ספרים

לקראת שבוע הספר: "לא תיארנו לעצמנו כמה מיילים נרגשים נקבל"

"אנשים שגדלו על הסיפורים האלה היו מאושרים לראות אותם על המדפים": כאשר החליטו בהוצאת ״יפה נוף״ להדפיס שוב ספרים מהעבר, הם לא תיארו לעצמם עד כמה הפרויקט ירגש את הקוראים

אא

"כאשר פנינו לקוראים שלנו בשאלה אילו ספרי נוסטלגיה הם היו רוצים לראות שוב על המדפים, לא תיארנו לעצמנו כמה מיילים נרגשים נקבל", פותחת מירי מהוצאת הספרים יפה נוף. "אנשים כתבו בערגה על ספרים שגדלו עליהם, ועל כאלה שהיו שמחים להעביר לילדיהם. הבנו שיש כאן אוצר מתחת לגשר - ספרים שכבר אינם מובאים לדפוס, אך יש להם ביקוש גדול. כל זאת בזכות התוכן האיכותי שבהם, אשר נותר כשהיה. כאשר בישרנו שאנחנו הולכים להוציאם לאור בשנית, רוב הקוראים חזרו על המילים 'תוציאו את הספר לאור כפי שהוא', 'בבקשה אל תחליפו כלום'. למרות השנים שעברו, הבקשה הייתה לראות את אותם ספרים אהובים בדיוק כפי שהם. אז נרתמנו לפרויקט, וספרים טובים ואיכותיים מפעם הגיעו שוב לחנויות. גם סדרות ישנות, ואפילו קומיקס, מהימים בהם קראו לו 'סיפור הגב' של העיתון, הצטרפו לחגיגה״. 

ההחלטה על הפרויקט המיוחד התקבלה לפני כ-4 שנים. "עולם הספרות הוא אמנם רחב מאד היום, אך לא כל ספר הוא איכותי באמת. הספרים הטובים הקיימים כיום, נמכרים במחיר יקר יותר", מסבירה מירי. "זה כמו שירים חדשים שיוצאים בתחום המוזיקה החסידית - חלקם יחזיקו מעמד על הפלייליסט זמן קצר, ואלה המיוחדים באמת ימשיכו עוד שנים קדימה. אז חיפשנו דרך להביא ספרים שיהיו גם איכותיים וגם במחיר זול. שאלנו את ציבור הקוראים שלנו אילו ספרים היו שמחים לראות שוב על המדפים, ולפי התשובות שקיבלנו, אנחנו מוציאים אותם כיום לאור בשנית. הבשורה היותר משמחת, היא שכל ספר כזה נמכר במחיר עלות של עד 20 שקלים. כותבי הספרים מופתעים ונרגשים מהעדנה המחודשת לה זוכות יצירותיהם, והקוראים יכולים למלא את מדפי הבית שלהם בתכנים איכותיים בסכומי עלות. מידי שנה בשבוע הספר נפתחת החגיגה, עם כ-20 כותרים חדשים, והיא מתפרשת משם על פני כל השנה״.

במה כרוכה הוצאה לאור של ספר שנכתב לפני עשרות שנים?

"מדובר הרבה פעמים בספרים שאין להם קובץ טקסט שמור, ואנחנו לא יכולים להקליד אותם בשנית, על מנת לשמור על מחיר עלות. אז מצלמים אותם דף דף, כולל התמונות. היה ספר שמצאתי בעותק ישן כל כך, הציורים שלו כבר דהו. היה עלינו לעבור עליהם עם עיפרון כדי שאפשר יהיה לעשות זאת. כל ספר יוצא בכריכה רכה, כשלפעמים משדרגים קצת את המראה שלה ולפעמים משאירים אותו כפי שהוא״. 

 

״בבקשה אל תחליפו כלום״

״אנחנו רוצים לראות שוב את 'בית מול כרמל', איך אהבתי את התאומות שושי ומירי מהספר״, כתבה אחת הקוראות המתמידות. ״תוציאו את 'ניצוץ פמוטי הכסף', בבקשה אל תחליפו כלום, גם לא את הכריכה. שנים שאני מחפשת את הספר הזה, אני משתוקקת להעביר לבנותיי את הנחישות והאמונה שהיתה חדורה במרים המקסימה. סיפור נוגע ללב ומרגש עד אין קץ״, כתבה קוראת אחרת. קוראים נוספים ביקשו את הספרים ״פקעת״, ״אפשר לקרוא לך אמא״ ו״מתוך ההפיכה״, שיצאו כולם לפני כ-30 שנה. ״תוציאו את סדרת סבתא שמחה, הילדים שלי מאוהבים בספר, יש לי אותו״, כתבה עוד קוראת. 

לשורת הבקשות הצטרף גם הקומיקס שהתפרסם לאורך שנים בגב העיתון זרקור. ״אף אחד לא ידע מיהו הכותב המסתורי של הקומיקס״, אומרת מירי בחיוך, ״והוא התגלה כאברך שיושב ולומד רוב היום. הוא כתב סיפורים מקסימים, והוצאנו אותם ב-20 כרכים, במחיר של 10 שקלים לכרך. אנשים שגדלו על הסיפורים האלה היו מאושרים לראות אותם על המדפים. אמא אחת אמרה לי שכיום יש סיפורי קומיקס שהילדים שלה מפחדים לקרוא, מרוב הדרמטיות בעלילה, ואילו הסיפורים מהעבר הם עדינים בהרבה, ומעניינים לא פחות״.

האם יש ספרים שלמרות הנוסטלגיה, לא תוציאו?

״היה ספר כזה, בשם ׳היבשת השביעית׳. הוא יצא לפני 30 שנה, ומחברת הספר כתבה בו דברים שנראו אז דמיוניים לחלוטין. היא סיפרה על אמא שמכשיר מיוחד מנקה לה את הבית, ועל מסך שאפשר להדליק ולראות בו את כל ילדי הכיתה. היא המשיכה לספר גם על מכשיר שיש לכל ילד, בו הוא יכול לדבר. אנשים כל כך נהנו לקרוא את הספר הזה בזמנו, אך הבנו שהילדים של היום בכלל לא יבינו מה דמיוני בו, כי המציאות של ימינו עלתה על כל דמיון״.

מהדורות הספרים החדשות-ישנות, כך מסתבר, נמכרות במהירות. ״בתקופת הקורונה, ההזמנות הגיעו לשיא״ אומרת מירי. ״אנשים קנו עשרות ספרים, הביאו לילדים תעסוקה מלאת תוכן חיובי, ולא היו צריכים להוציא על זה כל כך הרבה. גם עכשיו, למשל, יש ספרים מסוימים שלא נס ליחם, ואנחנו מדפיסים מהם כל חצי שנה מהדורה של כ- 1,000 עותקים, שמתחסלת במהירות. אי אפשר להדפיס את כל הספרים בבת אחת, אז אנחנו בוחרים בכל פעם 20 כותרים נבחרים ומוציאים אותם לאור. כאשר הם מגיעים לראשונה לחנויות בשבוע הספר, זו חגיגה של ממש. השבוע זה קורה״.

תגיות:נוסטלגיהספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה