אמונה

אם הצלחנו – זה כי ה’ רצה, ואם נכשלנו – זה כי ה’ רצה

"מה זה יעזור לנו אם נבכה?", ענה אחד התלמידים, "זה חלב, אבל הוא כבר נשפך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למחלקת ייעוץ והכוונה פנתה גברת סיגלית, וסיפרה על טעות עסקית שעשתה לפני 5. שנים. מאז, אין יום שהיא לא בוכה ומצטערת על השטות שהכניסה אותה לבור כלכלי של חצי מיליון ₪. "איך מתמודדים?", שאלה בקול חנוק מדמעות.

ראשית צריך לזכור שלהצטער ולבכות על העבר – זה לקבל עונש כפול. להביא את העבר להווה פירושו להצטער היום על מה שהיה אתמול, דבר שלא רק שלא מקדם אותנו – נפשית, רגשית, כלכלית וכו' – אלא מציף לנו את הכאב והצער, ולא נותן לנו להתחיל מהתחלה בכוחות מחודשים. ובכלל, אנחנו יהודים מאמינים בני מאמינים, יודעים שהכל משמים ואין לנו הרשות להתייאש, ודאי וודאי שלא לבכות על חלב שנשפך.

גברת סיגלית, שמעי נא סיפור שיעזור לך להסתכל נכונה על העניין. בתקופת הצנע לא כל ילד זכה לשתות כוס חלב בבוקר, ולא פעם היו מגיעים ילדים לתלמוד התורה כשהרעב מציק ומקשה על הריכוז. בוקר אחד הגיע הרב לתלמוד התורה, וכד גדול של חלב על כתפיו. הילדים, שראו את כד החלב, רצו אחריו, התפעלו והתרגשו מהעובדה שבעוד זמן קצר יזכו לכוס חלב להפיג את הרעב. אבל הרב בחר לשנות מסלול, ובמקום למזוג לילדים הרעבים כוסות חלב, ניגש ישר לבור הניקוז בחצר, ו... שפך את כל תכולת כד החלב הגדול הישר אל בור הניקוז.

הילדים הסתכלו, נדהמו, ולא הבינו מה הרב עושה. לאחר חצי דקה של שתיקה רועמת, פנה הרב לתלמידים ושאל: "נווווו?... למה אתם לא בוכים?!".

"מה זה יעזור לנו אם נבכה?", ענה אחד התלמידים, "זה חלב, אבל הוא כבר נשפך".

"שמעתם?", הרים הרב את קולו. "לא בוכים על חלב שנשפך".

מספר אחד התלמידים, שמאז ועד היום עברו כבר עשרות שנים. הוא עבר לא מעט מאורעות בחייו, קשים ויתר וקשים פחות, ותמיד זכר את ההמחשה שקיבל מהרב עם כד החלב. לא בוכים על חלב שנשפך.

חזרתי לעסקה הכושלת של סיגלית, והסברתי לה: אנחנו לא נביאים ונביאות, אנחנו לא חוזי עתידות. אנחנו עושים מעשים על פי הנתונים שנראים לנו כעת. עשית מה שהיית צריכה לעשות בזמנו, וזה בסדר. יצא מה שיצא, כי כך רצה ה'. ריבונו של עולם הוא שמנהל את תיאטרון הבובות, ומחליט מי משקיע והיכן. כמו שכתוב (דברים ח', י"ח): " כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל", ומתרגם אונקלוס: "אֲרֵי הוּא יָהֵיב לָך עֵיצָא לְמִקנֵי נִכסִין בְּדִיל לְקַיָימָא יָת קְיָמֵיהּ". כלומר ה' מכניס לך את העצה והמחשבה איפה לקנות ומה.

לא פעם הקב"ה גובה ממון במקום חולי גוף, לא פעם במקום חולי נפש, ולפעמים ככפרה על נפשו של האדם. יהודים מאמינים ויודעים שאם הצלחנו – זה כי ה' רצה, ואם נכשלנו – זה כי ה' רצה. אין קשר בין הכישורים להצלחות. אנחנו מקדימים תפילה לכל פעולה, ולריבונו של עולם הישועה.

תשמחי, סיגלית, שאיבדת ממון ולא את בריאותך, וזכרי שכל מה שקורה לך – זה לטובתך. בהצלחה.

לייעוץ והכוונה ללא תשלום מהרב ירון יצחקוב וצוות המחלקה, חייגו 073-2221230

תגיות:אמונהייעוץ והכוונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה