חדשות בעולם

בלתי נתפס: "בשיא ההפגזות - יהודים בני 20 ובני 70 ביקשו לעבור ברית מילה"

מסירות נפש מיוחדת של מוהל ששב לאוקראינה המופגזת כדי למול תינוק, ושל יהודים מבוגרים שביקשו לעבור ברית מילה ולהיכנס בבריתו של אברהם אבינו

  • כ"ח סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זוג הורים יהודים, תושבי העיר דנייפרו שבמזרח אוקראינה, ביקשו לערוך ברית מילה לבנם בן 8 הימים. המוהל הרב ד"ר יאשה (יעקב) גייסינוביץ' נענה לבקשתם, ובמסירות גדולה ערך מסע יבשתי מפרך בן 1,741 קילומטרים, כדי להכניס את התינוק בבריתו של אברהם אבינו.

על פי הדיווח ב'כיכר השבת', המוהל גייסינוביץ' נולד באחת מערי ברית המועצות לשעבר, ואחרי שלמד רפואה והתמחה ככירורג ובמקביל התקרב לדת, החליט לעלות לארץ וללמוד להיות מוהל כדי לשלב בין שני המקצועות. מהארץ הוא היה טס מידי פעם לערוך סבבים של ברית מילה באוקראינה, שבה לא התגורר מוהל קבוע.

כאשר הצורך במוהל קבוע באוקראינה הלך וגבר, נענה גייסינוביץ' לבקשותיהם של רבני הקהילות, ועבר להתגורר באופן קבוע באוקראינה. הוא קבע את מגוריו בעיר דונייצ'ק, ממנה נסע ברחבי המדינה הענקית כדי למול תינוקות יהודים שנולדו או יהודים מבוגרים שהחליטו לקיים את המצווה בגיל מאוחר. ממוצע הבריתות שערך מידי חודש באוקראינה עמד על 23, ולעיתים נקרא גייסינוביץ' לבצע בריתות גם בבלארוס השכנה, במדינות הגוש המזרחי לשעבר, באירופה ואף בסינגפור.

בשנת 2014, כאשר פרצה מלחמה בין אוקראינה לבדלנים, עבר גייסינוביץ' את דונייצ'ק ועבר להתגורר בדנייפרו שבמזרח אוקראינה. לפני כ-4 חודשים, עם פרוץ המלחמה, עזב שוב את ביתו, וחיפש מקום מחסה.

משפחת גייסינוביץ', שנטלה עמה מזוודה אחת ובה מעט חפצים אישיים, וכן את תיק העזרה הראשונה וציוד ברית המילה, הגיעה בתחילה למולדובה. שם ערך ברית מילה לפעוט יהודי יליד המקום. מקישינב המשיכה המשפחה לוינה ברית אוסטריה, שבה נקלט בקהילה היהודית דוברת הרוסית הגדולה המתגוררת בעיר.

לפני שבוע וחצי התבקש הרב גייסינוביץ' לחזור לאוקראינה המופצצת, ולערוך ברית מילה לתינוק שנולד למשפחה יהודית מקומית.

בתחילה חשש יעקב מאוד. "לא עצמתי עין בכל 1,000 הקילומטרים בחלק המסע המרכזי", שיתף בשיחה ל'כיכר', "אבל ידעתי שיש לי מחויבות לקהילה ויש שליחות שעלי לבצע. ידעתי שאני האדם היחיד שיכול לעשות זאת. אמרתי לעצמי 'אם אברהם אבינו, היהודי הראשון עשה מסירות נפש למען ברית מילה ומל את עצמו בגיל 99, גם אני צריך לעשות מסירות נפש בשביל המצווה החשובה הזו'".

המסע היבשתי היה מפרך, וארך 26 שעות. הרב גייסינוביץ' יצא מאוסטריה ועבר דרך צ'כיה והונגריה. בתוככי אוקראינה נסע במשך שעות ארוכות מהגבול המערבי ועד לדנייפרו. לאחר לילה של מנוחה, מל הרב גייסינוביץ' את התינוק הרך, ומיד לאחר מכן מל ארבעה יהודים מבוגרים נוספים, שביקשו להיכנס בבריתו של אברהם אבינו

יום למחרת ערך הרב גייסינוביץ' ברית מילה לשני יהודים נוספים שהגיעו במיוחד מערים אחרות, ובסוף השבוע יצא בדרכו חזרה לוינה, עד שיתבקש שוב להיכנס למדינה, ולמול יהודים נוספים.

הרב מאיר סטמבלר, משליחי חב"ד המרכזיים באוקראינה, משתף כי עם היוודע דבר הגעתו של מוהל מוסמך לעיר, פנו אליו יהודים מבוגרים וביקשו גם כן להיכנס בבריתו של אברהם אבינו. "הם אמרו לנו שהמלחמה גרמה להם להבין שהחיים שבריריים ושכדאי להם לנצל את הזמן ולהכניס כמה שיותר תוכן יהודי לחייהם. מרגש לראות את מסירות נפשם של יהודים, בני 20 ועד 70, שנכנסים בבריתו של אברהם אבינו", מספר הרב סטמבלר בהתרגשות.

"לעשות ברית מילה ברוסיה הקומוניסטית זה 6 שנים בכלא" - אל תפספסו:

 

מי צריך להיות הסנדק בברית? ומהי המשמעות של מוהל ירא שמים? ומדוע מזמינה מלכת אנגליה מוהל מנוסה למול את בני משפחתה? 5 דקות מרתקות עם הרב זמיר כהן:

 

תגיות:ברית מילהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה