סיפורים קצרים

קופסת גפרורים שמצילה חיים

ר' משה פרוש, שלא היה זקוק לגפרורים וכפתורים, המשיך בדרכו. אולם לאחר מכן נעצר, וחשב שאם אישה גדולה ומכובדת עומדת בשוק ומוכרת גפרורים אי אפשר שלא לקנות ממנה ולסייע לה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הימים היו ימי מלחמת העולם הראשונה. המלחמה המיטה אסון על הארץ, רעב נורא שרר בירושלים, מעל עשרים אלף איש, כרבע מתושבי העיר מתו ממחלות ורעב. הממשל התורכי גייס לצבא את כל נתיניו, כולל היהודים לעבודות כפיה.

כדי לחיות עמדו רבות מנשות העיר ומכרו את כל חפצי הבית. לא היה זה מחזה נדיר לראות פלאח ערבי גס עטוף בקפטן ירושלמי חגיגי.

בערב 'הושענא רבה' עבר הר"ר משה פרוש בשכונת 'מאה שערים' וראה את נשות גדולי תלמידי החכמים בעיר עומדות ומוכרות כרים ושמיכות ועוד.

אחת מהן, אשתו של אחד המיוחדים בבני ירושלים הגאון רבי יוסף סלנט, הציעה למכירה גפרורים וכפתורים. ר' משה פרוש שלא היה זקוק לגפרורים וכפתורים המשיך בדרכו.

אולם לאחר מכן נעצר, וחשב שאם אישה גדולה ומכובדת עומדת בשוק ומוכרת גפרורים אי אפשר שלא לקנות ממנה ולסייע לה. חזר וקנה ממנה קופסת גפרורים והניח בכיסו.

במוצאי שמחת תורה שכר ר' משה פרוש עגלה בה הניחו את מטלטלי הבית והרהיטים כדי לנסוע למושבה ביבניאל, בה הקים בית ספר חרדי לבני המושבה הצעירה.

העגלה יצאה דרך הר הצופים, מטה הפיקוד הטורקי שכן בבנין 'אוגוסטה ויקטוריה' במרומי הר הצופים. בירושלים שררה עלטה גמורה בשל ימי המלחמה- 'האפלה מוחלטת'. והנה כאשר עשתה העגלה את דרכה במעלה ההר ארעה תנודה פתאומית וארון היטלטל ונפל מתוך העגלה.

רעש הנפילה הבהיל את אנשי הצבא שעמדו על המשמר כדי למנוע מהעריקים להימלט מהעיר. עריק מהצבא שהיה נתפס עושנו היה נורא. ראשית, מלקות נוראיות, שרבים קיפחו את חייהם מהם, ואחר כך עבודת פרך ולעיתים עונש מוות.

החיילים עצרו את ר' משה והרעימו עליו בצעקות וביקשו לדעת להיכן הוא בורח.

כשהשיב להם שהוא נתין אמריקאי לא האמינו לו, ולא התחשבו בכך, והחלו גוררים אותו לעבר ה'קישלה' תוך כדי שהם מכים ובועטים בו מכרות אכזריות.

ר' משה פרוש הוציא את דרכונו האמריקאי וניסה להראות להם אותו, אך בשל העלטה הגמורה ששררה הדבר היה בלתי אפשרי. החזיר את הדרכון לכיסו והכניס את ידו פנימה לשמור על הדרכון שחלילה לא יפול ויאבד.

והנה הרגיש בקופסת גפרורים, אותה קופסת גפרורים שקנה אתמול בשוק מהרבנית סלנט. הצליח להוציא את הקופסה, הדליק גפרורים והראה לאנשי המשמר את דרכונו. החיילים התורכים שנבהלו למראה הנשר האמריקאי המתנוסס על הדרכון הצדיעו לו ושחררוהו לשלום.

הרי כי באותן הפרוטות שבהן קנה את הגפרורים, שחשב שהוא מחייה את נפשה את אשת תלמיד חכם, החייה את נפשו ממוות והציל את חייו.

(שרשרת הדורות, נר לשולחן שבת מקץ תשע"ב).

מתוך הספר "24/7" של הרב צבי נקר.

תגיות:סיפורים קצריםקופסת גפרורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה