הדרכה למתחזקים

מרגישים חוסר מוטיבציה להתחזק? אולי זו הסיבה

למה לפעמים מרגישים שאין כוח לקיים מצוות, שלא בא לקחת קבלות וחיזוקים? ייתכן והסיבה לכך נובעת ממקום נפשי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב יהודה מנדל מהעיר לייקווד דיבר באחד משיעוריו על ההשלכות של ביטחון עצמי נמוך, ואמר "אדם שסובל מחוסר בהערכה עצמית, ההתפתחות והצמיחה הרוחנית שלו נפגעת, ואף היכולת להשפיע על אחרים.

"כאשר רואים שיש הרבה אנשים שמתמודדים עם זה, זה סימן שהיצר הרע משקיע הרבה כוחות בזה שאנשים לא יעריכו את עצמם. הגיע אליי אברך יקר מאוד ומוכשר, עדין נפש ובעל מידות, למדן גדול ובעל כישרון להשפיע, אבל הוא מאוד סבל מערך עצמי ירוד. הסברתי לו שהוא חייב לדעת להעריך את עצמו, והדרכתי אותו בנושא. לאחר תקופה בטחונו העצמי השתפר ועלה. לא עברו ימים רבים, ובישיבה שבה הוא לומד, הגיעו אליו כעשרים אברכים וביקשו ממנו שיהיה ראש חבורה", סיפר הרב.

כאשר אדם אינו מכיר בכישורים וביכולות שניתנו לו מאת השם, הוא אינו יכול להוציא אותם החוצה ולבטא אותם דרך עשייה חיובית, הוא לא משתמש בהם ומנצלם לעבודת השם.

ממשיך הרב ומסביר כי מה שאנו חושבים על עצמנו מוקרן החוצה, ובהתאם לכך גם הסביבה מתייחסת אלינו, "אני יכול לספר על עצמי. אני מלמד בתלמוד תורה. הייתה פעם, לפני כשלוש עשרה שנה, שבה הרגשתי עייפות מהעבודה, וחשבתי לעצמי שאני כבר עובר בטל ואין ערך לפעולות ולמעשים שלי במסגרת עבודתי. יצאתי מהכיתה, ומולי הגיע מלמד אחר, ואז הוא אומר לי בחיוך: 'אהה, נראה לי שאתה כבר עובר בטל'. זה היה מדהים לראות את זה – מה שאני חשבתי על עצמי, אחרים חשבו עליי. וזה באמת הסוד – כשאדם אינו מעריך את עצמו, הסביבה שלו מרגישה זאת ומסכימה לכך. וכן להיפך, כשאדם מעריך את עצמו, הסביבה מרגישה ומסכימה לכך.

"אמר לי פעם הרב יעקב גלינסקי זצ"ל 'רגשות אי אפשר להסתיר', וזה כל כך נכון. הרגשות הם שקופים. איך שתרגיש כלפי עצמך, כך ירגישו אחרים כלפיך.
'חייך קודמים' – כך פסק רבי עקיבא, אותו רבי עקיבא שאמר 'ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה'. תתחילו להעריך את עצמכם, ותרגישו את העלייה ואת הצמיחה וההתקדמות בעבודת השם", מסכם הרב את דבריו.

הרב יגאל כהן העביר באחד משיעוריו מסר חזק ביותר בנושא הערכה עצמית – "אם אתה לא יודע מי אתה, אם אתה לא מכיר את התכונות המיוחדות שיש בך, את החוזקות שלך, את הדברים שאתה טוב בהם – אתה לא עושה את תפקידך בעולם", והוא הסביר כי כל אדם נברא ייחודי. כמו שאין שני אנשים עם פרצוף זהה, כך כל נשמה היא ייחודית. ואדם שלא מכיר בייחודיות שלו ובחשיבות שלו, לא יוכל להגיע אל תכליתו. אדם שלא מכיר בחשיבות של עצמו, לא יראה גם חשיבות בפעולות ובמעשים שלו, ותחסר לו מוטיבציה לעשייה. אדם שרואה את הטוב שבו, ומכיר בנקודות האור שיש בו, ומכיר בחשיבות של המעשים שלו – ירצה לפעול יותר ויותר. כשאדם יודע במה הוא טוב, וכמה זה חשוב ומשמעותי, יש לו כוח לפעול ולהצליח.

הרב יגאל כהן המשיך והסביר כי אדם צריך לדעת מהן החולשות שלו על מנת שיוכל לתקן, אבל הדגיש כי חייבים לדעת גם את החוזקות שלנו ולהעריך את הטוב שאנו עושים. "אם אתה מכיר בדברים הטובים שעשית עד היום, אתה תמשיך לעשות טוב, כי יהיה לך מרץ, תהיה לך התלהבות להמשיך לעשות טוב. אבל אם אתה כל הזמן מתמקד אך ורק בחסרונות ובמגרעות שלך, אתה מכבה את האור שלך", מדגיש הרב.

"קוראים ליצר הרע הזה 'מה אתה שווה, ומה שוות המצוות שלך?!'. אם אתה היית מבין את סדר הגודל של השמחה שאתה גורם לקב"ה ברגע שאתה מקיים מצווה, אתה היית מתמלא בעונג עילאי ובכוחות להמשיך לעשות טוב.

"אדם צריך לדעת שהמעשים שלו בעיני השם הם כבירים. תדע כמה אתה יקר בעיני ה'. וכשאדם יודע את הערך שלו, הוא נהיה שמח במעשים הטובים ובמצוות שהוא עושה", מסכם הרב.

על פי מחקרים בתחום הפסיכולוגיה, אחד הגורמים המרכזיים לדיכאון הוא ערך עצמי נמוך. מרגישים שאתם שופטים את עצמכם יתר על המידה? סובלים מהערכה עצמית נמוכה? הרב יגאל כהן בשיעור שאתם חייבים לשמוע:

כיצד משיגים ביטחון עצמי, ולמה ההצלחה שלנו בחיים תלויה בו ?הרב יגאל כהן עם חיזוקים נפלאים להגשמת החלומות:

סובלים מביקורתיות עצמית? ביטחון עצמי נמוך? הרב יגאל כהן בשיעור מחזק:

תגיות:עבודת השםבטחון עצמי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה