חדשות בארץ

הפסד צורב לקואליציה: חוק תקנות יו"ש לא עבר במליאה

ברוב של 58 מתנגדים, ביניהם שני חברים בקואליציה, לעומת 52 תומכים, חוק תקנות יו"ש לא אושר. קודם ההצבעה התעמת השר אלקין עם חברי האופוזיציה, שקראו לעברו "זה נגמר"

בנט במליאת הכנסת, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בנט במליאת הכנסת, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

זה היה באוויר היום ולאורך כל הימים האחרונים, ולמרות כל האיומים והניסיונות של ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ושר המשפטים גדעון סער, הקואליציה נחלה הערב (שני) הפסד צורב בהצבעה על חוק תקנות יו"ש. ברוב של 58 מתנגדים, כולל שני חברים בקואליציה, לעומת 52 תומכים, חוק תקנות יו"ש לא אושר.

לו זר שלא מכיר את המציאות הפוליטית המורכבת היה מגיע היום לכנסת, הוא לא היה ממש מצליח להבין מה קורה במליאה ומחוצה לה. חברי כנסת מימין, בשר מבשרה של ההתיישבות ביש"ע, פועלים בכל כוחם להצביע נגד חוק תקנות יו"ש שנועד להאריך את החוק הפלילי ביהודה ושומרון. מנגד, שרים וחברי כנסת מהשמאל פועלים בכל כוחם להבטיח את אישור החוק, בניגוד לצו מצפונם. ראשי מועצות ביו"ש ומתיישבים קוראים להפיל את החוק גם במחיר פגיעה 'זמנית' ביו"ש, בעוד ראשי מועצות אחרים ביו"ש קוראים לעשות הכל לאשר את התקנות. אבל כאשר על הפרק אפשרות להפלת הממשלה מחד, ומנגד מאמצים להבטיח את שרידות הקואליציה והממשלה, הכל כשר.

בסופו של יום מתיש במליאה ומחוצה לה, הממשלה לא הצליחה להשיג את הרוב הקואליציוני הדרוש וחוק תקנות יו"ש לא הוארך. ח"כ מאזן גנאיים מרע"ם, החברה בקואליציה, הצביע נגד. במליאה התעוררה מהומה, כאשר ח"כ ניר אורבך (ימינה) התנפל עליו בצעקות, ומנגד חברי הרשימה המשותפת התייצבו להגן עליו. ח"כ אחמד טיבי צעק על אורבך "מה אתה מאיים עליו?". גם ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הצביעה נגד. לעומתם, ח"כ עידית סילמן, שפיזרה לאורך היום רמזים כי תצביע נגד החוק, נעדרה מהמליאה בעת ההצבעה. גם יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס, שמתכנן צעדי ענישה כנגד ח"כ גנאיים, נעדר מהמליאה.

בנט וסער ניסו במהלך היום להפעיל את כל כובד משקלם כדי להביא לאישור החוק, למרות הסתייגויות של חברים מהקואליציה. אבל גם להם היה ברור כי הפעם הם צפויים להפסיד במערכה, והרוב הדרוש אכן לא הושג. 

בניסיון להפעיל לחץ על סילמן, החליטו ראשי הקואליציה גם להצביע על מינויו מחדש של מתן כהנא לשר הדתות כהצבעת אמון בממשלה ובכך להעמיד את סילמן במבחן, שכן אם תתנגד - יוכלו להפריש אותה מסיעת ימינה.

השר זאב אלקין נאם ממושכות במליאה, אולי בניסיון אחרון להשיג את הרוב הדרוש. הוא התעמת עם חברי האופוזיציה, שקראו לעברו "זה נגמר". בין השאר, הטיח אלקין בח"כ בצלאל סמוטריץ' כי הוא "עבד נרצע" של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. אלקין טען כי כל המהלך של האופוזיציה להתנגד לתקנות יו"ש נועד לשרת את האינטרסים של נתניהו.

את הדיון במליאה פתח שר המשפטים שהציג את התקנות: "באחד ביולי יצאו תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים לחופשת הקיץ, האם יחד איתם יצאו לחופשי גם 3,500 אסירים ביטחוניים אשר שוהים כיום במתקני השב"ס בשטח מדינת ישראל? התשובה לכך תלויה במידה רבה בשאלה האם הצעת החוק שעליה תצביע הכנסת הערב תעבור".

"אין מדובר בעוד חוק, אלא במערכת ההפעלה של שלטון החוק ביהודה ושומרון. חשיבותן של התקנות נוגעת הן להסדרת מצבם המשפטי של חצי מיליון מאזרחי ישראל המתגוררים באיו"ש. אבל לא רק. בתקנות קיימים הסדרים קריטיים נוספים שחיוניים לתפקודה של מדינת ישראל וביטחונם של אזרחי ישראל. כל אורחות החיים ביהודה ושומרון נשענים על החקיקה הזאת".

"יש רגעים מכריעים בדמוקרטיות. הרגע הזה הוא מכריע משום שבו מוגדר האם כל דבר יכול להיות כלי משחק פוליטי. ברגע הזה מוכרע האם אנחנו מאמינים ששימור הזיקה המשפטית שלנו לאיו"ש הוא בליבת האינטרס הלאומי שלנו, האם אנחנו יכולים לקיים את שליטתנו באזור או שאנחנו רוצים להפוך את האזור הזה ותושביו לאנשים שהם למעשה ללא מעמד ולשטח שבו המעמד של ישראל מוגבל ומצומצם לאין שיעור מכפי שהוא כרגע. אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיעשה זאת מביבי ועד טיבי", דברי סער.

במפלגות הימין שבאופוזיציה הגיבו בסיפוק על תוצאות ההצבעה. יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, מסר: "היום קידמנו בעוד צעד את סופה של ממשלת השמאל הכושלת. ממשלה שלא מסוגלת להעביר חוקים ציוניים וביטחוניים בסיסיים אין לה זכות קיום. אני קורא לחברי הכנסת שנבחרו בקולות ימין - שובו הביתה, ויחד נקים ממשלת ימין אמיתית".

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב: "ממשלה שמאל כושלת שלא מסוגלת להעביר חוק ביטחוני בסיסי, אין לה זכות קיום. עדיין לא מאוחר. זו העת להקים בכנסת הנוכחית ממשלת ימין חזקה בראשות נתניהו, שתדאג לביטחון, לכלכלה, ולזהות היהודית של המדינה".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר: "הערב שוב הוכח שהממשלה הזו נשענת על גורמים אנטי ציוניים, והיא לא יכולה לדאוג לערכים ולצרכים הבסיסיים ביותר של אזרחי ישראל. אין לממשלה הזו זכות קיום, והיום התקרבנו ברוך השם עוד צעד לקראת סיום דרכה של ממשלת בנט עבאס וטיבי. ברוך שפטרנו".

תגיות:גדעון סעריהודה ושומרוןיריב לויןזאב אלקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה