נפלאות הבריאה

צמח טורף חדש התגלה בבורנאו – ולא תאמינו איפה הוא טורף

הצמח הטורף הזה שייך למשפחת הכדנתיים, שמוכרים בגלל מלכודות החרקים שלהם, דמויות הכד. אבל הצמח הזה מעניין במיוחד, כי הוא טורף... מתחת לאדמה

  • ט"ו תמוז התשפ"ב
צמחים טורפים (צילום: shutterstock)צמחים טורפים (צילום: shutterstock)
אא

צמחים טורפים הם קבוצה מוכרת של צמחים, שיכולים ללכוד וגם לעכל חרקים. אלא שרובם לוכדים את החרקים במלכודות מעל פני האדמה. לאחרונה גילו חוקרים צמח מפתיע ומיוחד – זהו צמח טורף, אך את הפעילות שלו הוא עושה דווקא מתחת לפני האדמה.

בצמח הזה נתקלו כבר ב-2012 שני חוקרים, וויווין טייאסמנטו ומרטין דנצ'ק, כאשר סיירו ביער הגשם שבצפון קלימאנטן, שהוא מחוז אינדונזי באי בורנאו. הם זיהו שמדובר בצמח ממשפחת הכדנתיים – שהם צמחים טורפים שהמלכודות שלהן בעלות צורה של כד. אלא שבמקרה הזה, החוקרים לא הצליחו למצוא את הכדים הטורפים. רק לאחר שחיפשו ביסודיות, הצליחו למצוא את כ"ד האם" של הצמח – מתחת לאדמה.

לדברי החוקרים, ישנם צמחים כדנתיים שמסתירים את המלכודות שלהם בעלים או באזוב, אך עד לגילויו של הצמח הזה, שהשם שניתן לו הוא Nepenthes pudica, לא נראו צמחים שמסתירים את הכדים מתחת לאדמה.

לרוב, לצמחים הכדנתיים ישנן כמה קבוצות של כדים לוכדי חרקים, חלק מהם עליונים, וחלק – תחתונים. בצמח הפודיקה שהתגלה, הכדים התחתונים, התת-קרקעיים, הצליחו לתפוס לא מעט חרקים – החוקרים מצאו אלפי חרקים במלכודות של צמח אחד בלבד – בעיקר נמלים. אין אף צמח אחר המוכר לחוקרים שלוכד חרקים באופן כזה מתחת לאדמה. אמנם ישנם צמחים בעלי מלכודות תת קרקעיות, אך אלו מצליחים ללכוד בעיקר יצורים זעירים ממש, ולא חרקים. המלכודות של הפודיקה מגיעות לגובה של למעלה מ-10 סנטימטרים, ויש להם דפנות עבות יותר מהמלכודות שנמצאות מעל פני האדמה, על מנת שיוכלו לעמוד בלחץ של האדמה. העובדה שהכדים של הצמח נמצאים מתחת לאדמה מעניקה לו יתרון במציאת מזון זמין, והלחות שנמצאת מתחת לאדמה מאפשרת לצמח לפרוח ולשגשג.

החוקרים טוענים שסביר להניח שישנם עוד צמחים כדנתיים שמגדלים את המלכודות שלהם מתחת לפני האדמה, אך מצד שני, נראה כי צמח הפודיקה שהתגלה הוא נדיר מאד. עד היום הצליחו חברי הצוות שחקר את הנושא למצוא רק 17 צמחים כאלה – על הר אחד בלבד. החוקרים קוראים להגדיר את הצמח כמין שנמצא בסכנת הכחדה, בין השאר בגלל כריתת היערות המהירה שמתרחשת באזורים הללו של אינדונזיה. צמחים כדנתיים גם אהובים על בני אדם, אשר מגדלים אותם כתחביב, מה שמציב אותם בסכנה של קטיף לא חוקי – וכאמור, בסכנת הכחדה.

תגיות:טבעצמח טורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה