פרשת חוקת

בזכות מי הגיע עמוד הענן? ועוד דברים שלא ידעתם על פרשת חקת

מה היה קורה אילו לא הכה משה את הסלע, והאם היה אלעזר ראוי להיות כהן גדול? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת חקת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

א. "וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה הֶעָנָן יָמִים מִסְפָּר עַל הַמִּשְׁכָּן עַל פִּי ה' יַחֲנוּ וְעַל פִּי ה' יִסָּעוּ" (י"ט, כ'). בזכות מי בא הענן?

בזכות שרה אמנו, שהרי מסופי תיבות של המילים: "וְיֵשׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה" יוצאת המילה שרה, המעידה על כך שבזכות שרה היה הענן, כיוון שהענן היה קשור על אוהל שרה (ספר הרמזים לרבנו יואל).

ב. "וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם" (כ', י'). מדוע משה ואהרוןאספו את כל הקהל אל הסלע?

כיוון שמשה רצה לדבר אל הסלע, אך הוא לא מצא אותו – משום שהוא התערב בין סלעים אחרים, ולפי שהוא לא היה אותו הסלע המבוקש - הוא לא הוציא מים. לכן משה ואהרון הלכו רחוק יותר, כדי למצוא את הסלע המדויק (מעם לועז).

ג. "וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם" (כ', י"א). מה היה קורה אילו משה לא היה מכה את הסלע?

לא היו מחלוקות וספקות בתורה, וכל הנלמד היה ברור לנו (מדרש תלפיות ענף הכאת סלע).

ד. "... וְהַעַל אֹתָם הֹר הָהָר" (כ', כ"ה). האם אלעזר היה ראוי להיות כהן גדול? וכיצד הדבר רמוז בפסוק?

במילים "הֹר הָהָר" רמז ה' למשה שאלעזר הוא כמו הר קטן שעומד על הר גדול (אהרון אביו), כלומר שבאמת אלעזר לאהיה ראוי מעצמו לגדולת אהרון, אלא רק בזכות אהרון, ה' קרבו, רוממו ונשאו (כתב סופר על התורה).

ה. "וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים וַיְנַשְּׁכוּ אֶת הָעָם וַיָּמָת עַם רָב מִיִּשְׂרָאֵל" (כ"א, ו').מדוע העם נענשו דווקא בנחשים?

מידה כנגד מידה. הם עשו כמעשה הנחש שדיבר לשון הרע, ולכן נענשו שנשלחו אליהם דווקא נחשים (פירוש רבנו אפרים על התורה).

תגיות:פרשת חוקתמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה