חדשות בעולם

כרכי גמרא, קערת ליל הסדר, ופירושים על התורה: אלו הממצאים שהתגלו בחפירות בגטו ורשה

במהלך חפירות בגטו ורשה, גילו הארכיאולוגים דפי גמרא, זוג תפילין, חומש במדבר, וספרי אחרונים על פרשת השבוע. כן נמצאה קערה, שהחוקרים משערים כי היא שימשה כקערת ליל הסדר

  • ג' אב התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ארכיאולוגים פולנים חשפו בימים האחרונים ממצאים של יהודים שהיו כלואים בגטו ורשה: במהלך חפירות שנעשו על מנת לחשוף מרתפים ובונקרים בהם הסתתרו יהודים בתקופת השואה, נמצאו עדויות רבות לחיים היהודיים שפיכו בגיא ההריגה. בין הממצאים: נעל עור שהייתה שייכת ככל הנראה לילד יהודי בן 10, דפים מספרים שונים בעברית ופולנית, ופריטי שולחן שונים.

בבונקר של הארגון היהודי הלוחם נמצאו זוג תפילין שפגעי הזמן נתנו בהן את אותותיהם, וכן תיעוד שכתבו יהודי הגטו על המתרחש בו מדי יום.

רבה הראשי של פולין, הרב מיכאל יוסף שודריך, סיפר ל'יתד נאמן' כי החוקרים מצאו עשרות עדויות חדשות במהלך חשיפות המרתפים והבונקרים בגטו. "מלבד התפילין, נמצאו במקום גם כרכי גמרא, ואף חומש במדבר וספרי אחרונים על פרשות השבוע. באחד המרתפים מצאו החוקרים קערה, וההשערה היא כי היא שימשה כקערת ליל הסדר בשל התבליטים המעטרים את הצלחת".

הרב שודריך הסביר כי הספרים הועברו למעבדה מיוחדת המתמחה בשיחזור ושימור ספרים עתיקים. לאחר השימור, יוצגו הספרים בתצוגה מיוחדת למבקרים בפולין, על מנת להצביע על הגחלת היהודית שהמשיכה לבעור מתחת לפני השטח גם בתוך התופת שבגטו ורשה.

עוד ציין רבה של פולין כי בימים האחרונים נערכה בפולין ברית מילה של פליט יהודי מחרקוב, המתקרב לגיל 40, שביקש להיכנס בבריתו של אברהם אבינו. 

הרב זמיר כהן - איפה היה אלוקים? בשואה:

 

תגיות:גטוממצאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה