פרשת מסעי

הרב ראובן אלבז: מדוע מספרת התורה את תאריך פטירתו של אהרן הכהן?

אוהב שלום ורודף שלום: אהרן הכהן היה הכלי של עם ישראל להחזקת השלום, הוא הצליח להסיר את המחיצות שהיו בין איש לאשתו, בין שכן לשכנו ובין אדם לחברו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר... וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ" (ל"ג, ל"ח).

התורה לא פירטה לנו במפורש את תאריך פטירתו של אף אחד מאבות האומה, רק תאריך פטירתו של אהרן הכהן, ראש חודש אב, נכתב במפורש.

מה המיוחד בו?

על אהרן הכהן נאמר (אבות א', י"ב) שהיה "אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".

רבנו עובדיה מברטנורא מביא מאבות דרבי נתן תיאור, כיצד השכין אהרן שלום בין איש לרעהו:

"כשהיה רואה שני בני אדם מתקוטטים, היה הולך לכל אחד מהם שלא מדעת חברו, ואומר לו: 'ראה חברך איך הוא מתחרט ומכה את עצמו על שחטא לך, והוא אמר לי שאבוא אליך שתמחל לו', ומתוך כך כשהיו פוגעים זה בזה היו מנשקים זה את זה".

כאשר שמע אהרן על קטטה בין יהודים, היה משנה מפני דרכי שלום והולך לשני היריבים ומספר לכל אחד על החרטה הרבה של יריבו, וכך השכין שלום בין הניצים.

וכאשר שמע על בעל ואשה ששררה ביניהם מריבה עד שרצה הבעל לגרש את אשתו, היה הולך אל הבעל ואומר לו: "בשביל שאני שומע שנתגרית עם אשתך, אם אתה מגרש אותה, ספק תמצא כמותה, ספק לא תמצא כמותה..." וכך החזיר את הנשים לבעליהן, ולאחר מכן כאשר נולד לזוגות אלו בן, היו קוראים את שמו אהרן.

ומספרים חז"ל, שכאשר נפטר אהרן הכהן, הלכו אחרי מיטתו שמונים אלף ילדים שנקראו בשם אהרן, שנולדו מההחזרה שהחזיר אהרן הכהן אשה אל בעלה.

 

כלי מחזיק ברכה

בהשכנת השלום והאחווה הועיל אהרן לכלל ישראל כולו, כי כאשר שורר שלום שוררת ברכה, כפי שאומרת המשנה (עוקצין ג', י"ב): "אמר רבי שמעון בן חלפתא, לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום".

אהרן הכהן היה הכלי של עם ישראל להחזקת השלום, הוא הצליח להסיר את המחיצות שהיו בין איש לאשתו, בין שכן לשכנו ובין אדם לחברו.

 

להסיר את המחיצות

פעמים רבות נוצרות בין איש לרעהו מחיצות הנובעות מדמיונו של האדם. האדם מדמה בנפשו כי פלוני גרם לו כך, או התכוון לעשות לו כך וכך, ולכן הוא מתרחק ממנו ומעמיד מחיצות שנאה ביניהם. ואליבא דאמת ייתכן כי לא היתה בלבו של חברו כוונה רעה, ואדרבה רצה להועיל, אך מחיצות אלו מפרידות בין בני האדם.

אהרן הכהן היה דואג להסיר מחיצות אלו בכל יום ויום.

מיום שחרב בית המקדש, מפסיקה חומת ברזל בין ישראל לאביהם שבשמים (ברכות לב ע"ב), והעבודה המוטלת עלינו היא להסיר את המחיצות המפרידות והמבדילות בינינו, להרבות באהבה, אחווה, שלום ורעות, וכך, במידה כנגד מידה, נזכה להסיר את המחיצה הנוראה המפסיקה בינינו לבין בוראנו, ונזכה לראות בגאולה השלימה.

לכן הזכירה התורה את תאריך פטירתו של אהרן, ללמדנו שמיד כאשר נכנס חודש אב, מוטל עלינו לרדוף שלום ולאהוב שלום, לשמוח במעלות ובהצלחות חברינו, ועל ידי כך נזכה שתתרבה השמחה בחודש זה בגאולה השלמה.

 

מיתת נשיקה

בחז"ל (ילקו"ש רמ"ז תשפ"ז) מתוארת פטירתו של אהרן: משה רבנו ליווה את אהרן הכהן ואת אלעזר בנו, וכיון שהגיעו להר ההר, נפתח ההר כמערה והם נכנסו, וראו נר דלוק ומיטה מוצעת, משה פשט את בגדי אהרן והלבישם לאלעזר בנו, ובכך התמנה אלעזר לכהן גדול, ואהרן שכב על המיטה ואמר "שמע ישראל", והקב"ה כביכול, נשקו ונטל את נשמתו.

משה רבנו ראה פלא זה - מיתה ללא חולאים וללא ייסורים - והתאווה שגם הוא יזכה למות בנשיקה, ואכן זכה אף הוא לכך.

כאשר ראו ישראל את משה ואלעזר לבוש הבגדים יורדים מההר, לא האמינו שמלאך המוות שלט באהרן, שעמד כנגד המלאך ועצר את המגפה. הם חשדו במשה רבנו שהרג את אהרן ונתן את הכהונה לבנו... ביקש משה רחמים.

 מה עשה הקב"ה? פתח את המערה ומלאכי  השרת הראו לישראל את מיטתו של אהרן הכהן, ורק אז האמינו שהקב"ה לקח את נשמתו.

 

כוחה של אמונה

מיד לאחר פטירת אהרן נאמר: "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי" (כ"א, א'). עם ישראל היו בתוך ענני כבוד, הגויים לא יכלו לראותם, אם כן כיצד שמע הכנעני?

רש"י מבאר: "שמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד". עם פטירתו של אהרן הסתלק הענן שסוכך על עם ישראל, ונתגלו ישראל על ידי פטירתו. וכשנפטרה מרים נסתלקה הבאר.

משה רבנו התפלל לקב"ה, והועילה תפילתו וחזרו ענני הכבוד ובארה של מרים, נמצא שבזכות משה זכו לכל העניינים.

באיזו זכות זכה שעל ידו קיבלו גם את המן גם את ענני הכבוד וגם את בארה של מרים?

בזכות אמונתו האיתנה!

האות א' היא הראשונה – מי שיש לו מעל הכל אמונה, זוכה להמשיך לאות ב' - ברכה. על ידי האמונה זוכה האדם לשפע ברכות.

תגיות:פרשת מסעיהרב ראובן אלבזאהרן הכהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה