שבת

הגבאי והתורם התווכחו על סכום התרומה, ולפתע שלף הגבאי הקלטה שהקליט ב... שבת

יהודי עשיר תרם תרומה לבית הכנסת בשבת, אך במהלך השבוע פרח מזיכרונו הסכום המדויק בו נקב. אז התחיל וויכוח בינו לבין הגבאי. הגבאי, שהיה מלומד במקרים מעין אלו, קבע לעצמו מנהג – להקליט את הסכום בו נוקבים התורמים, גם בשבת קודש... כיצד הגיב התורם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יהודי עשיר הגיע בשבת קודש לבית כנסת בארה"ב. הגבאי הבחין שמדובר ביהודי עשיר, וכבדו בעליית שישי. לאחר העלייה ערך לו הגבאי 'מי שבירך', והלה תרם סכום הגון לבית הכנסת. כעבור מספר ימים, ניגש האיש אל הגבאי וביקש לשלם את חובו, ואמר שאינו זוכר במדויק כמה נדר. "נדמה לי שנדרתי מאתיים דולר", אמר לגבאי.

הגבאי אמר לו שגם הוא אינו זוכר במדויק, אבל ברור שהנדר היה גדול יותר. הגבאי לקח אותו הצידה ואמר לו "אני רוצה לגלות לך סוד. זו לא הפעם הראשונה שוויכוח כזה מתעורר, ולכן דאגתי מראש לפתרון הבעיה". הגבאי ניגש אל הבימה, הכניס את ידו אל מתחת למפה שעליה, ולפתע שלף משם מכשיר הקלטה. הוא הפעיל את ההקלטה בה שומעים בבירור את ה'מי שבירך', ואת הגביר אומר 'חמש מאות דולר'.

הגביר, שראה את המעשה הנפשע הזה, טען שכל תרומתו היא מקח טעות, וכי לבית כנסת כזה שמחלל שבת עבור כסף אינו מוכן לתרום, ואילו היה יודע שהוא מוקלט, לא היה עולה כאן לתורה. הגביר לקח את הצ'ק של מאתיים הדולרים, שנתן לגבאי בתחילה, וקרעו לגזרים.

לאחר מספר ימים התחבט הגביר שמא אולי בכל זאת הנדר שלו חל, כי הרי הפושע הוא הגבאי, ומה אשמים מתפללי בית הכנסת שיפסידו את תרומתו, וניגש לשאול האם הוא צריך לשלם לבית הכנסת? הרב יצחק זילברשטיין, רמה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, העביר את השאלה למרן הרב קנייבסקי זצ"ל, שהשיב שהעולה לתורה אינו חייב לשלם אפילו פרוטה אחת לבית הכנסת, שהרי אילו היה יודע שהעלייה שלו מוקלטת בשבת, לא היה נודב מאומה. והוסיף שאם הגבאי היה זה שהפעיל את המכשיר, נראה שיש לקנסו לשלם את ההפסד שנגרם לבית הכנסת מחמת אי התשלום של הגביר, שהרי על ידי חילול השבת שלו, גרם שהגביר לא ישלם, ואילו לא היה כאן מכשיר הקלטה היה בית הכנסת מרוויח לפחות מאתיים דולר, ויתכן שהוא חייב מדיני שמים לשלם את התשלום שהיה משלם הגביר, שאמנם גרמא בנזיקין פטור, אבל בדיני שמים חייב.

בהזדמנות אחרת, הוסיף הרב קנייבסקי זצ"ל, שאם מתפללי בית הכנסת כששמעו את הפשע הנורא הזדעזעו כמו התורם, מסתבר שהוא חייב לשלם, כי באמת התורם לא עבר איסור כי היה רק בגדר 'מתעסק', וברכותיו היו כשורה והמתפללים יצאו ידי חובתם בברכותיו, ולכן מגיע להם את תרומתו, והגבאי זקוק לכפרה על מעשיו.

באדיבות בטאון רמת אלחנן 'קול ברמה'

תגיות:גבאישמירת שבתתרומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה