חדשות כלכלה

מהבוקר: התייקרות במחירי החשמל, הוזלה במחירי הדלק, רפורמה בתחבורה הציבורית

גל ההתייקרויות: רפורמת "דרך שווה" יוצאת לדרך, מחירי החשמל התייקרו, ומחירי הדלק הוזלו

  • ד' אב התשפ"ב
אא

החל מהיום (שני) תחול התייקרות במחירי החשמל, הוזלה במחירי הדלק, ורפורמה בתחבורה הציבורית. מחיר החשמל יעלה ב-8.6%. על פי הלמ"ס, מדובר בהתייקרות של ב-500 שקלים לשנה למשפחה ממוצעת. התייקרות החשמל תוביל להתייקרות נוספת של מוצרים ושירותים במשק, בשל הגברת העלויות. בין השאר יתייקר השימוש במכוניות החשמליות, וברכבת ישראל, שחלק מהקווים שלה פועלים על חשמל. גם השימוש בחשמל בנמלי הים והאוויר יתייקרו, ועשויים להוביל לעליית מחירים של אגרות בנמלים ונסיעה ברכבת.

גם הרשויות המקומיות ייאלצו למצוא מקורות מימון, למשל לתאורת הרחובות ומשרדי העירייה. בעקבות כך, ייתכן שמיסי הארנונה יעלו באחוזים בודדים כבר בשנה הנוכחית. ההערכות הן שהאינפלציה תעלה בחודשים אוגוסט וספטמבר בעוד 0.2% לפחות רק כתוצאה מייקור החשמל.

במקביל להתייקרות החשמל, היום, לאחחר חודשים של עליות חדשות, מחיר הדלק ירד ביותר משקל וחצי לליטר. מחירו של ליטר דלק בשירות עצמי עומד על 6.58 שקלים. מדובר בירידה של יותר משקל וחצי במחיר הבנזין בהשוואה לחודש שעבר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.

גם הרפורמה בתחבורה הציבורית וביטול הנחת הערך הצבור ברב-קו תחל היום. מהיום הזכאים להנחת "ערך צבור" הם רק סטודנטים, אזרחים ותיקים עד גיל 75, נוער עד גיל 18, כוחות הביטחון, אנשים עם עיוורון ומלוויהם. בעלי פרופיל רגיל אינם זכאים להנחת "ערך צבור". אמנם ניתן יהיה להמשיך ולהטעין "ערך צבור" ברב קו, אולם הטענה זו לא תזכה בהנחה.

בנוסף, כחלק מהרפורמה מחירה של נסיעות מעבר במשך 90 דקות ברדיוס 15 ק"מ יעמוד על עלות נסיעה מקומית (5.5 ₪), ולא רק בלב המטרופולינים כפי שהיה נהוג עד כה.

בנוסף, הורחבה הזכאות להנחה לבני נוער שאינם תושבי ישראל. במסגרת הרפורמה תוענק הנחה של 50% בתחבורה הציבורית גם לנוער שאינו תושב ישראל, ומחזיק באשרת שהייה (פרט לתיירים). על מנת ליהנות מהנחה זו, יש להנפיק רב קו או להירשם לאחת מאפליקציות התיקוף, בכפוף להצגת אישור לימודים במוסד לימודים מוכר בארץ.

כל המידע אודות הרפורמה מפורסם באתר "דרך שווה" ובמוקד המידע של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית 8787*. 

בנוסף, היום נכנס לתוקפו "חוק המזומן", על פיו השימוש במזומן יפחת בפעם השנייה בתוך שלוש שנים וחצי והצרכנים יוכלו לשלם רק עד 6,000 שקל במזומן בעסקה אחת של רכישת מוצר או שירות, במקום עד סכום מזומן של 11 אלף שקל, שהיה מותר לשלם כחוק החל מינואר 2019. רק ברכישת מכונית מאדם אחר - לא מיבואן - ניתן יהיה לשלם עד 50 אלף שקל במזומן. מדובר בחוק המנסה להתמודד עם השוק השחור ופעילויות העלמת מס והלבנת הון. 

תגיות:דלקחשמלדרך שווההתייקרויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה