סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: עלייה קבוצתית – מודל של עלייה שיש בה תמיכה

לארגנטינה הוא הביא אפילו את מנהל בית הספר באור עקיבא, לשם יגיעו המשפחות, כדי לענות לכל השאלות בנושאי חינוך. הוא יורד איתם לפרטים הכי קטנים: דירות, ריהוט, תעסוקה, תחבורה, בירוקרטיה, שפה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

עכשיו אל מושג שהלוואי שיהפוך שגור ומוכר בשנים הקרובות: עלייה קבוצתית. אל"מ במיל' גולן ואך הוא מפקד יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף. הוא פיקד על מבצעי חילוץ מורכבים בהאיטי, בפיליפינים, במקסיקו, בברזיל, באלבניה ועוד. לפני כשנה חזר כאוב ממיאמי, מאסון קריסת הבניין שם. תשעים ושמונה לכודים נהרגו, ובחילוץ של רוב הגופות – הוא והצוות הישראלי טיפלו.

"חזרתי מהורהר, חשבתי מה השליחות שלי בחיים. אשתי הדר הזכירה לי את החלום לעבוד עם אבא שלי, שלום ואך, שכבר שנים עוסק בעידוד עלייה קבוצתית מצרפת. חברי יגאל נווה דרבן אותי להתמסר לאתגר הזה ולהפוך אותו לדבר הבא בעולם היהודי. לשם כך עזבתי את עבודתי כמנכ"ל מועצת הגליל, וחברתי לרב צבי אלון ויצאתי לדרך כשהיעד הראשון הוא דרום אמריקה".

עלייה של יחידים, טיפין טיפין, הוא מסביר, היא קשה מאוד. רבות מהמשפחות נופלות בין הכיסאות. "החלטנו לקדם מודל של עלייה קבוצתית. הרי גם כשיצאנו ממצרים לארץ ישראל השבטים נכנסו לכאן יחד, כקהילות, ולא כבודדים".

בימים אלה חזר מסמינר הכנה בארגנטינה לקבוצה הראשונה שמגיעה. 13 משפחות. לבד הן לא היו עולות, ביחד כן. "היום כמעט בלתי אפשרי לעלות לארץ אם אתה לא עשיר או שיש לך משפחה חזקה שתתמוך בך. ישראל היא מדינה יקרה, מהירה, הייטקיסטית. והעולה הוא לפעמים בעל חנות בגדים בבואנוס איירס, לא מבין עברית, לא יודע כמה שקל זה פסו. אם אין מישהו שיגיע ויגיד לו 'אני איתך', הוא לא יבוא".

לארגנטינה הוא הביא אפילו את מנהל בית הספר באור עקיבא, לשם יגיעו המשפחות, כדי לענות לכל השאלות בנושאי חינוך. הוא יורד איתם לפרטים הכי קטנים: דירות, ריהוט, תעסוקה, תחבורה, בירוקרטיה, שפה.

"אנחנו מתכננים ללוות את הקבוצה במשך אלף ימים. שנה לפני העלייה לארץ ושנה אחרי".

כבר בקיץ הזה עולות 50 משפחות, סך הכול 265 איש: 13 משפחות עולות מדרום אמריקה לנהריה, ליצור שם קהילה חדשה של דוברי ספרדית. 37 משפחות מצרפת ייקלטו בעיקר בירושלים, בברוכין ובנהריה. בנהריה, מתברר, כבר נקלטו 40 משפחות מצרפת בשנתיים האחרונות, ובברוכין 25 משפחות, כך שיש לעולים החדשים אל מי להצטרף... זו רק ההתחלה. אם המודל יצליח, החלום הוא להעלות כך שכונות שלמות בארצות הברית.

"אני ממשיך להיות במילואים 100 ימים בשנה בפיקוד העורף. אבל בשאר הזמן", הוא אומר בחיוך מריר, ונזכר בפעמים הקודמות שבהן נסע לחו"ל, "בשאר הזמן החלטתי לחלץ גם קצת יהודים חיים, לא רק גופות".

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירעלייה לארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה