אמונה

שוברים מיתוס: האם אנחנו עם סגולה? לא בטוח

האם הכינוי 'עם סגולה' הוא גזעני או מתנשא? ומי מבין העם היהודי נקרא כך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנה תפיסה הטוענת שהמושג 'עם סגולה' מבטאת עליוניות גזעית על בני עמים אחרים, אך לאמיתו של דבר היהדות רחוקה שנות אור מגזענות. היהדות מקבלת אליה כל נוכרי באשר הוא החפץ להתגייר ולהשתייך לעם היהודי, ללא תלות במדינה, הלאום או הגזע אליהם משתייך, ובלבד שיוכיח את רצינותו לדרך התורה והמצוות.

העם היהודי נבדל מאומות העולם בכך שזכה לקבל תפקיד חשוב בהובלת הבריאה אל תיקונה, ועל כן מכונה האומה הישראלית 'ממלכת כהנים וגוי קדוש'. את התפקיד קיבל העם היהודי במעמד הר סיני, שם נכרתה הברית בין הקב"ה לבין עם ישראל לדורות, כשאנו מצידנו נדרשים לשמור על הברית על ידי קיומה של התורה. כלומר בני העם היהודי אינם מתיימרים להיות נעלים יותר מצד עצמם ביחס לבני אומות העולם, אלא רק מתוקף תפקידם החשוב של הובלת הבריאה אל תיקונה.

במעמד הר סיני התורה הוצעה גם לבני אומות העולם, אך מששמעו שקבלת התורה כורכת עימה יציאה מאזור הנוחות וכניסה אל אזור המחויבויות – סירבו לקבלה. בני אומות העולם קיבלו 7 מצוות בני נח בלבד התואמות למבנה הרוחני של נשמתם, ואילו בני העם היהודי קיבל 613 מצוות. מובן שניהול אורח חיים התואם לציווי התורה מביא את העמלים לכך לרמה רוחנית גבוהה יותר, ובכך זוכים לחיבור נעלה יותר עם הקב"ה. ולכן בני העם היהודי נקראים "בנים" עבור הקב"ה, כפי שאמרו חז"ל "חביבים ישראל שקרויים בנים למקום" (אבות, פרק ג, משנה יד).

בדיוק כפי שלא טוענים לאפליה בין משכורתו של רופא, שהשקיע מאמץ וזמן רב בלימודיו, לבין משכורתו של בעל מקצוע שלא השקיע ייגע רב ברכישת השכלה, כך גם לא ניתן לטעון להתנשאות או אפליה בכך שמעמדו הרוחני של יהודי העמל לנהל חיים על פי תרי"ג מצוות התורה אינו כשל נוכרי המקיים שבע מצוות בסיסיות בלבד.

 

מהו התנאי להיות עם סגולה?

בכריתת הברית במעמד הר סיני הפך העם היהודי להיות מובדל מיתר אומות העולם בתפקידו הניתן לו, וזהו פירושו של הביטוי 'גוי קדוש' – אומה מובדלת. אך ברית זו, בה העם היהודי הופך לעם סגולה מיתר העמים, תלויה בתנאי הניתן בעת הברית – שמירת התורה והמצוות, כפי שנאמר "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט, ה-ו), וכן "אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ: וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְו‍ֹתָיו: וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱלֹקֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר" (דברים כז, יז-יט).

כלומר, אי עמידתו של יהודי בצד שלו בברית על ידי שמירת התורה והמצוות למעשה מוציאה אותו מן הברית, ובכך אינו זכאי לתמורה של הברית - להיות לחלק מעם סגולה.

ולא זו בלבד, יהודי שאינו מממש את תפקידו ייחשב כבעל דרגה רוחנית נמוכה מאשר בן אומות העולם שמקיים את שבע מצוות בני נח המוטלות עליו. אומנם ליהודי יש פוטנציאל להגיע לדרגות רוחניות גבוהות משל הנוכרי, אך אם אין הוא ממלא את ייעודו – אין ניתן לומר כי הוא "טוב" מאשר נוכרי, ואולי אף ההיפך.

תגיות:יהודיםגזענותעם סגולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה