חדשות בארץ

בג"ץ ביטל את ההגבלות על כניסת אזרחי אוקראינה לישראל

שופטי בג"ץ ביטלו את החלטת שרת הפנים איילת שקד, שקבעה מכסה של 5,000 אוקראינים הזכאים להיכנס לישראל. ח"כ שמחה רוטמן: "כרגיל, בג"ץ מנצל את הוואקום השלטוני כדי לכבוש לעצמו עוד טריטוריה"

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ ביטל היום (ראשון) את ההגבלות שהטיל משרד הפנים על כניסת אזרחים אוקראיניים לשטח ישראל, וקבע כי יבוטל הצורך באשרה לאזרחי אוקראינה המבקשים להיכנס לישראל לתקופה של עד שלושה חודשים.

כזכור, בעקבות המלחמה שפרצה בין רוסיה לבין אוקראינה, קבעה שרת הפנים איילת שקד כי יורשו להיכנס לישראל עד 5,000 אזרחי אוקראינה. המכסה שנקבעה לא כללה את זכאי הכניסה לישראל על פי חוק השבות, וכן מי שהוא קרוב משפחה של אזרח ישראלי או תושב קבע שקיבל הזמנה להתארח מקרוב משפחתו.

שלושת השופטים –  הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן ויצחק עמית – קיבלו את העתירה נגד המדינה שהוגשה על ידי עו"ד תומר ורשה ונתמכה על ידי שגרירות אוקראינה בישראל. בפסק הדין נקבע כי צו הכניסה לישראל, שמעניק פטור מאשרה לאזרחי אוקראינה, הינו גורף ואינו מחריג זמני חירום, וזאת בניגוד לעמדה שהציגה המדינה בתשובתה לבג"ץ.

השופטים ציינו כי לפי נתוני המדינה, "4,409 מאזרחי אוקראינה שנכנסו לישראל מאז פרוץ המלחמה ועד ה-8 במאי עזבו את המדינה". לדבריהם, "נתון זה סותר את הנחת היסוד שעליה התבססו המשיבים לפיה בתקופת מלחמה בכלל, ובפרט בנסיבות של המלחמה באוקראינה, ניתן לקבוע באופן גורף כי אזרחי אוקראינה שייכנסו לארץ לא יצאו ממנה בחלוף שלושה חודשים".

למרות קבלת העתירה נגד מתווה הכניסה של אזרחי אוקראינה לישראל, הבהיר בית המשפט כי ההחלטה אינה גורעת מסמכותה של שרת הפנים להכריע מי יבוא בשערי המדינה, בהתאם לאפיקים החוקיים שעומדים לרשותה, ובכללם סמכותה לסרב כניסתם של אזרחי אוקראינה שיגיעו לארץ על בסיס שיקול דעת פרטני, לפי הוראות צו הכניסה לארץ; או, לחלופין, תיקון הצו תוך היוועצות בוועדת הפנים של הכנסת.

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הגיב על פסיקת בית המשפט: "כרגיל, בג"ץ מנצל את הוואקום השלטוני ואת תקופת ההליכה לבחירות, כשהמערכת הפוליטית משותקת, כדי לכבוש לעצמו עוד טריטוריה. והפעם, עותר נטול זכות עמידה שמחריב את דיני הכניסה לישראל באדיבות מפלגת בג"ץ".

"איילת שקד וגדעון סער בחרו במודע לפספס את ההזדמנות למנות שני שופטים שמרנים לעליון", הוסיף רוטמן. "את המחיר אנחנו משלמים באובדן הזהות היהודית של המדינה".

יו"ר מפלגת נעם, חבר הכנסת אבי מעוז, מתח אף הוא ביקורת על בית המשפט העליון: "שוב השופטים מבהירים לנבחרי הציבור שאין שום משמעות לבחירות, כי בסופו של דבר ההכרעה מתקבלת באולם בית המשפט. בממשלה החדשה, שתקום בעזרת השם אחרי הבחירות, נחזיר את השופטים לתפקידם - שפיטה, ואת נבחרי הציבור לתפקידם – משילות".

תגיות:אוקראינהפליטיםאיילת שקדבג"ץשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה