חדשות בארץ

ביידן נחת בישראל | הרצוג: "אחינו יוסף, עם ישראל מקבל אותך בזרועות פתוחות"

הנשיא הרצוג, ראש הממשלה לפיד וראש הממשלה החליפי בנט קיבלו את פניו של הנשיא האמריקני בשדה התעופה בן גוריון. ביידן: "הקשר שלנו עם מדינת ישראל עמוק וחזק יותר מאי פעם. אנחנו מאשררים את המחויבות של ארצות הברית לביטחונה של ישראל"

ביידן (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)ביידן (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
אא

(עודכן: 15:56)

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נחת היום (רביעי) בישראל. בטקס קבלת הפנים בנמל התעופה בן גוריון, קיבלו את פניו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט.

הרצוג אמר בנאומו: "אדוני הנשיא, ברוך הבא לישראל, אחינו יוסף. עם ישראל מקבל אותך בברכה לארץ הקודש, בזרועות פתוחות ובלב שמח, בדיוק כפי שיוסף, בנו של יעקב אבינו, חיפש את אחיו. כאן, אדוני הנשיא, אתה באמת בן בית. כמו יוסף התנכ"י, אתה איש חזון ומנהיג, אשר חש מחויבות לקדם את ארצות הברית, את המזרח התיכון, את העולם כולו, ואת מדינת ישראל".

"ביקור היסטורי זה משקף את השותפות העמוקה בין עמינו: שותפות הנובעת ממחויבותנו המשותפת לדמוקרטיה, לצדק, לחירות, לסובלנות, לביטחון ולשלום. מדינת ישראל, אליה הגעת כעת, היא מדינה מוצלחת וחדשנית, אשר תורמת לתיקון עולם באמצעות המדע והרפואה, טכנולוגיית מזון ומים, חדשנות בתחום האקלים והרבה מעבר לכך".

"אדוני הנשיא, היית ידיד אמת ותומך עקבי של מדינת ישראל ושל עם ישראל לאורך ימי חייך. בביקורך, תדון באתגרי הביטחון הנובעים ישירות מאיראן ומשלוחותיה, אשר מאיימות על ישראל ועל שכנותיה ובכך מסכנות את האזור כולו".

הרצוג ציין כי ביידן ביקר לראשונה בישראל בשנת 1973, מספר שבועות לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים: "אך היום רוחות השלום נושבות מצפון אפריקה, דרך הים התיכון, ועד למפרץ. ביקור זה, אדוני הנשיא, הינו מסע השלום שלך, מישראל לערב הסעודית, מארץ הקודש ועד לחג'אז. כולי תקווה ותפילה כי מסע זה יעזור לקדם חזון אזורי של שגשוג, השתלבות, שלום, וביטחון למען אזורנו כולו".

לפיד אמר בנאומו כי "זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי. ‏‎היסטורי - מפני שהוא מבטא את הקשר הבלתי ניתן לשבירה בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. ‏‎זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה".

"‏‎לא היית פה כבר כמה שנים", הוסיף לפיד. "בימים הקרובים אתה תראה איך ישראל גדלה והתפתחה. אתה תראה את עוצמתו ותחכומו של צה"ל, את היצירתיות של אומת הסטארט-אפ ואת הגיוון של החברה הישראלית".

"ישראל היא מדינה שמחברת את העבר, את ההווה ואת העתיד. המטוס שלך עבר לפני כמה דקות מעל המקום בו המלך שאול חיפש את אתונות אביו, מעל גגו של המלך דוד, ומעל עץ התמר שתחתיו ישבה דבורה הנביאה. ‏‎הוא עבר גם מעל תעשיות ההיי-טק המובילות, מעל חקלאות שעוזרת לשפר את ביטחון המזון ברחבי העולם, ומעל אוניברסיטאות ומכוני מחקר שבהם מדענים ישראליים, חלקם חתני פרס נובל, מובילים מחקרים פורצי דרך".

"‏‎בביקור שלך ננהל שיחות על סוגיות של ביטחון לאומי. נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תוכנית הגרעין האיראנית. ‏‎לכל אלה יהיה עוד זמן. כרגע אנחנו פשוט שמחים לראות אותך, אדוני הנשיא. השמחה הפשוטה והאמיתית שגורמת פגישה מחודשת עם חבר טוב. ‏‎ברוך בואך לישראל, אדוני הנשיא".

ביידן, שנאם לאחר לפיד, אמר: "כבוד שוב לעמוד כאן עם ידידים ולבקר במדינה היהודית העצמאית - מדינת ישראל. הנשיא ניקסון היה הנשיא האמריקני הראשון שביקר בישראל ב-1974. הביקור הראשון שלי היה כסנאטור צעיר ב-1973, מספר שבועות לפני מלחמת יום הכיפורים. הייתה לי הזכות לבלות זמן עם גולדה מאיר. לא אשכח איך ישבתי ליד יצחק רבין. אני מסתכל אחורה ומבין שהיה לי כבוד גדול להיות חלק מההיסטוריה של המדינה הזאת. אמרתי, ואומר שוב: לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני".

"זה הביקור העשירי שלי. כל הזדמנות לחזור לישראל למקום שבו נטועים השורשים העמוקים של העם היהודי היא מבורכת. הקשר בין העם האמריקני לעם היהודי עמוק, והקשר מתחזק והולך דור אחר דור. אנחנו חולקים אותן מטרות. כנשיא, אני גאה לומר שהקשר שלנו עם מדינת ישראל עמוק וחזק יותר מאי פעם. בביקור הזה אנחנו מחזקים עוד יותר את הקשר. אנחנו מאשררים את המחויבות הבלתי ניתנת לערעור של ארצות הברית לביטחונה של ישראל, כולל שותפות במערכות ההגנה של ישראל המתקדמות ביותר בעולם".

הנשיא האמריקני הוסיף כי יש צורך ב"יותר שלום, יותר יציבות, יותר קשר. זה קריטי לכל עמי האזור", והדגיש כי הוא מחויב לפיתרון שתי המדינות: "לדעתי, זו הדרך הטובה ביותר להבטיח חופש, שגשוג ודמוקרטיה לישראלים ולפלסטינים".

בתום טקס קבלת הפנים, יסייר ביידן במתחם מערכות ההגנה הרב-שכבתית של משרד הביטחון שהוצב בנמל התעופה לטובת הביקור. לאחר מכן יעשה את דרכו לירושלים, ויפתח את שהותו בבירה במוזיאון יד ושם. בעת מעבר השיירה הנשיאותית, ייסגר כביש ירושלים-תל אביב לתנועה, ממחלף שפירים ועד למחלף סחרוב.

תגיות:יאיר לפידיצחק הרצוגג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה