חדשות בעולם

3 חודשים לאחר פרוץ המלחמה: מאות רבני הקהילות באוקראינה חוזרים למדינה החרבה

155 רבני הקהילות ושלוחי חב"ד באוקראינה החליטו על חזרה הדרגתית לפעילות, על מנת לסייע לבני הקהילה שנפגעו קשות במלחמה

  • כ"ב אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נציגי רבני קהילות ושלוחי חב"ד באוקראינה התאספו בניו יורק לישיבה מיוחדת שעסקה בתכנון ארוך טווח למצבם ורווחתם של יהודי ויהדות אוקראינה.

במהלך הישיבה התקבלה החלטה משמעותית: המוסדות ייפתחו בהדרגה ורבני הקהילות יחזרו בזהירות לערי מגוריהם. חלק מהקהילות ספגו מכה קשה בעקבות המלחמה, ובראשם הקהילה בעיר מריופול החרבה. ועם זאת, בחלק מהערים, נשארו עדיין יהודים רבים, שלא הורשו לצאת את גבולות המדינה בשל גיל הגיוס שלהם, או מבוגרים המתקשים פיזית.

מאז פרוץ המלחמה, חולצו מרבית הרבנים ורבים מבני קהילותיהם, במבצעי חילוץ מיוחדים. הרבנים המשיכו לנהל מרחוק את הקהילות, עם הזרמת מזון וציוד מציל חיים ליהודים שנשארו בקהילות. חזרתם הפיזית של רבני הקהילות ושלוחי חב"ד למדינות אותם נאלצו לעזוב, תסייע רבות לאיחוי הקרעים והקמה מחדש של הקהילות היהודיות באוקראינה.

הפסגה נמשכה יממה ארוכה, ובה נשמעה סקירה מקיפה ומפורטת על פעילות החילוץ וההצלה של מאות אלפי יהודים למקומות מבטחים, פעילות הרווחה והחסד עם הפליטים מהמלחמה השוהים זמנית בכל מדינות העולם. רבני ושלוחי חב"ד המשיכו לפעול במסירות מיוחדת להמשך השליחות.

את הפסגה אירח הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר מרכז לעניני חינוך מבכירי מערך פעילות שלוחי חב"ד בעולם ומי שעומד בראש מאמצי גיוס המשאבים במגוון ערוצים. כן השתתף בפסגה איל-ההון ג'ורג' רוהר מגדולי התורמים של הקהילות ובתי ומוסדות חב"ד באוקראינה. נציגי הרבנים ושליחי חב"ד שהשתתפו בפסגה הם: ובהם הרב שמואל קמינצקי רבה של דנייפרו, שעדיין נותר במדינה המופגזת, הרב אברהם וולף רבה של אודסה, הרב שלמה וילהלם רבה של מערב אוקראינה, הרב משה מוסקוביץ' רבה של חרקוב, הרב פנחס וישצקי מדונייצק/קייב; הרב שלמה חיים פלס והרב דוד מונדשיין מהנהלת איגוד הקהילות היהודיות.

כיום מכהנים 155 רבנים בכ-30 קהילות שונות בערי אוקראינה. חלקם נשארו במדינה הבוערת, מאז פרוץ המלחמה, אולם מרביתן נאלצו להימלט, בשל הקרבות הקשים בערי מגוריהם. יצוין כי בחלק מהמקומות, כמו בערים דנייפרו, אודסה, חרסון, ועוד, הרבנים נשארו במקום מגוריהם.

תגיות:מלחמהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה