האר"י הקדוש, נפטר בה' אב כשהוא בן 38 שנה בלבד. הוא טמון בבית העלמין העתיק בצפת, בסמוך לקברי רבו הרמ"ק, המבי"ט, הרדב"ז, רבי שלמה אלקבץ, רבי אלעזר אזכרי ובנו רבי משה.

האר"י הקדוש היה גדול מקובלי צפת במאה ה־16, ועסק רבות בתורת הקבלה. שיטתו אומצה על ידי בתי מדרש רבים העוסקים בתורת הסוד. תלמידיו מכונים גורי האר"י. האר"י השפיע בצורה כה ניכרת על עולם הקבלה עד שמחלקים את תורת הקבלה לשנים - לפני האר"י, ואחרי תקופת האר"י.

באחת ההקדמות בספר עץ החיים מתאר רבי חיים ויטאל את האר"י כך: "לא היה מי שישיג חכמה זו על אמתתה כמוהו, כי היה יודע במשנה ותלמוד ואגדות ומדרשות על כל דבר ודבר כמה פנים בפרד"ס, ומעשה בראשית ומעשה מרכבה, בשיחות עופות ובשיחות דקלים ואילנות ועשבים, בסוד כי אבן מקיר תזעק ושלהובי פחמים ובשיחת מלאכים.
"והיה מדבר ברוחות מהגלגולים רוח טוב ורוח רע. והיה מכיר בריח הבגדים כמו אותו ינוקא דפרשת דברים, ובעופות אלמים. ומביא נשמת אדם בעודו חי ומדבר עמו כל צורכו וחפצו, ואחר כך מסירהו. והיה רואה נשמות בעת צאתם מהגוף, ובבתי הקברות, ובעלותן בכל ערב שבת לגן עדן. והיה מדבר עם נשמת הצדיקים שהם בעולם הבא, והיו מגלין לו רזי תורה.

"וגם היה יודע חכמת הפרצוף, ושרטוטי הידיים, ופתרון חלומות על אמיתתם, ובגלגולים ישנים וגם חדשים. והיה מכיר במצח אדם מה מחשב ומה שחלם, ומה פסוק קרא בעליית נשמתו לגן עדן בלילה, והיה מלמד פירוש שורש נשמתו. והיה קוראו במצחו זכיות ועבירות שחישב. והיה נותן לכל אחד ואחד תיקון כפי הבחירה המיוחדת, או לשורש נשמתו האחוזה בשורש של אדה"ר.

"והיה יודע כמה טעיות נפלו בספרים. והיה יודע להכות בסנורים. והיה יודע כל מה ששנו החברים. והיה מלא חסידות ודרך ארץ וענוה, ויראת ה' ואהבת ה', ויראת חטאו, וכל מדות טובות ומעשים טובים היה בו.

"וכל זה היה יודע בכל עת ובכל שעה ורגע. וכל החכמות האלו תמיד היו מונחים בחיקו. ועיני ראו ולא זר. וכל זה השיג מרוב חסידותו ופרישותו, אחר התעסקו ימים רבים בספרים ישנים גם חדשים בחכמה זו. ועליהן הוסיף חסידות ופרישות וטהרה וקדושה, וזהו הביאו לידי רוח הקודש, והיה אליהו נגלה לו תמיד". 

הרב זמיר כהן בסגולה מיוחדת לילדים מאת האר"י הקדוש, ממשיך תורת הקבלה, שהיום, ה' באב, חל יום ההילולא שלו:

תגיות:צפתהילולההאר"י הקדוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה